Jump to content

Raymarine spx5r pilot klarer ikke å følge rute fra A70d


tkvitnes

Recommended Posts

Hei

 

Har nettopp kjøpt og montert en Spx5r sportspilot i båten, og koblet denne til en A70d kombiplotter.

Piloten fungerer greit og kan aktiveres fra P70r panel, kartplotter og fjernkontoll.

 

Men når jeg lager en rute eller et waypoint så klarer den ikke å følge dette i det hele tatt.

Når jeg velger følg rute så reagerer piloten som om den skal gjøre det,men bommer totalt på kursen, ser heller ikke ut til at den

prøver å velge riktig waypoint.

Hvis jeg lager en route rundt et nes med track og så lager en rute, for så å prøve å følge denne ruten, går det helt galt.

Det ser det ut til at piloten velger et waypoint på andre siden av neset i direkte linje over land.

 

Har vært ute i timesvis i dag og lest manualer og prøvd alle mulige innstillinger.

 

Plotteren er koblet til autopiloten via seatalk ng og ser som sagt ut til å fungere greit, bortsett fra rute opplegget.

Har fulgt alle autolearn instrukser og kalibrering, men dette forstår jeg bare ikke.

 

Noen som har peiling på dette ?

 

Hilsen

Megafrustrert fiskeidiot

Link to post
Share on other sites

Klassiker dette. Du må velge hvilken vei ruta skal kjøres. Fra første wp eller siste wp. Sjekk menyene når du aktiverer piloten fra plotteren

 

En annen klassiker er å starte rutekjøringa etter å ha passert første wp, og når du da aktiverer tar piloten en 180 grader for å komme tilbake til første wp....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, hvis det virkelig er så enkelt så skal jeg le høyt i morgen.

 

Føler jeg testet alt som var mulig i dag. Mener bestemt jeg prøvde å starte før første waypoint og prøvde "følg rute", prøvde også "snu og følg rute", som forøvrig er de 2 eneste valgene jeg har.

Men den bommer totalt, men jeg får teste det mere, det kan være noe i det du sier.

 

Takk iallefall

Link to post
Share on other sites

:-):-):-):-)

Men det ser ut til at jeg av og til må trykke 2 ganger på snu og følg rute.

 

Mvh

Tom

Får du ikke opp et vindu der det står avstand og kurs til waypoint når du trykker på "track" og så må du deretter bekrefte det ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...