mk414 Startet 15.April.2012 Link til dette innlegget Startet 15.April.2012 For ca 2 uker siden solgte vi vår 15 fot Askeladden 445 Hunter. Og siden vi skulle ha større båt så falt valget på en Fjord21 DC. Jeg har alltid hatt utenbordsmotor båter og derfor blir dette litt nytt.. Motor er ikke noe problem å skru på.. Men det er drevet som er mest nytt. Jeg har nå brukt ca 2 uker med vasking, rubbing, polering, service på motor (AQ145A), bytting av deler av det elektriske, nye instumenter, instrumentpanel og litt div andre ting... Jeg har noen bilder som jeg skal legge ut etterhvert. Det første som kom ut av drevet når jeg skulle bytte oljen var RENT vann.. så kom oljen ut, og den var litt grå aktig.. Hvertfall ikke svart som den skulle være..så regner med at det var litt vann i den.. mulig kontens eller noe slikt.. Vet ikke. Men oljen ble byttet og toppet opp mer riktig mengde. Det jeg la merke til etterhvert når drevet skulle grunnes og lakker var at det rant litt grått vann mellom en "sprekk" på drevet.. Spørsmålet er da.. skal det være en pakning her? og hva kan eventuelt lekke fra denne "sprekken", og hvordan kan dette byttes lettest mulig måte. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/16416-volvo-penta-drev/olvo drev Legger link til dokumentarkivet på båtplassen. Mulig du blir klokere ved å se på det? Har ikke erfaring med ditt drev, men pga du fant vann i drevet, ville eg ha prøvd å fått trykktestet det. så sikker på at det er tett. Redigert 15.April.2012 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
hei sveis Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Har selv 280 drev,kan se ut som det er en skade der,altså oppstått en sprekk. Skal vel ikke være noen pakning der som jeg kan huske. Hvis det er sprekt der så har det sikkert mulighet for å ta inn vann der. Isåfall ville jeg prøvd å tette med f.eks stål epoxy,JB Weld skal visst være bra greier. Du kan også prøve å tette med f.eks Plastic Padding superstål. Loctite har vel også bra to komponent . Belzona er vel ett annet litt dyrt produkt som skal være meget sterkt. Litt vanskelig å se ut av bildet du har tatt,men ser ut som det er sprekt der,derfor har det nok kommet vann i olja,tror jeg! Lykke til,går sikkert å tette! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Kan dette være et 270 drev? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Dette er ett 270 drev, ser man på eksosutslippet. Men ellers er 270 og 280 identiske. Det som sitter innenfor punktet ditt er akslingen og knutekrysset. Det sitter en belg rundt dette. Du bør samtidig nå sjekke opp att dette området er tørt. Hvis du får vann inn her, sliter du fort ut krysset. Det skal ikke være olje på det stedet du viser til så noe er tydeligvis feil. Vann i oljen kan skyldes så mangt. Det kan trenge inn gjennom påfyllingsplugg, byttet man ikke o-ring, det kan være utett andre steder. En trykktest vil avsløre dette og er fort gjort, det som kan koste er jo hva den avslører. Siden du har brukt båt og drev er det vanlig at oljen vil bli grå da vann oglje blander seg sammen og gir denne farven. Jeg ville montert av hele drevet, da kan du visuelt sjekke både drevet og belgene, + området rundt belgene. Ser du ikke noe opplagt få drevet på en liten trykktest. Er det tett er saken grei, nye o-ringer for påfylling og tappeplugg. Er det utett er også saken grei. Samtidig bytter du belger, er ikke dette nylig gjort. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Hej, Har ikke dette drevet selv men 290 drev. Tror drevet er delt der med lagerbox for inngående axel. Da sitter det en oring som skal tette på insiden. Ta av drevet, skru ut de fire skruene som sitter rundt knutekorset. Ta ut(må kanske bruke en plasthammer) lagerboksen. Pass på eventuelle schims som ligger der det deler seg. Gjör rent, bytt o-ring, sett inn rikelig med fett(om det er mye ujevnheter bruk pakningsstoff typ Permatex)monter sammen. Ha locktite på boltene type 243(blå) og dra till rett moment, tror det er 35nm. Try´kk og vaccum test drevet for å väre helt sikker. Sverre Redigert 16.April.2012 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
SF Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Hei, Drevet ditt er som andre har påpekt ikke er 280 drev (ses av eksoskanal på undervannshuset), det er 270 eller eldre. Det skal ikke være noen pakning ved området du nevner, men det ligger en o-ring lengre inne rundt lagerboksen som holder tett. Dette området er ikke et typisk lekasjepunkt så jeg tipper at det ikke er her problemet ditt er. Typiske lekasjeområder er: 1) simmerring rundt propell aksling 2) simmerring rundt gear shifter (sitter under stort deksel på øvre del av drevet) 2) O-ring rundt peilepinne (om denne ikke er skiftet på noen år) 4) O-ring rundt tappe skrure for olje, evt påfyllingskrue. 5) defekt belg rundt deivknute og lekasje ved inngående aksling Hvor det lekker finner du ved trykktesting. Anbefaling er at du får hjelp til å pakke om drevet, dvs bytte alle o-ringer og simmerringer. Redigert 16.April.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mk414 Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Tusen takk for alle svar. O-ringene på både tappe/påfylling og peilepinnen ble byttet. disse hadde sett MYE bedre tider. Jeg fikk vite at det var utført service på drevet 2011 men vet ikke hva slags service, for all del så kan det bety bare bytte av olje. Hvor kan jeg ta en slik trykktest og hva koster det og må drevet helt av også? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 vakuum og trykkteste kan du gjöre selv. Om du leser manualen for 280 og 290 drev kan du fölge samme prosedyre. Manualen ligger her. VP 280 290 Du trenger en slik for å utföre testen: vakuum pumpe Når du setter trykk på drevet kan du spraye på såpevann for å lokalisere lekasjen. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
mk414 Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Nå har jeg funnet ut hva den "servicen" var. Knutekrysset ble byttet og O-ringen ble byttet, samt oljeskift og div. Min konklusjon er da, siden drevet har stått på båten i vinter at den kanskje kan ha hatt en finger med i spillet og at det da har slått seg eller noe? kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Er det konklusjonen på vann i drevet? Var det vann i olja i drevet, har trolig dette kommet inn før opplag. Lite trolig du hadde fått ei lita teskjei vann pga kondens. Er jo samme lufta som har vert i drevet heile tida. (om dette er tett) så kan ikkje kondensese. Så vannet har trolig kommet under drift, eller fra forige sørvis. Redigert 16.April.2012 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Jori Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Tja, kan vær så mangt. Kommer an på hvilken o-ring du sikter til er byttet. Men er det den som sitter i forbindelse med akslingen til knutekrysset, er det nok der lekkasjen er og det vil passe bra med at du får olje ut og vann inn, men da må i tillegg belg være utett. Du må i så tilfelle skru av drevet for å kunne se om det er lekkasje der eller ei, alternativt løsne belgen å skyve den innover, så kan det hende du kan se godt nok. Kommer det vann ut av belgen når du løsner er ikke denne festet godt nok heller. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Kjørte drevet i en tønne akkurat nå.. og da kom det mer sivende ut etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Da har du svart på det selv. Ut med drevet, få fikset tetningen der du ser lekkasjen. Men kan være flere steder, så dette trykktestutstyret fra BT kan være en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Takker alle for tips som dere har kommet med.. Så nå blir det å ta ut og pakke om drevet.. Jeg lager en ny tråd med litt bilder av det som har blitt gjort hittil med båten og hva som er planene igjen til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Det er jo ingen tvil om at du har lekkasje i dobbeltlagerboksen. Du må ut med boksen og dele den, skifte o-ringer, tetninger og sjekke forspenningen? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Nå har jeg funnet ut hva den "servicen" var. Knutekrysset ble byttet og O-ringen ble byttet, samt oljeskift ut fra bildet så ser det ut som du er "offer" for en dårlig utført reparasjon, dette må du nok ta opp igjen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mk414 Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 ut fra bildet så ser det ut som du er "offer" for en dårlig utført reparasjon, dette må du nok ta opp igjen. Reperasjonen er nok ikke dårlig.. men forrige eier har ikke byttet O-ringer på tappeplugg og påfylling. jeg tror at det er der vannet kan ha kommet inn. + at det ikke ble behandlet riktig når båten ble tatt opp for vinteren. Men som nevnt så er dette nytt for oss så vi finner ut av ting etterhvert. Nå blir drevet tatt av og pakket om og sjekket for andre feil. Trimflaps blir byttet i skrivende stund og bilder og div kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.