Jump to content

Bensintakmåler, amerikansk type giver vs. europeisk. Finnes andre?


Kenneth 81

Recommended Posts

Postet dette opprinnelig i vedlikeholdstråden min, men siden problemstillingen egentlig er generell for tankmålere så tenkte jeg det kunne være en god idé å lage en egen tråd:

 

 

Siden den gamle analoge tankmåleren min er defekt, så har jeg funnet ut at det hadde vært stilig å få tankmåler på multifunksjonsskjermene (siden alt annet havner på dem).

 

Det store spørsmålet er om det er selve giveren som er gåen, eller bare selve instrumentet. Virker giveren så kan den kobles til en liten boks som "oversetter" det analoge signalet til NMEA2000, virker den ikke så skal den byttes med en giver som sender direkte på NMEA2000.

 

Da bensintanken står delvis under motorbrønnen (ca 3/4 av tanken er under der) så blir det en helvettes jobb å bytte giveren. Den er nemlig strategisk plassert 10-15 cm inn og tanken må dermed trekkes minst 10-15 cm fram for å få den ut. Krysser fingrene villt og uhemmet for at giveren virke...

 

I går var jeg nede i båten med multimeteret for å teste litt. Giveren er bare en enkel variabel motstand. Etter litt forskning på nettet og en mail til Marinepuls AB i Sverige (Maretron forhandler) fant jeg ut at det er to standardtyper:

 

Amerikansk giver: Disse har en motstand på 33ohm ved full tank og 240ohm ved tom tank.

 

Europeisk giver: Disse har en motstand på 180ohm ved full tank og 10ohm ved tom tank.

 

Tanken min er på 145 liter og jeg vet at den var godt over halvfull når jeg dro båten på land i fjor. (Jeg vet ca hvor langt jeg har kjørt og hva forbruket er). Jeg målte ca 70ohm direkte på kontaktene på giveren.

Så fikk jeg en kompis til å fylle på 40 liter bensin mens jeg fulgte med på multimeteret.

Motstanden gikk ned etterhvert som tanken ble fullere og fullere, så det ser ut som om den virker og er av amerikansk type.

 

MEN, (selvsagt er det alltid ett men.... ) selv om tanken ikke er fyllt helt full ennå, så sank motstanden til 33 ohm (som skal være full tank på en amerikansk måler) og fortsatte forbi og stoppet på 17....

 

Når jeg kommer fra jobb skal jeg toppe tanken og ta ny måling for å dobbeltsjekke om den stopper på 17, eller om full tank gir enda lavere motstand.

 

Så er spørsmålene mine til Båtplassens mange eksperter: er det noen her med peiling på tankmålere som har noen kommentarer til dette?

Har jeg kanskje en ikke-standard giver med annet motstands-område enn de europeiske og amerikanske standardgiverene?

Er det kanskje vanlig at motstanden ved full eller tom tank varierer så mye fra den "korrekte" verdien?

 

Alle tips og kommentarer mottaes med stor takk, for nå skjønner jeg ingenting....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt og montert en del givere og instrumenter, det meste av det fra Ebay, og noe med Europeisk og noe med Amerikansk standard.

 

Har også målt givere noen ganger og fått pussige resultater, men så lenge standarden har vært lik på instrumentet og giveren, så har det aldri vært noe problem, og jeg antar at den lavere verdien er fordi tankmåleren normalt skal stå på full en stund før den begynner å gå nedover.

Altså, måleren går ikke nedover før en del av tanken er brukt opp, og de fleste slike givere er veldig enkle saker, slik at å sette absolutte verdier er nok ikke hensiktsmessig, slik at verdien i stedet går en del under det som normalt er standarden, og når deler av tanken er brukt opp så kommer verdien opp i over 33ohm, og tankmåleren begynner å gå nedover.

 

Nå har jeg riktignok ikke koblet noen av disse giverne til NMEA, men det er jo ikke snakk om spenning, kun motstand, så det er vel liten fare for at noe går i stykker, bare ikke skyld på meg når gnistene står ut av multifunksjonsuperduperpanelet ditt.

Link to post
Share on other sites

Sånn som jeg har forstått det så er giveren bare en stang med en flottør i den ene enden koblet til en variabel motstand i andre enden.

 

En variabel motstand er jo en veldig enkel dings så skulle jo tru at yttergrensene (33 på full og 240 på tom) er faste og at de ikke kan bevege seg utfor det området?

 

Vurderer og drenere tanken for å se va måleren sier når den er tom, men det blir jo ett arbeid det og...

 

Takk for inspillet! :thumbsup:

Skal ta å tenke litt mer før jeg stikker ned i båten og måler og tester litt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...