Jump to content

Bør man skrape ned båten og prime på nytt med jevne mellomrom?


Kjellu

Recommended Posts

Jeg kjøpte en seilbåt, Jeanneau 98-modell, for etpar åt siden. Båten har vært en charterbåt. Nå skal jeg ha båten opp, og lurer på om jeg burde skrape den helt ned og prime den på nytt? Jeg antar at dette ikke har vært gjort tidligere. Problemet er det kjølige været, som gjør at en evt priming vil måtte herde i "all evig tid" før man kan bunnstoffe og sjøsette. Vurderer å bare legge på nytt bunnstoff og vente til det kommer en varmere vår. HVa synes dere`?

 

Mvh Kjell

Kjellu

Link to post
Share on other sites

Om bunnstoffet ikke har begynt å slippe vesentlig, og ikke ligger som kladder ser jeg ikke poenget med å skrape ned. Jeg har akurrat skrapet båten min, men det var fordi bunnstoffet begynte å løsne, og mange lag som var klumpete. Husk at om du har selvpollerende bunnstoff virker dette helt til det ikke er mer igjen. Ikke nødvendig å legge nytt lag da, bare der det ikke er mer igjen.

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre, dette er neppe prekært. Medmindre du har mistanke om annet, da. Men jeg tror ikke jeg kan garantere deg noe varmere klima neste april ...

 

Et tips; Avskraping av gammelt kan være en fordel å gjøre i sterk kulde, da er det mer sprøtt og går lettere av. Har dog aldri prøvd selv. Tror jeg ville punget ut for kalkblåsing el.

 

Herdetid i kjølig vær kan man vel korte ned betraktelig ved å henge opp et plastskjørt rundt båten og sette på en vifteovn eller to?

 

Når det gjelder nytt bunnstoff ville jeg valgt noe som er lett å jobbe med, f.eks. VC17 som ikke bygger særlig tykkelse. Det blir glatt som en barnerumpe uten særlig innsats. Det har sikkert kommet andre alternativer også nå som er like bra, eller bedre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...