Ribtjenester Startet 15.April.2012 Del på Facebook Startet 15.April.2012 Hei driver og suger ut olje, får ikke ut mer en ca 6 liter. Slangen jeg suger med er 15 cm lenger enn peilepinnen så jeg er nok i bånn trur jeg. Motoren rommer 11 liter i følge boka. Hvor er resten av olja? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
64dc Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Har du presset slangen for langt ned i bunn, slik at den bøyer seg over bunnnivå? Peilet du nivået før du begynte? Sitér dette innlegget Link to post
64dc Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Ser at dette har vært diskutert her inne før. Hvis du søker på: Hva er beste metode/ redskap for å tømme VP KAD 44 for olje Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Røret til peilepinnen går vel i en bøy og fortsetter vannrett langs bånn på disse motorene. Går kanskje å sette sugerten rett på enden av røret? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Har prøvd og føre det sakte ned mens det suger, har også sugd av røret uten at det har hjulpet. Har peilet før jeg begynte, det var ålreit nivå før jeg begynte og tømme. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Da kan det hende at røret har blitt bøyd opp i enden av noen som har vært inni der.... Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Samme skjedde med meg ifjor på min KAD 300, fikk ut en del mindre enn det det skulle være. Vet ikke hva du pumper med, men ifjor brukte jeg en manuell vakumpumpe kjøpt på Maritim. Funket greit til å begynne med, men så ble det bråstopp. I år så kjøpte jeg Marco tannhjulspumpe og monterte inn. Etter litt fram og tilbake så fikk jeg denne til å ta, og tror ikke det var mange desiliterne igjen i bunnen når den var ferdig, fylte opp en halv 20 liters dunk. Da var slangen bare stukket rett ned i peilerøret uten noe slags bøy på. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Har en KAD 43 og opplever det samme som deg. Varmer motoren godt opp. Bruker en ny manuell pumpe. Klarer å få ut ca. 6 liter etter mye slurping og manipulering med sugeslangen. Det står vel ca. en liter i oljefiltret + at oljenivået ikke var på topp. Så regner med at det står igjen ca. 2 liter i motoren. Rart at det skal være så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
ksandal Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Har Kad 44 og brukte biltema sin 12 volt oljesuger ( 199kr) tar litt tid.. men funket bra både på motor og på drev. var vel litt over 1,5 liter jeg ikke fikk ut og mye av det var vel i filter, så var fornøyd med det. På drev bruker jeg den også til og pumpe på nye oljen da det er så @£$€@€ trangt i påfylling på toppen av drev :-) Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post
2xDiesel Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Sitter igjen med samme erfaring som trådstarter, med vakumpumpe ble det ca: 6 liter på KAD 300. min konklusjon er at enten er jeg dum, eller så er dette en fryktelig klønete konstruksjon! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Takk for svarene folkens. dette var en nær døden opplevelse:) det var ikke mer en ca 5L olje på vær motor. tappa ut 5 liter og fylte på drøyt 10L på vær motor. jeg hadde olje på pinnen, men det kan jo ikke ha vært riktig. det er 3L olje som skiller bånn og topp på pinnen. Noen som kan tenke seg hvorfor jeg hadde olje på pinnen med så lite olje på motorene. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
REM Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Sjekka peilepinnen flere ganger Ella? Kan lett bli lurt ved en overfladisk sjekk ved at det avsettes olje på pinnen fra enden av røret, uten at pinnen egentlig er nedi olja. Sjøl fikk jeg alltid ut omlag 9 liter av mine gamle 41 motorer. Tar en med oljefilteret er en nære nok 11 liter. Skal du ha ut abdolutt allt må du av med bunnpanna. 5 liter er lite Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ribtjenester Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 har gjort det syntes det var mye så det kan kansje stemme at pinnen går i en bøy i bunn panna hvor den ligger vannrett som DD sier, der kan det ha ligget olje som jeg har fått på pinnen. Så heretter skal jeg blåse i peilerøret før peiling, trur det kan være en god ide:) jeg fikk nok ut allt nesten, jeg fylte jo på 10L, da var det perfekt mengde på pinnen:) 5L er litt i underkant, med tanke på turen vår osv:) men oljetrykk har jo vært helt perfekt hele tiden:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
REM Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Rent generelt skal en være svært forsiktig med å stole på oljetrykksalarmen. Når alarmen går under belastning er det å betrakte som en beskjed om at løpet er kjørt og motoren din er klar for full overhaling. Alarmene er satt på typiske 0,5-0-6 Bar og dette er alt for lavt selvfølgelig. Årsaken til at de er satt lavt er vel at en skal unngå å få alarmer i uttide etter en periode med hardkjøring, tynn olje og tomgangskjøring? Det er en grunn til at oljetrykk og temperaturinstrumentene er satt midt i synsfeltet til føreren. Dette er de to klart viktigste instrumentene om bord. Følg med på oljetrykksmåleren hele tiden, og se spesielt etter drop i visningen i urolig sjø hvor båten ruller og pitcher og når du passerer store hekkbølger. Det skal ikke mange sekundene drop før ventilmekanismen går tør/varm, eller du river et råde/veivlager Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
68 GT Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Motoren rommer 11 liter i følge boka. Jeg mener at denne rommer 11L også.... Men kommer vel snart et innlegg om at om at disse motorene rommer mellom 16-20 liter. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Ribtjenester Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 det står at remmene skal dras til med 35-40nm. det piper, hvor mye pleier dere og dra til med? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fjellbonden Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Stramme så du kan trykke ca 1 cm ved 10 kg på lengste strekket på ytre reima. Hvis reima er slitt, vil du etterhvert se antydning til cord i bunnen av sporene og reima slurer uansett. Jeg kjørte ca 300 timer pr reimsett på mine 42 og byttet strammehjul på ca 1500. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Stram reimen til du kan vri den 90* på det lengste strekket, ang å suge av oljen bruker eg ein eletrisk tannhjulspumpe med slange som går utenpå peilepinnerøret, aldri hatt problem med å få av 10L olje. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Reimstrekkene er for korte, så og vri remmene 90% er nok ikke mulig:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SvartRøyk Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Det er 2 flatreimer. Begge kan pipe. Den innerste driver pumpehjulet og pumpehjulet driver kompressor. Lønner seg å få kjøre motor og få litt lunk i reimene før justering. Bruk momentnøkkel på strammehjulet. Innerste reimen først uansett. Viktig med riktig moment. For lite = reimstøv over allt, for mye = gåene lager. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Ja jeg har dratt til med 40 nm ca som det står i boka, men det piper fremdeles, det kan være de andre som driver dynamisk og servo:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
pipp Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Forsøk med spray. Ta remmene etter tur. Når det slutter å skrike har du finne den riktige :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.