musling430 Startet 14.April.2012 Link til dette innlegget Startet 14.April.2012 Hei skal se på en skibsplast 500 CL imorgen!noen som har vært borti disse? +/- med disse? Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
diplomat Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Jeg har nettopp skaffet meg en Skibsplast 500 CL m Suzuki DF50 (firetakt). Ønsket en mest mulig letthåndterlig båt for mor og småbarn. Etter to prøveturer kan jeg slå fast at den svarer helt til forventningene. Høy kvalitet og finish. Meget stillegående motor. Skroget har en v bunn som flater noe ut akter. Har tidligere hatt en Wesling 16 som har en dypere V bunn, og ikke flater ut akter. Weslingen har dermed et rendyrket fartsskrog, trenger noe større motor for å komme i plan, men tåler også mer motor og fart, og går mykere i sjøen. Skibsplast 500 CL er imidlertid langt mindre vinglete i lav hastighet (langt mindre "gearing"). Den er også mye stødigere når den ligger stille, pga den mer moderate V-bunn akter. Jeg kan med mine 85 kg stå og løfte opp min datter på 25 kg ved badeplattform akter, uten at båten krenger ubehagelig (men 16 fot er fortsatt bare 16 fot...). En båtkonstruksjon vil alltid være bygget på kompromisser. Skal man ha kompromissløs fartsbåt, må man ofre komfort i lav hastighet. Skibsplast 500 CL er et godt kompromiss med god komfort. Av gammel vane tiltet jeg ned motor når jeg skulle ha den opp i plan. Den planer da raskt, men legger seg raskt noe på "nesa". Båten krenger da markert til styrbord. Ved å tilte motoren noe opp retter den seg fint. Båten er såpass lettplanende at med tre voksne og to småbarn var det ikke behov for å tilte motoren helt ned for å få den raskt opp i plan. Løsning med å kunne åpne halve vindskjerm er helt suveren, og barna (4 og 6 år) synes det er veldig spennende å få sitte i "badekaret" forut. Oppleves trygt i smult farvann. De fleste firetakt 70 hestere som ligger ute for salg er Suzukis fra første halvdel av 2000-tallet. Disse veier 163 kg. Dette er 40% av båtens vekt uten motor (410 kg). For meg ser disse båtene på annonsebildene noe baktunge ut, og jeg ønsket 50 hesteren som veier 40 kg mindre, for å unngå for mye gearing i lav fart. Båten er lettplanende. Tre voksne og to småbarn ikke noe problem. V/ ca 5000 omdreininger og 18 knop fant jeg en meget behagelig marsjfart hvor støynivået er meget behagelig. Ønsker man 30 knop og oppover vil nok en båt med dypere V-bunn være mer optimalt. Antar toppfart 26 knop. Båten er noe grodd og går nå 23-24kt. (Selger oppgav 30kt, som jeg var skeptisk til. Både Suzuki fartsmåler og Ekkolodd med fartsmåler viser kun Miles Per Hour (30 mph = 26 knop er nok riktig. Jeg tror ikke selger ville lure meg.) Meget praktiske løsninger for stuerom. Det er lite fall på selvlensingen (henger igjen sammen med båtens størrelse). Utløpet ligger like i/under vannskorpa, så den må stenges med passasjerer ombord, for ikke å bli våt på beina. Ventil til selvlensing ligger helt bak ved akterspeilet, og er knotete å nå via stuverom under akterbenk (1996 modell, vet ikke om dette har blitt endret siden. Ventilen kan enkelt flyttes til forkant av stuverommet, hvor dreneringen fra cockpit er plassert. Den lille kalesja er veldig rask å håndtere (tar ikke særlig mer tid enn å legge vekk puter etc. - hvis det er alternativet når man lar båten ligge uten kalesje). Løsningen med å plassere vindkjerm relativt langt framme (lite fordekk), gir veldig godt med plass i en 16 fots båt (hvor mange 16 fotere finner du med L-sofa(/U-sofa ektrautstyr/Selected variant) som faktisk fungerer ? Det lille nedsenkede fordekket kombinert med vindkjermen som kan åpnes gjør at det er veldig enkelt å komme i land med småbarn, pikk og pakk. På en av de få nydelige sommerdagene som var i år var det også deilig å la vindskjermen være åpen. Når det begynte å trekke litt, var det bare å lukke, så satt vi lunt bak skjermen. Oppsummert førsteinntrykk: Stødig lettplanende liten båt, gjennomtenkte løsninger med god plassutnyttelse for passasjerer. Svært godt egnet til badetur med småbarn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.