mateco Startet 14.April.2012 Link til dette innlegget Startet 14.April.2012 Heisann folkens ! En gladmelding til alle oss med to-pols anlegg på motoren(e) er at BT nå selger to-pols sensorer for oljetrykk og temperatur, og det til en meget hyggelig pris !! Når det gjelder oljetrykksensoren så har denne en karakteristikk tilsvarende 0-10 bar/3-160 ohm og med 1/8" 27NPT -tilkobling. Denne har jeg selv skiftet ut på begge mine TAMD 60C motorer, og kan derfor bekrefte at karakteristikken passer til VP's noe eldre VDO instrument for oljetrykk (selvsagt med gradering 0-10 bar). Jeg skiftet ut disse i fjor da jeg overhalte smo- kjøler og sjøvannspumper. Jeg måtte da kjøpe komplett marine oljetrykksinstrumentering bare for å få fatt i disse sensorene. Idag ser jeg at disse selges "for seg selv", og det til under kr. 100,- Til sammenligning så skal maritim ha 739,- for sine 2-polte Faria oljtrykksensor. Når det gjelder BT's 2 polet temperatursensor så er jeg noe mere usikker. Denne har benevnelse "oljetemperatur-sensor", men må da også kunne brukes til vanntemperatur ?? Iallefall, jeg foretok et kjøkkenbenk-eksperiment der jeg forsiktig varmet opp sensoren mens jeg målte elektrisk motstand og avleste temperaturen.. Ovenfor vises en kurve av slik jeg oppfattet karakteristikken mhp elektrisk motstand/temperatur ! Denne koster ca. kr. 50,-.. Eller mindre enn en fjerdedel av hva andre forhandlere krever for tilsvarende. Denne skal testes på motor (VP's VDO temp.instrument) ved første anledning !! PS! Artikkelnummerene kan være noe forvirrende på butikken og på BP's web sider: Har funnet ut at 32-243 kan være Temperatursensoren som har offisielt 32-262 og Trykksensor 32-244 mens oppgitt til 32-263 Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
boati Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Wanted dead or alive? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Hvordan er det med nøyaktighet på giveren kontra giver fra VDO/andre merker? Jeg må ha nye givere og instrumenter til båten min, så da lurte jeg på å kjøpe givere på BT. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Jeg har for kort tid siden kjøpt på maritim for en dyr pris men hvis BT sin er brukendes så skal jeg ihvertfall få tak i for å ha til senere bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Dubbelpostat Redigert 5.Juni.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Tack Mateco! Länge lev Biltema! Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Temp giver innstalert i min Yamaha Vmax 200 Ikke prøvd koblet ledninger til temp måler, men strukket ledninger. Skjer vel til helgen Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
mateco Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Et lite OBS varsel til dere som evt. trenger en av disse sensorene i fremtiden. Selv har jeg handlet to av hver til reservebeholdningen ombord. (Koster jo bare en brøkdel av originale sensorer) Iflg. Biltemas nett-side så er disse en utgående vare. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/LanguageOrMarketNotAvailable/?artId=32263 (Bla ned på siden til fanen "Tilbehør") Trenger du en av disse så løp og kjøp så lenge varebeholdningen rekker !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
I.M.S. Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Mener å erindre at VDO temp.sensor brukt på Volvo Penta, har en utgangsverdi på ca 750 ohm ved rundt 20 grader C og en sluttverdi på ca 20-25 ohm. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Da ble det en tur på Biltema. Var det nødvendig å gjøre noe annet enn å skru ledninger av den gamle og på den nye? Måtte noe kobles om mot motor eller mot instrument med Biltema giveren? (Gjelder tamd 60c dette også) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Yanmar 4 lh dte. Skrudde ut den gamle, på med ledninger, samme gamle instrumentet, start opp, alt funka? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.