Jump to content

hvordan best dempe ekstrem turbohvining


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :flag_bp:

Nye båten må fikses litt her og der. Det første blir septiktank, og lyddemping. Motoren er 2407 turbo pluss med 250HK. Den har ingen luftfilter før turbo. Eksos har ingen demping.

Eksosslangen går fra motor på skrå under gulvet, og ut til babord vegg i akterkabin. De siste halvannen meter bakover i båten går den igjennom toalettrommet. Der ligger den inni skapet. Dorullene stables nesten oppå.

Går man på do under marsjfart blir man mest trolig døv. Ekstrem hylelyd baki aktekabinen, og spesielt på toalettet. Men det forplanter seg fremmover i båten.

Det er nesten greit oppe i førermiljøet. Men dette må fikses på.

Kva er beste løsning.

Eg er usikker på hvor nærme motor eg kan klare å få en lyddemper. Vil en lyddemper ha effekt på slik problem om den monteres 2m fra motor?

Kva med lyddemper på innsug på turbo? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er nok mest på luftinntaket det vil hjelpe med lyddemping. Ellers er høyfrekvent lyd lettest å dempe ved å tette motorrommet skikkelig. Lyddemper på eksosen har mindre virkning på turbomotorer, og særlig motorer med våt eksos. Du kan kjøpe vaskbare luftfilter på nærmeste tuning-asyl. Bare å måle diameteren på flensen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at det er mere komplisert å få til uten at det gir så mye demping av høyfrekvent lyd. En potte veier endel og du kan ikke uten videre belaste turboflensen med en tung kladeis. Må isåfall festes skikkelig til motoren og monteres med en slange til turboen.

Link to post
Share on other sites

Ja det var en slange med på det bildet inni hodet mitt :smiley:

Verdt å prøve. Ellers så har eg funnet masse "huller" i isoleringen. Kan nok isolere i ukevis...Motorrommet er isolert med knallharde tunge rockwoolplater som er pakket inn i folie. De er unøyaktig tilskåret. Og det er masser av plasser det ikkje er isolert ser det ut til. Så eg får ta litt av det paralellt. Brannhemmende byggskum i krinker og kroker i mellom platene som er skåret til kanskje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...