Vilma to Startet 14.April.2012 Del på Facebook Startet 14.April.2012 har en Viknes 880 2008 mod med en Yanmar 6By 260. Ved turtall over 3000 kommer det en pipelyd fra motoren. Vannvittig plagsom selv om den ikke er spesiell høy. Hva kan dette være? er det i fra turbo som slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Ja det er turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Turboen bør vel slå inn på rundt 2000rpm Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Den hugger til på 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma to Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 skal det være slik lyd ? hva er evnt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Jeg har samme motor. hører nok noe av turbolyden igjennom gir wiren. Jeg har elektronisk spid, men wire på giret. legg øret inntil spaken å hør.. Er nokså normalt. Forresten. Har just hatt fagfolk ombord å plukket ut motoren. Yanmar norge tilbakekaldte den. Får oppdatret den til 6BY 260-2 Er en del deler som blir byttet. Går på kjøling av motor i hovedsag. Så får du stål deksel istenfor plast på toppen. 1 års ny garanti. Ring yanmar norge å hør om det er noe du får om det ikke er gjort. Oppgi motor nr. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
averø Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Hadde viknes 880-08 modell med BY 6 .hørte ikke pipelyd fra den.Har nå en 880-12 modell (siste) med en BY 6 utgave 2. Nå har jeg en syngelyd fra ca 3100 omdr som blir borte ved høyt turtall.Yanmar avviser at det er turboen,snakket med dem på messa. Tenkte det kanskje kan være propellen ! Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 bøyde spisser på ytterste tynne delen av turbinen. Fikk dette svaret ved henvendelse til toyota pga tilsvarende lyd på en D4D motor i hiace. lyden kommer ved belastning fra ca 3000 omdr.og oppover Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Mener du på kompressorsiden eller på eksosturbinhjulet La Vida? Det er ikke helt uvanlig på kompressorhjulet nemlig. Dette er mye skjørere enn turbinhjulet som gjerne er laget av tjukkvegget nikkel-legering, inconel f.eks. Evt. keramisk. Kompressorhjulet er laget av syltynn aluminiumslegering og kan lett ta skade ved kontakt med kompressorhuset eller hvis fremmedlegemer kommer inn, evt ved håndtering før montasje. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Ekke kompressor på by. Det er en mari isert bmw sekser Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Ekke kompressor på by. Det er en mari isert bmw sekser Hehe, let me explain: Turbo er et ord som betyr turbine booster. Den består av en radialkompressor og en radialturbin som sitter montert på samme aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Da skjønner jeg. Trodde du trodde yanmar var like smarte som Volvo og satt kompressor på, men det er de altså ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Mener du på kompressorsiden eller på eksosturbinhjulet La Vida? Nei det vet jeg da neimen ikke, fik bare beskjed at de vurderte å skifte turboen på garanti. er ihvertfall fryktelig irriterende å sitte å høre på Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Da skjønner jeg. Trodde du trodde yanmar var like smarte som Volvo og satt kompressor på, men det er de altså ikke.. Spørs om ikke VP eier patentet på dette, men dagens VTG-turboer er det ikke mye å klage på. RUF-Porsche er det kanskje noen som husker..... De hadde en liten og en stor turbo, og for alle som har kjørt standard 930 så er jo grunnen krystallklar.... Var på garasjebesøk hos Martin Schancke en gang hvor jeg spurte litt om dette, han har flere gode løsninger som gjør SCHWÆÆÆÆRE turboer snille som lam. Så viste han meg gyrokopteret sitt, der var det jammen en liten og en Bitteliten turbo gitt..... på en firesylindra Porschemotor. Strupespjell på sugesiden av turboen er en annen løsning på turbolag, likeså triksing med fortenninga. Det viktigste er allikevel riktig dimensjonering av turbin og kompressor til motoren. D6 for eksempel har forskjellig turboer til forskjellige effektversjoner og på noen installasjoner kan faktisk motoren med minst effekt virke best fordi turboen er mindre og lader mer på lavere turtall. Litt OT kanskje Redigert 16.April.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Tja VAG har en 1,4 liters bensinfirer med kompressor og turbo. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 DieselDahl: Tenkte du på Porsche 959? http://www.topspeed.com/cars/porsche-959/ke926.html Fullstendig Porsche, men Alois Rüf har sikkert vært bortpå noen eksemplar.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Nei, jeg tenkte ikke på 959 jeg tenkte på 930 Har du kjørt den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.