Jump to content

Tohatsu 30 hk "slurer" ved pådrag


unholy_dude

Recommended Posts

Hei, har en 30 hk Tohatsu to-takter som plutselig ikke drar ved pådrag, virker som om den slår seg i fri/slurer (men går ikke opp på maks turtall selv om jeg gir full gass). Opp til 1/3 gass går motoren fint. Har hatt en ide om at det kan vere oljevakten som slår inn, men har ikke lyd/lys varslel som indikerer dette (og der er olje på motoren :-).... Er fersk på påhengsmotorer så håper noen kan hjelpe meg litt med hva det kan være, eller hvordan jeg feilsøker på dette....

Link to post
Share on other sites

Hei har du prøvd å vippe opp motoren og så sette den i forover og deretter kjent på propellen om det er slark i denne?

Evt om du tar av propellen og skjekker simmerringen i propellen altså en gummiring/pakning som sitter i propellen. Er denne like hel er nok ikke dette årsaken, hvis ikke den gummriringen er hel eller fast bør propellen byttes. Dette er vel den mest sannsynlige årsaken til at motoren ikke får full gass og begynner å slure/ruse opp.

 

Mvh Diddn :thumbsup:

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips!! Skal ikke det vere slark i det hele tatt i propellen når den står i gir? Sjekka opp det, og der er mye slark....

 

Skal få snudd båten i morgen å skrudd av propellen for å se tilstanden inni der, men kan virke som om det er ringen inni der som er gåen når jeg har så mye slark??

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Synes det er litt skummelt å konstatere ut fra denne beskrivelsen..

Synes også problembeskrivelsen er litt vanskelig å tolke.

 

Sluring er jo typisk sånn man opplever det hvis man legger for hardt over og gir gass slik at propellen ikke får vann. Vi her omkring kaller det for å "spole".

Jeg skjønner at ikke det er problemet ditt, men jeg prøver å forstå hva du mener.

På en anne side nevner du at det virker som at den slår seg i fri (hopper ut av gir). det vil jo i tilfelle føre til en overrusing av dimensjoner.

 

Hvis det er en vakt som slår inn oppleves dette som motorfusk som begrenser turtallet.

 

Hva menes med slark?

Regner med at det som menes med slark er at senteret i propellen har løsnet.

 

Hvis du konstaterer mye slakk kan det like godt være at du registrer en helt normal slakk i girhuset..

Der er det tannhjul som står i hverandre, og en viss slakk der er normalt når man vrir propellen frem og tilbake.

 

Det jeg mener du må se etter er om du greier å vri propellen mer enn det som sentermutteren er med på..

I verste fall om du kan tørne propellen rundt med makt mens mutteren står i ro.

 

Er dette forresten så vanlig problem..?

Har hatt mange forskjellige påhengere i mange år fra 5 til 120 hp, men aldri måttet bytte propell på noen av de..

 

Husk også at det er flere sikkerhets sperrer på turtall på disse motorene (avhengig av modell).

 

Den siste Tohatsuen jeg hadde var utstyrt med overvåking på vanntrykk, oljenivå (i flere trinn) og temperatur. Alle med forskjellige lyd og turtallsbegrensinger.

 

I ditt tilfelle kan det for eksempel være så enkelt som delvis tette kjølevannsinnak (to plast siler på undevannshuset).

 

Lykke til med feilsøkingen, men ikke kjøp ny propell før du er helt sikker..

 

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har feil med propellen eller ikke skal jeg ikke si sikkert, men hvis det er denne som slurer slik som noen over tenker, så skal du fortsatt få fullt turtall på motoren på fullgass..

 

Jeg er enig med deg i kommentaren her, men valgte å tolke trådstarter litt annerledes. Har egen erfaring fra to motorer faktisk hvor jeg måtte bytte propell og det var problemet/løsningen. Man får turtall på motoren, men propellen går bare rundt med et langt lavere antall omdreininger når man øker pådraget. Fungerer inntil man når et turtall hvor det slipper/begynner å spinne. Hvis trådstarter mener at motorens turtall ikke når opp til i nærheten av hva den skal så er vel påroblemet noe helt annet enn denne gummiforingen i propellen. Fint om trådstarter avklarer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare for å forklare hva jeg mente/mener med sluring på propellen, så tenker jeg at "vulkingen"(belegget mellom indre og ytre del av propell, en sort "gummi"), slipper som fører til at indre del spinner men ikke ytre del(propellbladene). Kan sees som når man har fått nye dekk på bilen, hvis man gir for mye gass, så kan felgen spinne rundt inni dekket.

 

Har også eid flere motorer, har aldri opplevd behov for å bytte propell pga dette. Har opplevd en motor som "slurte på giret" ved pådrag, dette hørtes j*vli ut! tror tennene var slitte på denne. den gikk greit frem heilt til man ga litt pådrag, da kom det "rapelyder" fra motoren, noe som ikke hørtes pent ut.

 

Så er enig med shalom, det er vanskelig å konstatere ut fra beskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...