Jump to content

Titanic, 100 år siden forliset


haugi

Recommended Posts

Til de som er interessert. Det er i kveld/natt 100 år siden Titanic forliste og 1517 mennesker omkom i Atlanteren. Har vært interessert i dette havariet siden jeg lærte å lese i 7 årsalderen, og synes ennå det er like fascinerende. Andre som har vært like interessert i dette dramaet i lang tid? Eller er det bare jeg som er litt nerd angående dette temaet her inne :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Det er nok mange av oss som har blitt fasinert av denne båten og dens tragiske historie.

Husker selv at jeg var opptatt av den når jeg gikk i småskolen.

 

Nå har jeg unger som er om mulig enda mer oppslukt..

 

Mye "snadder" på nettet også, her kan du lese så øyet blir stort og vått:

 

 

www.rmstitanic.net

www.titanic.com

 

/Shalom

Link to post
Share on other sites

All respekt til RMS Titanic og alle omkomne for 100 år siden. Utrolig vakkert skip. :flag_bp: Det var

 

titanic-sinking-underwater.jpg

 

RMS_Titanic_4.jpg

 

0_paintings_titanic.jpg

 

106908_Papel-de-Parede-Titanic--106908_1024x768.jpg

 

Fra Wikipedia:

"RMS (også SS) «Titanic» var et britisk passasjerskip som forliste på sin jomfrutur mellom Southampton i England og New York i USA 15. april 1912, da den traff et isfjell og sank. Forliset, hvor mellom 1 350 og 1 512 personer omkom, og bare 705 overlevde, er en av de største og mest kjente maritime katastrofer i fredstid. Det korrekte tallet på antall omkomne er aldri fastslått. Rederiet (White star Line/Cunard) oppga ett tall, Handelsdepartementet et annet, og granskingskommisjonen et tredje.

«Titanic» var et passasjerskip i «Olympic»-klassen. Skipet var 269 m langt og 28 m bredt og var i sin tid verdens største passasjerskip. Skipet bar prefikset RMS (Royal Mail Steamer) i tillegg til SS (Steam Ship), førstnevnte fordi det fraktet post under kontrakt med det britiske postverket. Skipet hadde fire skorsteiner, men bare tre av dem var i bruk som eksosrør fra dampmaskinene – den fjerde var en såkalt «dummy», lagt til for å gi inntrykket av et sterkere skip, og ble kun brukt til avtrekk og ventilasjon fra byssa. Skipet hadde et mannskap på 885 (884) og var bygget for 3 300 passasjerer."

 

31 nordmenn, og 28 omkom.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

De fleste har vel sett Camerons legendariske film, men han har også laget en svært bra dokumentar som hovedsaklig er tatt opp på vraket.

Den største utfordringen de hadde var å konstruere 2 mini ROV'er som var så små at de kunne ta seg inn gjennom vinduene i overbygget. (Finnes nok av små ROV'er, men det var ingen som kunne takle trykket på 3700 meter.)

Det er en 3-D film, youtubeversjonen er i 2-D.

 

Ghosts of the Abyss. Titanic / HD 1080p:

 

http://www.youtube.com/watch?v=FAVEEaV2QDE

 

(klikk på youtube logoen for å se i full HD)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ofte at all romantiseringen, og kommersialiseringen, rundt denne forferdelige katastrofen er noe smakløs.

Men det førte også til noe godt. Forliset førte til at større skipsfartnasjoner kom sammen og bestemte seg for å ta rederiene i ørene for å forbedre sikkerheten til sjøs.

Den 20. Januar 1914 kom resultatet.

Nemlig SOLAS 1914.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ofte at all romantiseringen, og kommersialiseringen, rundt denne forferdelige katastrofen er noe smakløs.

 

Så enig!

 

Samtidig er det vel også på tide å avlive mytene om skipet ble ansett som umulig å synke (ble første gang nevnt i et avisoppslag dagen etter at det sank) samt at orkesteret var samlet på akterdekket og spilte salmen Nærmere deg min Gud da det gikk ned. Det var vel en person som hevdet dette, men denne mannen hadde forlatt skipet en time før skipet sank og befant seg da for langt unna skipet til at han kunne ha hørt det om det var sant.

 

Men filmen ble vel en skikkelig kassasuccess?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...