Jump to content

Oljeskift på kad 44


Ribtjenester

Recommended Posts

Samme skjedde med meg ifjor på min KAD 300, fikk ut en del mindre enn det det skulle være. Vet ikke hva du pumper med, men ifjor brukte jeg en manuell vakumpumpe kjøpt på Maritim. Funket greit til å begynne med, men så ble det bråstopp. I år så kjøpte jeg Marco tannhjulspumpe og monterte inn. Etter litt fram og tilbake så fikk jeg denne til å ta, og tror ikke det var mange desiliterne igjen i bunnen når den var ferdig, fylte opp en halv 20 liters dunk. Da var slangen bare stukket rett ned i peilerøret uten noe slags bøy på.

Link to post
Share on other sites

Har en KAD 43 og opplever det samme som deg. Varmer motoren godt opp. Bruker en ny manuell pumpe. Klarer å få ut ca. 6 liter etter mye slurping og manipulering med sugeslangen. Det står vel ca. en liter i oljefiltret + at oljenivået ikke var på topp. Så regner med at det står igjen ca. 2 liter i motoren. Rart at det skal være så vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Har Kad 44 og brukte biltema sin 12 volt oljesuger ( 199kr) tar litt tid.. men funket bra både på motor og på drev.

var vel litt over 1,5 liter jeg ikke fikk ut og mye av det var vel i filter, så var fornøyd med det.

 

På drev bruker jeg den også til og pumpe på nye oljen da det er så @£$€@€ trangt i påfylling på toppen av drev :-)

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene folkens.

dette var en nær døden opplevelse:) det var ikke mer en ca 5L olje på vær motor.

tappa ut 5 liter og fylte på drøyt 10L på vær motor.

jeg hadde olje på pinnen, men det kan jo ikke ha vært riktig. det er 3L olje som skiller bånn og topp på pinnen.

Noen som kan tenke seg hvorfor jeg hadde olje på pinnen med så lite olje på motorene.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Sjekka peilepinnen flere ganger Ella? Kan lett bli lurt ved en overfladisk sjekk ved at det avsettes olje på pinnen fra enden av røret, uten at pinnen egentlig er nedi olja.

Sjøl fikk jeg alltid ut omlag 9 liter av mine gamle 41 motorer. Tar en med oljefilteret er en nære nok 11 liter. Skal du ha ut abdolutt allt må du av med bunnpanna. :rolleyes: 5 liter er lite :eek:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

har gjort det syntes det var mye så det kan kansje stemme at pinnen går i en bøy i bunn panna hvor den ligger vannrett som DD sier, der kan det ha ligget olje som jeg har fått på pinnen.

Så heretter skal jeg blåse i peilerøret før peiling, trur det kan være en god ide:)

jeg fikk nok ut allt nesten, jeg fylte jo på 10L, da var det perfekt mengde på pinnen:)

5L er litt i underkant, med tanke på turen vår osv:) men oljetrykk har jo vært helt perfekt hele tiden:)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Rent generelt skal en være svært forsiktig med å stole på oljetrykksalarmen. Når alarmen går under belastning er det å betrakte som en beskjed om at løpet er kjørt og motoren din er klar for full overhaling.

 

Alarmene er satt på typiske 0,5-0-6 Bar og dette er alt for lavt selvfølgelig. Årsaken til at de er satt lavt er vel at en skal unngå å få alarmer i uttide etter en periode med hardkjøring, tynn olje og tomgangskjøring?

 

Det er en grunn til at oljetrykk og temperaturinstrumentene er satt midt i synsfeltet til føreren. Dette er de to klart viktigste instrumentene om bord.

 

Følg med på oljetrykksmåleren hele tiden, og se spesielt etter drop i visningen i urolig sjø hvor båten ruller og pitcher og når du passerer store hekkbølger. Det skal ikke mange sekundene drop før ventilmekanismen går tør/varm, eller du river et råde/veivlager

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stramme så du kan trykke ca 1 cm ved 10 kg på lengste strekket på ytre reima. Hvis reima er slitt, vil du etterhvert se antydning til cord i bunnen av sporene og reima slurer uansett.

 

Jeg kjørte ca 300 timer pr reimsett på mine 42 og byttet strammehjul på ca 1500.

Link to post
Share on other sites

Det er 2 flatreimer. Begge kan pipe.

Den innerste driver pumpehjulet og pumpehjulet driver kompressor.

Lønner seg å få kjøre motor og få litt lunk i reimene før justering.

Bruk momentnøkkel på strammehjulet. Innerste reimen først uansett.

Viktig med riktig moment. For lite = reimstøv over allt, for mye = gåene lager.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...