Jump to content

Lyddemper/vannlås i plast til innenbords. Erfaringer?

Eureka

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med lyddemper/ vannlås til innenbord motor i plast?

Fordel/ulemper, holdbarhet kvalitet?

Skal til å kjøpe en seilbåt hvor det ser ut til at det er noe tæring i stussene inn og ut.

12.04.2012_038.jpg

Eksempel på lyddemper i plast hos Maritim:

http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm

Prisene ser jo ut til å være snillere også. Vet at Vetus også leverer slike lyddempere. Er det nødvendig med orginal demper ihht motor? -i dette tilfellet er det en Yanmar 2GM20.

Er det noe alternativ til å bytte hele lyddemperen? -utbedring som faktisk funker.

Ettersom det hittil er over 60 personer som har lest tråden uten kommentarer så går jeg ut fra at det er liten erfaring med plast-lyddemper/ vannlås.

Så jeg benytter anledningen til å heve tråden :)

Et søk gav meg noen treff om at noen har opplevd delvis nedsmeling av plast-lyddemper. Det forunderer meg at dette kan forekomme...

uansett, erfaringer er ønsket!

Jeg har ingen erfaring med plastlyddemper.

Men jeg har glassfiberlyddemper.

HVORFOR EKSOSPOTTER I GLASSFIBER

Eksospotter kan lages av mange forskjellige materialer. Syrefast stål er vanlig, men det er akustisk sett dårlig,

og sveiste skjøter har en tendens til å korrodere. Galvanisert stål varer lengre, men er også dårlig akustisk sett.

Plast er ofte benyttet, men de smelter på en lav temperatur, ofte ikke mer enn 160°C, som nåes raskt dersom

vannkjølingen av eksosen faller bort. Gummipotter fungerer bra akustisk sett, men er også sårbare for høye

temperaturer.

Fiberglass gjør at man kan lage kompliserte konstruksjoner uten dyrt verktøy som er nødvendig for plast og

gummi. Fiberglass er også et meget sterkt materiale. I tillegg er det akustisk sett godt. Ved bruk av spesiallim

kan man lage produkter som tåler høye temperaturer. Halyard eksospotter har i tester vist at de over en tidsperiode

tåler å utsettes for 400°C uten å deformeres, og 600°C over en kortere periode.

potte.jpg

Har samme løsning som Eureka i dag, se annen tråd. Monterte for noen år siden en gummi/plast lyddemper/vannlås i en Nidelv 24 m/36 hk dieselmotor. Denne var av den typen som ser ut som en bensinslangepumpe som brukes på påhengere, bare ca. 40 cm. lang. Denne funket meget bra i de 7 årene som jeg hadde båten. Usikker på hvor store disse kan skaffes (les hvor stor motor man kan ha på denne typen demper). Men i hverfall meget enkelt å skifte ut den type som Eureka har med en slik da den har omtrent samme innløp/utløp/lengde/diameter.

Har hatt plast eksospotter (pe?) på de to siste båtene mine (fabrikk montert), og de har funka fint. Bakdelen er jo at de ikke tåler mer enn ca.140 grader visst man mister kjølevannet, men det er jo også begrensa hvor mye varme eksos slangen tåler. Fordelen er jo at man slipper tæring. Eg har laga en del lyddempere på vac.pumper og min erfaring er at det er selve vannet/vannivået som er mest avgjørende for lyddempingen.

Du har allerede den beste lydpotta, ingen grunn til å bytte ut denne.

ville heller studert den grundig for evt. alvorlig tæring og slangeklemmer som er dårlige.

kanskje demontere den hvis du ser noe mistenkelig.

Plaspotter er bare tull, smelter hvis du skulle miste kjølevannet.

Det er veldig god demping i den potta du har der, er vel danskproduserte disse og i god kvalitet.

Jon

det var en nordic eller noko slik som akkurat fikk berga båten ved hjelp av trosser side by side med en anna båt. Det var sånn plastpotte som smelta ned fordi han mista kjølevann. Så det kan lett skje ja. Men det samme ville skjedd uansett. Bare 5min lenger utpå fjorden. Motor må ha vann i eksosen uansett hvilken potte :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...