Jump to content

Vil et Lowrance HDS 5X kjøpt i USA fungere greit i Norge?

JensKH

Recommended Posts

Tollerne vil forøvrig heller kke reagere på antall HDS`er du tar med deg gjennom porten deres, men de vil nok helt sikkert regne prisen på utstyret, for jeg tror det er en grense på hva du får ta med deg momsfritt når du har vært på tur. Tror i området 10000 NOK, men det er mulig jeg lyver deg full nå. Sjekk toll.no før du legger i vei.

Har forøvrg også påhengeren med i det nettverket, og alt snakker fint sammen.

Det så ut som at jeg løy deg full ja :(

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=221702&epslanguage=no

Edit link

Redigert av Cannonfodder (see edit history)
  • 2 uker senere...

I produktbeskrivelsen for HDS 8m står det:

HDS Gen 2 serien har StructureMap som ny funksjon.

Med StructureScan tilkoblet kan man legge sann-tids

data direkte på kartbildet!

Jeg går derfor ut fra at jeg kan få full funksjon på Structuremap dersom den er tilkoblet?

Jeg regner også med at jeg kan få full funksjon av ekkoloddet på denne dersom jeg kobler den til 5X'en?

Dersom dette ikke skulle stemme, så håper jeg noen korrigerer meg.

Eneste forskjellen på HDS-8 og HDS-8m er at m modellen ikke har ekkolodd. Når en m modell er koblet til en BSM-1 ekkoloddmodul eller en annen HDS eller Simrad NSS med innebygd ekkolodd (via Ethernet) virker HDS modellene uten innebygd ekkolodd likt med de som har den innebygd. For StructureScan har det ingen betydning om det er en modell med eller uten innebygd ekkolodd.

Det viste seg at HDS 5X loddet passet rett inn i kontaktene til min nåværende plotter/ekkolodd som er Lowrance LMS 522C. Dette har bare en enkel liten 200 kHz svinger. Jeg husket ikke betegnelsen på denne, så jeg satte bare svingervalget til "200 kHz generic" i HDS'en. Likevel funket både 200, 83 0g 50 kHz på det nye loddet. 200 kHz funket mye bedre med det nye loddet enn det gjorde med det gamle. Nå kunne jeg "se" bunnen på 250 m dyp, mot bare noe over ca 120 m med det gamle. Likevel var det 83 kHz som imponerte mest. Det gav et kraftig bunnsignal fra 250 m. 50 kHz funket dårligere.

Jeg har nå planer om å anskaffe og installere en P66 svinger for å prøve ut. Dersom jeg ikke blir fornøyd med den så må jeg prøve gjennomgående svinger eller en TM260.

Jeg skal nå også installere Structure Scan LSS-2. I den forbindelse er det en ting jeg lurer på. Til svingeren er det festet kabel med kontakten påmontert. Denne kabelen vil jeg ta inn gjennom skroget over vannlinjen bak på båten. Det virker dumt å måtte laget et over 20 mm hull i skroget for å få gjennom kontakten. Kontakten virker ikke lett å demontere. Et alternativ er selvsagt å kutte kabelen og spleise den samme etterpå, men det er ikke helt kjekt det heller. Hvordan løses dette vanligvis?

• 3 uker senere...

Jeg har nå koblet sammen en HDS 5X Gen2 kjøpt i USA med en HDS 8m Gen2 kjøpt fra Mjøsservice. De er begge koblet til Structurescan HD boksen med ethernett, men denne er foreløpig ikke koblet til LSS-2 svingeren. Systemet er flott, men det er noen bekymringer. HDS 8m er meget treg til å finne fram til satelittene. Når de etter mange minutter kommer opp, så er det nesten full signalstyrke. Plotteren står på samme stedet (bare under kalesjetak) som min gamle LMS-522C plotter. Denne kom opp mye raskere.

Jeg tenkte kanskje at en softwareoppgradering ville hjelpe, men ser at HDS 8m'en har softwareversjon 1.1.39.39 mens det nyeste jeg finner på nettet er 1.1.39.38.

Nå jeg starter HDS 5X'en, så kommer ekkoloddbildet opp på 8m'en, men det går hakkete og tregt og fryser ofte helt. Jeg ser at HDS 5X'en har softwareversjon 1.0.xxx, så det er vel godt mulig at en oppgradering av den vil hjelpe.

Redigert av JensKH (see edit history)

Låner denne Lowrance tråden litt.

Jeg vurderer å kjøpe ekkolodd i denne Lowrance HDS serien.(kombi)

Jeg har et bestemt inntrykk av at de svingerne som følger med er av simpleste sort

og på ingen måte yder "rettferdighet" til disse topp moderne instrumentene??.

Hvis man legger på noen båtlapper fra standardsvingeren, kan man iflg. brosjyrene

http://www.airmartechnology.com/uploads/brochures/b45.pdf oppnå X.. antall ganger bedre følsomhet på signalet.Litt synd å kjøpe lodd til 10-15000 og samtidig ikke være klar over at svingeren egentlig har mest å si for helheten.

Jeg ønsker utstyr som kan være til nytte også på 2-300 m dybde, og ikke på en 20-30m

ferskvanns lake i USA. Tar jeg feil i mine antagelser her?

Redigert av rogeri (see edit history)

Jeg kjøpte en HDS 5 med 50/200 kHz standard hekksvinger og ble veldig skuffet over dette.

Men i høst kjøpte jeg meg en annen båt og monterte dette loddet i denne. Og da var det bare å finne frem hullsaga og en gjennomgående Airmar B60 svinger ble montert .Svingerkabel ble separert fra andre elektriske ledninger i båten og det hele ble som i en annen verden.

Dette fungerer veldig bra og ingen av de støy problemer er der lengre,noe som jeg hadde mye av tidligere.

Hadde også store problemer med å se noe til mitt fiskeredskap før jeg byttet svinger,Men nå ser jeg den minste sluk.

De fleste HDS'ene leveres uten svinger, den må kjøpes i tillegg. De som har svinger i pakken har vel den billigste hekksvingeren som har veil. pris på kr. 775. Skal du få maks ut av loddet i en HDS så må du kjøpe den beste svingeren som heter Airmar B260. Ulempen er at den har en veil. pris på kr. 11 750. Nå finnes det selvsagt flere steg i mellom disse som også vil gi bedre resultat enn den billigste. Er nok en viss sammenheng mellom pris og kvalitet i dette tilfellet.

• 1 måned senere...

Da har jeg endelig fått installert svingeren LSS-2 til mitt Structurescan HD apparat samt intallert en P66 svinger til HDS 5X ekkoloddet. Jeg er meget begeistret for resultatet. Spesielt har Structurescan apparatet imponert stort. Jeg får et utrolig detaljert bilde av bunnen og det er en stor hjelp i å tolke hva objekter som dukker opp på ekkoloddet virkelig er. Structurescan'en gir et bra bilde ned til ca 100 m dyp samt omtrent like langt ut til begge sider.

Jeg var litt bekymret under monteringen da hekkagregatet dekket ganske mye på babord side av LSS-2 svingeren. det viser seg imidlertid at jeg får et brukbart bilde til babord på tross av dette, og dersom jeg trimmer ut drevet en del så blir bildet like fint som til andre siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...