Eureka Startet 15.April.2012 Link til dette innlegget Startet 15.April.2012 Er det noen som har erfaring med lyddemper/ vannlås til innenbord motor i plast? Fordel/ulemper, holdbarhet kvalitet? Skal til å kjøpe en seilbåt hvor det ser ut til at det er noe tæring i stussene inn og ut. Eksempel på lyddemper i plast hos Maritim: http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm Prisene ser jo ut til å være snillere også. Vet at Vetus også leverer slike lyddempere. Er det nødvendig med orginal demper ihht motor? -i dette tilfellet er det en Yanmar 2GM20. Er det noe alternativ til å bytte hele lyddemperen? -utbedring som faktisk funker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Ettersom det hittil er over 60 personer som har lest tråden uten kommentarer så går jeg ut fra at det er liten erfaring med plast-lyddemper/ vannlås. Så jeg benytter anledningen til å heve tråden :) Et søk gav meg noen treff om at noen har opplevd delvis nedsmeling av plast-lyddemper. Det forunderer meg at dette kan forekomme... uansett, erfaringer er ønsket! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg har ingen erfaring med plastlyddemper. Men jeg har glassfiberlyddemper. HVORFOR EKSOSPOTTER I GLASSFIBER Eksospotter kan lages av mange forskjellige materialer. Syrefast stål er vanlig, men det er akustisk sett dårlig, og sveiste skjøter har en tendens til å korrodere. Galvanisert stål varer lengre, men er også dårlig akustisk sett. Plast er ofte benyttet, men de smelter på en lav temperatur, ofte ikke mer enn 160°C, som nåes raskt dersom vannkjølingen av eksosen faller bort. Gummipotter fungerer bra akustisk sett, men er også sårbare for høye temperaturer. Fiberglass gjør at man kan lage kompliserte konstruksjoner uten dyrt verktøy som er nødvendig for plast og gummi. Fiberglass er også et meget sterkt materiale. I tillegg er det akustisk sett godt. Ved bruk av spesiallim kan man lage produkter som tåler høye temperaturer. Halyard eksospotter har i tester vist at de over en tidsperiode tåler å utsettes for 400°C uten å deformeres, og 600°C over en kortere periode. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Jeg har plastdemper på min TAMD30 ! Har ingenting å utsette på den ! Den er ikke så gammel, fra 2005/6 tror jeg. Skal sjekke type/merket på onsdag om du ønsker, Eureka ! Det er nok en dyrere sak enn den i linken din.. Redigert 16.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har samme løsning som Eureka i dag, se annen tråd. Monterte for noen år siden en gummi/plast lyddemper/vannlås i en Nidelv 24 m/36 hk dieselmotor. Denne var av den typen som ser ut som en bensinslangepumpe som brukes på påhengere, bare ca. 40 cm. lang. Denne funket meget bra i de 7 årene som jeg hadde båten. Usikker på hvor store disse kan skaffes (les hvor stor motor man kan ha på denne typen demper). Men i hverfall meget enkelt å skifte ut den type som Eureka har med en slik da den har omtrent samme innløp/utløp/lengde/diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Skal til å kjøpe en seilbåt hvor det ser ut til at det er noe tæring i stussene inn og ut. Eksempel på lyddemper i plast hos Maritim: http://www.maritim.n...las-40-45-50-mm Hadde det stått en av plast/gummi så hadde den hvert like fin, det er jo vannavkjølt eksos med vannlås. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Håp Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Hvorfor ikke lage en lik den du viser på bildet i glassfiber? En bit baugthrustertunnel og litt glassfiber og polyester er jo alt som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 37 Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg har montert 2 stk lyddempere/potter i plast fra Maritim i min båtLink. Fungerer utmerket så langt, og dempet lyden betraktelig i forhold til før da jeg bare hadde 4" slanger på eksosen. Har nå hatt dem i 2 år og ingen problemer enda. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Har hatt plast eksospotter (pe?) på de to siste båtene mine (fabrikk montert), og de har funka fint. Bakdelen er jo at de ikke tåler mer enn ca.140 grader visst man mister kjølevannet, men det er jo også begrensa hvor mye varme eksos slangen tåler. Fordelen er jo at man slipper tæring. Eg har laga en del lyddempere på vac.pumper og min erfaring er at det er selve vannet/vannivået som er mest avgjørende for lyddempingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Eksosslanger av god kvalitet tåler langt høyere temperaturer, men selvfølgelig ikke over for lang tid. Trelleborg f.eks tåler kortvarig over 5000, da er nok ei plastpotte forlengst smeltet. Spørsmålet blir egentlig hvor meget sikkerhet en ønsker, og til hvilken pris. Er potta nedsmeltet før temp. alarmen på motoren går ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Du har allerede den beste lydpotta, ingen grunn til å bytte ut denne. ville heller studert den grundig for evt. alvorlig tæring og slangeklemmer som er dårlige. kanskje demontere den hvis du ser noe mistenkelig. Plaspotter er bare tull, smelter hvis du skulle miste kjølevannet. Det er veldig god demping i den potta du har der, er vel danskproduserte disse og i god kvalitet. Jon Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg har en Vetus potte i plast, kan liksom vri den akkurat som man vil. Er storfornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 ville funnet andre måter å sikre meg mot å miste kjølevann. Evt montert sensorer. Plastpotte virker greit. Den overprisede slangen med to syrefaste ender er alt for dyr synest eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Er det noen som har hørt om en ned-smelta plast potte?????, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 lese om det og så bilde av det i en tråd her etter et søk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Er det noen som har hørt om en ned-smelta plast potte?.., Ja, jeg kjenner til et tilfelle hvor lokket på sjøvannsfilteret ikke ble satt riktig på. Der paya impeller og eksosen gikk rett i potta. Der smelta potta. (kjenner ikke merket på potta) (og nei, det var ikke meg) Redigert 17.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 det var en nordic eller noko slik som akkurat fikk berga båten ved hjelp av trosser side by side med en anna båt. Det var sånn plastpotte som smelta ned fordi han mista kjølevann. Så det kan lett skje ja. Men det samme ville skjedd uansett. Bare 5min lenger utpå fjorden. Motor må ha vann i eksosen uansett hvilken potte :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Men det samme ville skjedd uansett. Bare 5min lenger utpå fjorden. Neppe. De fleste motorer ville avgitt temp. alarm lenge før den tid. Plastikk potter er billig risiko sport. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Prute? Hvor mye varme tåler denne da? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34404148 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Ikke dum den der, billig også. Tåler det samme som gode eksosslanger, ikke noe plastikkk fantastic... Må være et bra kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 høres ut som en meget god pris, uavhenging av størrelse på potta. tror de billigste koster rundt 2-2500 kr i butikk med liten dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.