Jump to content

Hvordan bruke Bep batterivelger og rele


Posesuppe

Recommended Posts

Hei

 

Vi har kjøpt oss en Master 770, men tror ikke forrige eier var helt sikker hvordan han brukte batterivelgeren og laderen i båten.

Så jeg vil gjerne høre på forumet hvordan dette skal fungere og hvordan jeg kan finne ut hvordan dette fungerer best ?

Og hvordan jeg skal bruke det når jeg kjører og ligger til havn ?

Det er 1.stk startbatteri på 65Ah og 2.stk forbruksbatteri på 115Ah. Dynamo på 55A

 

Slik ser det ut:

lading.jpg

Redigert av Posesuppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo et flott opplegg.

 

Hvis dette er koblet riktig, fungere dette følgende.

 

batterivelger kan stå på 1+2

når du starter motor begynner den å lade på start batteri

når spenning overstiger 13.7v (ser ut som det er det som står på cut in) slir releet inn slik at begge batteribankene lades.

Når motor stoppes og spenning kommer ned i 12.8 klikker releet ut igjen å spare start batteriet.

Helt topp opplegg.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Som andre også nevner, så er det vanskelig å tyde oppsettet ditt uten et koblingsskjema !!

 

Hovedbryter er antagelig tilkoblet startbatteri og forbruksbatteri på 1 og 2. Men hvor styres strømmen ? Til motor, forbruk, eller begge?

 

Uansett, setter du bryteren i "1+2" modus så bruker du av alle batteriene da de er koblet sammen over bryteren, og det Volt-Sensitive-Releet (VSR) har da ingen funksjon !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vært og forsket litt på strømmen i båten idag.

Funnet ut at opplegget er koblet slik:

bep.jpg

 

Satt bryter på 1 (startbatteri), startet motor, kjørte da med bryter 1 aktivert.

Målte på begge batteri banker, Bank 1 (Start): 14,8 Bank 2 (Forbruk): 14,8

Ladet da altså på begge bankene samtidig.

Syntes forøvrig spenningen lå litt høyt, men vet ikke om dette er fordi det er litt kaldere, skal denne spenningen gå litt ned ettersom batteriene blir ladet ?

 

Så regner jeg med at jeg skal kjøre med bryter på bank 1 (start), og når jeg ligger stille slå over til bank 2 (forbruk). Eller har jeg ikke skjønt det helt da ? :confused:

Link to post
Share on other sites

så lenge du er over 13.7 lades begge banker om du kjøre på start bank.

Ladepenning er så høy hvis batteri er fulladet.

Har du ligget ute en helg, så starte vil den ligge på ca 13.5. til den har jobbet set opp til det du har nå.

En dynamo gir ikke like mye når det jobber hardt som når den jobber lett.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Når det gjelder lade-spenning på 14.8 V så er det helt normalt når du benytter en ekstern regulator med temperaturkompensering. Spenningen vil gå ned noe når regulatorens omgivelses temperatur øker.

 

Utifra skjemaet du viser til, så kan du selv velge om du, under motordrift, vil at bryteren skal stå i 1 eller 2. Ditt Volt-Sensitive-Rele har dual sense og føler derfor på spenningen på begge batteriene. (Hadde det vært singel sense så har bryteren måtte stå på sense-batteriet).

 

Om du skulle koble til landstrømslader så kan du velge hvilke batteri du vil prioritere ladning på. VSR-releet vil slå inn og lade begge når spenningen på prioritert batteri har nådd ca.13.8V

 

Når det gjelder bryterstilling så synes jeg du ressonerer korrekt. Velg 1 når motor går og 2 når du ligger stille.

Unngå å slå sammen batteriene ved å sette den i 1+2. (Kun i nødstilfelle når du ikke får startet motoren med en av batteriene alene!)

 

Det kan være lurt å innarbeide en rutine slik du skriver: Stilling 1 (start) ved motordrift, og stilling 2 (forbruk) uten motordrift. På den måten så vil alltid startbatteriet være fulladet til å starte motor!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...