Jump to content

Biltema med 2 pols sensorer for oljetrykk og temp !

mateco

Recommended Posts

Heisann folkens !

En gladmelding til alle oss med to-pols anlegg på motoren(e) er at BT nå selger to-pols sensorer for oljetrykk og temperatur, og det til en meget hyggelig pris !! :thumbsup:

32-263_m.jpg

Når det gjelder oljetrykksensoren så har denne en karakteristikk tilsvarende 0-10 bar/3-160 ohm og med 1/8" 27NPT -tilkobling.

Denne har jeg selv skiftet ut på begge mine TAMD 60C motorer, og kan derfor bekrefte at karakteristikken passer til VP's noe eldre VDO instrument for oljetrykk (selvsagt med gradering 0-10 bar).

Jeg skiftet ut disse i fjor da jeg overhalte smo- kjøler og sjøvannspumper. Jeg måtte da kjøpe komplett marine oljetrykksinstrumentering bare for å få fatt i disse sensorene. Idag ser jeg at disse selges "for seg selv", og det til under kr. 100,-

Til sammenligning så skal maritim ha 739,- for sine 2-polte Faria oljtrykksensor.

Når det gjelder BT's 2 polet temperatursensor så er jeg noe mere usikker. Denne har benevnelse "oljetemperatur-sensor", men må da også kunne brukes til vanntemperatur ??

32-262_m.jpg

Iallefall, jeg foretok et kjøkkenbenk-eksperiment der jeg forsiktig varmet opp sensoren mens jeg målte elektrisk motstand og avleste temperaturen..

tempkar.gif

Ovenfor vises en kurve av slik jeg oppfattet karakteristikken mhp elektrisk motstand/temperatur !

Denne koster ca. kr. 50,-.. Eller mindre enn en fjerdedel av hva andre forhandlere krever for tilsvarende.

Denne skal testes på motor (VP's VDO temp.instrument) ved første anledning !!

PS! Artikkelnummerene kan være noe forvirrende på butikken og på BP's web sider:

Har funnet ut at 32-243 kan være Temperatursensoren som har offisielt 32-262

og Trykksensor 32-244 mens oppgitt til 32-263

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Et lite OBS varsel til dere som evt. trenger en av disse sensorene i fremtiden.

Selv har jeg handlet to av hver til reservebeholdningen ombord. (Koster jo bare en brøkdel av originale sensorer)

Iflg. Biltemas nett-side så er disse en utgående vare.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/LanguageOrMarketNotAvailable/?artId=32263

(Bla ned på siden til fanen "Tilbehør")

Trenger du en av disse så løp og kjøp så lenge varebeholdningen rekker !!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...