Jump to content

Er det status med stor båt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt mindre båt om jeg hadde trodd at den kunne oppfylle oppgaven den er tiltenkt noenlunde trygt og komfortabelt. Kunne sikkert hatt 10 fot til uten at banken hadde begynt å smelle meg over fingrene med en linjal hver gang jeg var på besøk, men det ville vært 10 fot til å bekymre seg over, 10 fot til som skal finmanøvreres, 10 fot til som skal stoffes og poleres osv.

 

Selvsagt kan jeg synes at mange store båter er flotte, men det ligger ikke noe ønske om eierskap der – jeg er mer enn fornøyd med å ramle innom et galleri for å få med meg en Vermeer eller Manet; enorme båter har samme rolle.

 

... men om jeg i et fremtidig liv skulle finne på å bli eksentrisk milliardær ville basen vært et beist av en yacht.

Link to post
Share on other sites

Ifjor kjøpe jeg min første "store" båt, tidligere har jeg mest vært på sjøen alene eller med 1-2 venner. Syntes 26 fot var mer enn nok. Båten ble mest brukt til dagsturer og passet fint til det. På slutten av sesongen hadde jeg ingen planer om båtbytte men et skikkelug objekt dukket opp, mandag fant jeg ut at dette hadde vært kult, lørdag var pengene overført. Impulskjøp og plutselig var jeg oppe i 40 fot :lol: Merket denne overgangen da de ved brygga ned store båter snakker med meg mer enn tidligere, og de med mindre båter må jeg oppsøke hvis jeg vil slå av en prat. Ville helt klart tro at flere blir litt misunnelige, mens jeg ikke syntes det er status. Så lenge jeg har det bra, om jeg får det bedre med større båt vil sesongen vise.

Link to post
Share on other sites

Jeg er midt i poleringen og kunne ikke tenkt meg en eneste fot mer, men når jeg er ferdig kunne jeg godt tenkt meg 5-6 fot til. Men det er andre prioriteringer som går forann. Om stor båt er status har jeg ikke tenkt så mye over, tror det er status for noen og ikke for andre.

En på Vestlandet med mye penger på kontoen uttalte "tror ikke jeg hadde vert lykkeligere om det hadde kommet en båt ut ræven min" etter å ha møtt på en Princess V70 eier med nesen i skyene."

Link to post
Share on other sites

Status for mange men,men ikke for alle.

Som noen har nevnt her,folk har spart og bygget seg opp til drømmebåten,uten og ha mye lån,mens andre velger drømmebåten fremfor hus/leilighet og bil osv.

 

Jeg har 27 fot nå men drømmer om mellom 32 og max 38 fot pga plassen til ungene!

Men mest av alt drømmer jeg om en båt med dollbord!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke noe om status. Men gjør dere andre det?

 

Bare det at du starter en tråd med denne innledningen sier meg at spørsmålet om status nok opptar deg en liten smule.

 

Det finnes mange statussymboler, det har det alltid gjort og det vil det alltid gjøre.

Major Andy hadde en god beskrivelse av disse mekanismene vi bruker for å fortelle hvem vi er/ forstå hvem andre er.

 

Det å eie en båt som noen oppfatter som et statussymbol behøver naturligvis ikke bety at motivasjonenen for å kjøpe båten var å skaffe seg status.

 

Men vi oppfatter våre medmenneskers signaler/symboler. Så kan man alltid hevde at "det gjelder ikke meg", for noen kan det sikkert stemme, til en viss grad.

 

Båt kan helt klart være et statussymbol, men det er ikke på noen måte slik at den største båten gir størst status.

For å fungere som statussymbol må båten være ganske ny og moteriktig, penge verdien har naturligvis stor betydning.

 

For å komme litt mer til bunns i saken må man gjerne dvele litt med spørsmålene:

- Hva er status?

- Hva er et statussymbol?

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hm, når båten skal poleres, vokses og stoffes er den altfor stor. Når ungene ligger og sparker på hverandre i akterkabinen istedet for å sove, er den altfor liten. Når det regner og er vindstille slik at det bare er inneleker å finne på, er den for liten. Når vi skal finne plass i fulle gjestehavner, hender det at den er litt for stor. Når 70kvm spinnaker må ned NÅ!... Vel, har gått bra på tur hittil, bank i bordet. Alt i alt er nok båten akkurat passe stor nå, men barna blir større og vil ha med seg venner av og til.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes godt sjømanskap og gjerne en kvalitetsbåt båt som det ikke finnes så mange av, godt utstyrt der skipper kan bruke hjelpemidlene og av nyere dato, teller mye mere enn å ha en stor båt der meste av utstyret er av eldre årgang skipper ikke har så mye kunskap om å bruke det. For å nevne en historie, så var jeg i Vågen i Bergen en gang da jeg var i Marinen. En seilbåt kom seilende inn med en mann om bord la til brygga for seil helt alene.. Det var stilig og imponerende.. Da blir det så man tenker sitt når det kommer inn en brautende flybridgecruiser av annerkjent engelsk fabrikat med en skrikende hoiende skipper ombord med hard bruk av gass og baugproppell for så å klinke til brygga så fenderne kolapser..som allerede er ute fordi han ikke tok dem inn under seilas..

 

Men ja har du en stilig stor båt, så er det jo status! For en del er det jo snakk om prioriteringer. Jeg kjenner til enkelte der statusjag ble et problem og at vedkommende ikke klarte å holde tritt med båt, båtbruk og vaner som kompisene hadde.. for mange er det hygge og avslapping med båt som er hovedpoenget..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det har nok blitt litt slik at mange kjøper store båter mye på grunn av status. Grunnen til at jeg tror bil, båt og bolig har "høy status" i samfunnet er prisene. For mange er det å kjøpe en båt i heletatt helt uoppnåelig og kan ikke engang prioritere i de baner, mens andre har fint råd til å kjøpe en båt til 4-5 mill.

De sistnevnte som har råd til dette kjøper nok stor båt ofte for å kunne si at de har en stor båt og gjerne som nevnt tidligere her presse seg lengst mulig inn i gjestehavner for å få oppmerksomhet.

 

Det er klart at jeg skulle ønske jeg kunne gå å kjøpe meg en splitter ny 50 foter uten at dette skulle påvirket økonomien, men jeg synes noe av sjarmen med å være på sjøen er nettopp det å ikke ha det fult så fint som man har det hjemme og føle at man kommer til noe annet når man er på ferie i båten. Om jeg hadde hatt 55" 3D LED TVer i båten og aircondition og alt mulig man har i hjemmet sitt, så hadde ikke båtlivet blitt det samme for meg. Men det er nok veldig mye delte meninger på akkurat dette med båt og status.

 

Det billigste er å se på andre store fine båter og drømme seg litt bort! Det er det rimligste! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I 1965, 17 år gammel, hadde jeg min første båt. Det var en åpen tresnekke med dekk i hver ende, hvitmalt og med en 3,5 hk Marna bensinmotor. Tanken var på 15 liter, og det var sjelden behov for fylling. Den gikk mest på svinghjulet, og det hendte den jukset litt med tenning, men svinghjulet holdt den gående. Brukte svært lite bensin på den måten. Telt, sovepose og primus lå under fordekket. Det ble til å gå i land på en holme for natten. Var det utrygt for regn, ble telt slått opp, ellers var det stort sett å krype under en busk i soveposen. Fikk aldri dusjet i ferskvann, men badet jo daglig i sjøen.Denne båten kunne vi være 4-6 stk i, noen ganger flere. Når jeg tenker tilbake, har jeg vel aldri hatt en båt som vi hadde det mer moro med. Skrapet den litt mot fjellet, var det bare å gå over med malekosten.

 

Ja, det var den gang. Jeg har hatt et utall båter opp gjennom årene, fra ganske spartanske til rommelige familibåter med det meste av bekvemmeligheter. Båtglede avhenger ikke av størrelse eller flotthet. Skaff deg en båt du har råd til uten å måtte gå ned/spare på andre ting. La ikke båten bestemme over livet ditt, men gjør som en annen på tråden nevner, ha en båt som ikke krever mer tid til vedlikehold enn at du og dine kan bruke tiden til hygge og samvær på sjøen. Følger du normalt sundt vedlikehold jevnlig, og ikke mishandler båt og motor, vil du som gjerne ha en pålitelig båt gjennom hele sesongen, og mange år.

 

Selføgelig er det deilig med stor plass, nok motorkraft og en flott båt. Men kjøp i første rekke båt etter behov hva størrelse og fart angår. Samt pris.

 

Men,første bud er at man i utgangspunktet trives på sjøen, da skal det ofte ikke all verden til for å gi glede.

Link to post
Share on other sites

Eg har nettop gått fra 27 til 34 fot. Det er en drøm. Dette måtte til pga plass til ungene osv.. 4 stk.. Og så gikk eg for aluminium. Eg liker ikkje å polere. Leddgikt fikser fort manglende innsats der...

Status? .... Nei nå fikk vi en gammel båt som ser ut som en sjark nesten.. Men vi er fornøyd :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du glemte å skrive "status for meg" :smiley:

 

Nei gjorde ikke det gitt :yesnod:

 

Har hverken store båter eller fete biler og bor i et gjennomsnitteligt hus og har en moderat hytte på fjellet så status betyr ikke så mye for meg at jeg låner opp til pipen for å "eie" slikt

 

Kunne selvsagt tenke meg "statussymboler" men siden Det som driver meg er å ha best mulig livskvalitet , være med på det meste samtidig som å hå råd til å bruke det jeg har uten å føle det på lommeboken.

Skal jeg gjennomføre dette må jeg kjøpe mer moderate ting som jeg kan eie så gjelden holdes på et minimum :thumbsup:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange har det som meg. Begynner men en "liten" båt (24 fot) Pusser den opp, selger med litt forjeneste. Legger salget i en nyere og kanskje større båt mens man hele tiden dømmer om det ultimate. (For meg en GB)

Etter mange år og endel båter blir det en GB. Forhåpentligvis den siste i en rekke av gode båter, hvis helsen bærer meg fram til at jeg slipper å selge for å skaffe meg et litt mer lettstelt fartøy.

 

Selv om jeg sitter med en gammel dame på snart 40 skuer jeg ikke lenger sultent på andre i havna. Heldigvis.

Målet er ikke lenger å dra langt, bare å være ombord å nyte livet etter jobben og se fram til at pensjonisttilværelsen skal komme sigene. ( En og enhalv måned.)

 

Dette er hva jeg kaller kavlitetstid.

 

 

Klart det er status på lik linje med grom bil eller fett stort hus ... :thumbsup:

 

Artig tråd dette her. Får en til å tenke igjennom litt.

Selv har jeg det mest som Astor. Bortsett fra GB da. Kikka litt på den type båt da vi skulle bytte og synes det er flotte båter med mye plass,men hadde den vi har nå mer i tankene.

Dessuten var min bedre halvdel mer enig i det valget det ble og da.... :flag:

Og så har jeg litt lenger igjen til pensjonisttiden,men ikke mye...Kunne egentlig gått av nå,men trives for godt i og med jobben. :yesnod:

Og som det sies her:når det skal vedlikeholdes er det stort nok. :thumbsup:

Kan det være litt aldersbetinget dette med status tro?

Etter som åra går så er man ikke så redd for å "drite seg ut" lenger. Man bryr seg ikke så mye om hva andre mener lenger. Og selv liker jeg bedre å få høre at jeg har pen båt :smiley: enn at jeg har stor båt.

Nå har jeg forresten en båt som etter annonsene på finn.no vokser. :lol: Riviera 925 ble før regnet som 33 fot med "hale og nebb" som jeg bruker å si.Men skroget er 30 fot. Så fikk de i 2006 en fot lenger badeplattform og da ble de 34 fot.

Og det har jammen noen av "den gamle typen" blitt også på finn. :giggle: Pussig. Lurer på hvor store de kan bli jeg? :crazy:

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt morsom tråd dette. Tillater meg å komme med min betraktning.

 

Er fra Trøndelag og bor på nøtterøy. Det har jeg en gammel windy 24 vi bruker ute på øyene, og en og overnatting når det er for fint til å dra hjem. På Hitra deler jeg med min far en Targa 37 som vi bruker opp og ned kysten.

 

Min betraktning er hvor forskjellig båtlivet er på forskjellige kanter av landet. I Oslofjorden er det mest daycruisere og båter i segmentet 30 til 45 fot. Noen større er det jo også, men ikke så mange sett i relasjon til populasjon.

 

Når vi ifjor dro fra Hitra ned til Ålesund og Geiranger, la vi merke til at båtene var ganske annerledes. Det var mange nye båter i daycruiser segmentet, men det var nesten ikke båter mellom 30 og 45 fot. Derimot var det svært mye fra 45 fot og oppover. De største jeg så, var princesser på 65+ fot.

En av eierne av disse hadde jeg en prat med om dette. Han satt på fordekket av en meget stor princess i grilldress og røykte rullings. Måtte jo snakke med ham!

Han fortalte at mange av storbåteierne i området var fra fiskeindustri. De hadde ikke hytter, men kjøpte da store båter for å ha plass til barn, barnebarn etc. Han mente at båtene var så store i det området fordi været snudde så hurtig, at de hadde behov for mer plass inne for ikke å gå hverandre på nervene...

 

Men status, jo det er det å ha stor båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...