Jump to content

Noen med erfaring med Kellox, og Honda BF 130 med skjør topp?


Permagne

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ser på en båt som har en Honda BF 130, 130hk motor på hekken. Denne er fra ca 2000 og jeg leser på nettet at denne motoren var utsatt for å sprekke i toppen. Dette var en av de tidligste 4-takterne, å bortsett fra dette med toppen(som ble rettet på) er inntrykket mitt at det generelt er gode motorer(om enn litt tunge).

 

Er det noen her som har erfaring med dette?

 

Honda hadde en utvidet garanti på dette som gjaldt i 10 år, men den har jo akkurat løpt ut. Så skifte av topp vil ikke bli dekket av forhandler vil jeg tro. Noen som vet hvilket prisområde en ny topp med arbeid ligger på?

 

Noen som har erfaringer med hvordan Kellox vil stille seg i slike saker? Er de greie på garantisaker?

 

Tenker å ringe kellox i morgen for å høre om de kjenner til dette.

 

Mvh

 

Per Magne

Link to post
Share on other sites

Hei,tror det er motorblokka som er problemet?Jeg hadde en bf-90 fra 1997-98 og her kom det vann i oljen til dels mye.Hondas mekaniker avslo tanken om att det kunne vere toppakningen som var problemet,men var sikker på at det var sprekk i blokk.Dette var en gjenganger i følge han.Denne motoren hadde en levetid på 9 år.Håper Du kan vere heldigere enn meg.Lykke til uansett. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar hos Kellox. Han hadde hørt om det jeg nevnte angående sprekk i toppen, men ikke vært borti tilfeller hvor dette hadde skjedd i norge. Heller ikke at det var bestilt blokk/evt topp med bakgrunn i en slik årsak. Med utvidet garanti, til 10år, så var "en dato er en dato" med tanke på om Honda ville ta dette som en garantisak etter at den utvidede fristen var gått ut.

 

Det sies at motoren hadde litt marginalt med kjøling, kanskje er det en fordel med det litt kjøligere farvannet vi har i norge i forhold til andre plasser i verden.

 

Jeg ser for meg en "recall", dekker noe som er ganske omfattende mangel, men Honda kaller dette for kampanje. Kan det da være at problemet er noe overdreved og kanmpanjen er satt inn for å sikre at Honda har godt renomme og gode produkter?

 

mars, 9 år er i minste laget ja. At sprekk i blokk var en gjenganger, er ikke positivt.

 

Må si jeg er litt i tvil, en motor er jo stor del av verdien til båten. I alle fall om man risikerer at motoren ryker og man må skaffe ny.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om problemet! Honda har forøverig bare produsert 4t påhengsmotorer. Er det motor med VTEC så er den bassert på Civic bilmotorer. På bil har det ikke vært en eneste reklamasjon på toppene til biler med VTEC siden det kom i 91-92. Jeg har bare prøvekjørt en BF75 som er bassert på 90HK. Jeg er nok lit innhabil og lit for mye Hondafanatiker, men har lit vanskelig for å tro at det er store problemer med motorkonstruksjonen. Vedlikehold og bruk tror jeg har en medvirkende årsak om dette er et problem. kjøling/vedlikehold er jo noe som henger veldig sammen på en påhenger som brukes lite

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en 2000 modell ee jo motoren 12 år gammel nå. Hvis du vurderer å kjøpe den bør du sjekke om der kun er olje i olja og ikke vann i olja... Og ser olja bra ut er vel sjansen ikke veeeldig stor for et umiddelbart havari med sprekt blokk? Et spørsmål er jo ogsånhvor mye det koster å bytte blokka. Dersom du sjekker det også får du iallefall en pekepinn på hvilken økonomisk konsekvens du kan bli utsatt for hvis det verste skulle skje. Litt rart egentlig også at en blokk skal sprekke dersom temp på kjølevannet er standard temp. Monter en tempmåler instrument og følg med på det. Kan være at toppen kanskje ikke tåler overoppheting bare? Og at den fungerer perfekt bare den ikke blir mye varmere enn normaltemp?

Link to post
Share on other sites

Hei jeg kikka på nettet på div Hondaforum, og problemet er ikke selve blokka som er problemet men høytrykkspumpe og filter til drivstoff. Denne koroderer ved lite bruk. Dette har gått på garanti på Bf 115-130 i usa. Dem hadde vel skifta ut pumpe og montert en form for separator eller vannutskiller. Tror det var etter ca 350 timer problemene kom. Dette bør jo Kellox vite om egentlig. Om du skal kjøpe båten m dennemotoren så ta med en motorkyndig. Er det ikke sprekker så er det jo bare å bytte de delene som trengs. Lykke til

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Morten, du har rett når det gjelder drivstoffpumpe.

 

Har funnet en del servicebulletiner fra Honda, og det er tre som kan være grunn til bekymring.

 

Den aktuelle motoren har serienr BZBE-10088xx (xx er to siffer, men kamuflert for å ikke forulempe noen)

 

Den første bulletinen gjelder drivstoffpumpa: Denne ser ut til å være dekket, selv utenfor garantitid, men det kan være i overkant flaks... Her er aktuell motor klart innefor bulletinen.

 

sbpe2002391.jpg

sbpe2002392.jpg

sbpe2002393.jpg

 

Den neste gjelder toppen. Denne er knyttet til for høy temperatur. Kan kjøligere farvann gjøre at dette ikke har vært et problem i norge? Prevantiv tiltak ser jeg for meg kan være å sette inn termostat med den lavere temperaturen 60*C. Her synes jeg ikke det er like klart om motoren dekkes av service bulletininen. (BZBE-10088xx)

sbma2003041.jpg

sbma2003042.jpg

 

Den siste gjelder selve blokka(selv om jeg trodde eksosporten lå i toppen og ikke i blokka...er noe som ikke er helt klart for meg her). Her står ikke BZBE listet blant nummerne i det hele tatt, men tror at det finnes både motornr og rammenr som skal korrespondere. Betyr dette at aktuell motor ikke er dekket av denne bulletinen? Om BZBH og BZBE harmonerer på samme motor så er aktuellt serienr BZBE-10088** lavere enn BZBH-1001109 som er referert i bulletinen. (fingers crossed)

sbma2003051.jpg

sbma2003052.jpg

 

Alle disse tre er relativt kostbare jobber, så jeg forsøker å vite så mye som mulig før jeg gir et evt bud.

Noen som tør å tippe pris på disse jobbene? Tror en ny shortblock til den syste bulletinen var 3400$, så kommer det noen timer skruing i tilleg...

 

Tenker å ringe verkstedet som har hatt motoren på service i morgen, samt å forhøre meg med Kellox ang aktuellt serienr på motoren.

 

Når jeg leser bulletinene kommer det klart fram at det autoriserte verkstedet har det fulle ansvaret for å implementere det som står i bulletinene når en kunde kommer inn med en motor som skal på service. Det taler for å benytte verksteder som er innefor forhandlernettet som jeg antar blir fulgt opp av leverandør når det gjelder dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...