Posesuppe Startet 14.April.2012 Del på Facebook Startet 14.April.2012 (redigert) Hei Vi har kjøpt oss en Master 770, men tror ikke forrige eier var helt sikker hvordan han brukte batterivelgeren og laderen i båten. Så jeg vil gjerne høre på forumet hvordan dette skal fungere og hvordan jeg kan finne ut hvordan dette fungerer best ? Og hvordan jeg skal bruke det når jeg kjører og ligger til havn ? Det er 1.stk startbatteri på 65Ah og 2.stk forbruksbatteri på 115Ah. Dynamo på 55A Slik ser det ut: Redigert 14.April.2012 av Posesuppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Dette er jo et flott opplegg. Hvis dette er koblet riktig, fungere dette følgende. batterivelger kan stå på 1+2 når du starter motor begynner den å lade på start batteri når spenning overstiger 13.7v (ser ut som det er det som står på cut in) slir releet inn slik at begge batteribankene lades. Når motor stoppes og spenning kommer ned i 12.8 klikker releet ut igjen å spare start batteriet. Helt topp opplegg. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Vanskelig å si noe sikkert uten tegning over opplegget, men "batterivelger" kan synes overflødig da denne funksjonen gjøres automatisk av VSR modulen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boati Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Neida det kan sikkert stå på 1 så 1+2 også 2. derfor bryter/ velger. Den siste til nødstart?! men bare google så finner du koblingskjema og det hele på BEP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Som andre også nevner, så er det vanskelig å tyde oppsettet ditt uten et koblingsskjema !! Hovedbryter er antagelig tilkoblet startbatteri og forbruksbatteri på 1 og 2. Men hvor styres strømmen ? Til motor, forbruk, eller begge? Uansett, setter du bryteren i "1+2" modus så bruker du av alle batteriene da de er koblet sammen over bryteren, og det Volt-Sensitive-Releet (VSR) har da ingen funksjon !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Posesuppe Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Skal ta meg en tur i båten idag og prøve å tegne opp en skisse over hvordan det er koblet. Er vel kanskje litt lettere å forstå da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Posesuppe Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Vært og forsket litt på strømmen i båten idag. Funnet ut at opplegget er koblet slik: Satt bryter på 1 (startbatteri), startet motor, kjørte da med bryter 1 aktivert. Målte på begge batteri banker, Bank 1 (Start): 14,8 Bank 2 (Forbruk): 14,8 Ladet da altså på begge bankene samtidig. Syntes forøvrig spenningen lå litt høyt, men vet ikke om dette er fordi det er litt kaldere, skal denne spenningen gå litt ned ettersom batteriene blir ladet ? Så regner jeg med at jeg skal kjøre med bryter på bank 1 (start), og når jeg ligger stille slå over til bank 2 (forbruk). Eller har jeg ikke skjønt det helt da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 så lenge du er over 13.7 lades begge banker om du kjøre på start bank. Ladepenning er så høy hvis batteri er fulladet. Har du ligget ute en helg, så starte vil den ligge på ca 13.5. til den har jobbet set opp til det du har nå. En dynamo gir ikke like mye når det jobber hardt som når den jobber lett. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Heisann ! Når det gjelder lade-spenning på 14.8 V så er det helt normalt når du benytter en ekstern regulator med temperaturkompensering. Spenningen vil gå ned noe når regulatorens omgivelses temperatur øker. Utifra skjemaet du viser til, så kan du selv velge om du, under motordrift, vil at bryteren skal stå i 1 eller 2. Ditt Volt-Sensitive-Rele har dual sense og føler derfor på spenningen på begge batteriene. (Hadde det vært singel sense så har bryteren måtte stå på sense-batteriet). Om du skulle koble til landstrømslader så kan du velge hvilke batteri du vil prioritere ladning på. VSR-releet vil slå inn og lade begge når spenningen på prioritert batteri har nådd ca.13.8V Når det gjelder bryterstilling så synes jeg du ressonerer korrekt. Velg 1 når motor går og 2 når du ligger stille. Unngå å slå sammen batteriene ved å sette den i 1+2. (Kun i nødstilfelle når du ikke får startet motoren med en av batteriene alene!) Det kan være lurt å innarbeide en rutine slik du skriver: Stilling 1 (start) ved motordrift, og stilling 2 (forbruk) uten motordrift. På den måten så vil alltid startbatteriet være fulladet til å starte motor! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.