Jump to content

montere ferskvannskjøling på merc 4,3l

bjoheim

Recommended Posts

hei . jeg holder på og monterer ferskvannskjøling på motoren nå,og da dukker det opp noen spørsmål.

settet har ikke kjøling til raiserne ,kan jeg da bare lage en t til kjølingen til manifolderne ?

ser på mange bilder at noen har plombert disse ,men vil ikke det være en fordel at disse også blir kjølt ned.

ang termostat så står det i motor en 140 f ,denne bør vel byttes til 160 f ?

settet heter san juan mc 313.

er det str på varmevekslerer som gjør at denne ikke kan kjøle manifoldere også ?

takker for svar . hilsen Bjørnar

Ingen sett har ferskvannskjøling av risere. Det skal monteres en tett pakning mellom riser og manifold slik at ferskvannskretsen holdes adskilt fra sjøvannskretsen som går ut gjennom riserne og kjøler disse og resten av eksosløpet. Skift til den varme temostaten. Saltvannskjølte motorer har lavere driftstemperatur for at saltet ikke skal krystallisere seg og tette kjølekanaler.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Det finnes to varianter: hel-sett og halv-sett. På hel-sett er manifoldene kjølt av den lukkede kjølevannskretsen, på halv-sett er det sjøvannet som kjøler disse. Har du hel-sett går altså ferskvannet inn i bånn på manifoldene og ut øverst på dem. Pakningen mellom manifold og riser er da helt tett, sjøvannet kommer ut av varmeveksleren og inn på riserne. Har du halv-sett går sjøvannet ut av varmeveksleren inn i bånn på manifoldene, gjennom pakningen mellom manifold og riser og videre ut i eksosen. Noen motorer har manifold og riser i ett stykke. Du må antagelig bytte ut termostathuset fordi dette har utgang til kjøling av manifolder og risere. Finnes endel varianter, noen skal bare plugges. Merkelig at det ikke fulgte med installasjonsanvisning?

Står kanskje det du lurer på her.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

hei og takker for svar :)

forklarte meg kanskje litt for dårlig men det gikk både saltvann ned i manifold og en kobling direkte fra termostat og ut i raiser på denne motor,

og da fikk jeg de to slangene til overs når jeg skulle sette på ferskvannskjølingen,,har nå plombert disse og ferdig med monteringen.

så nå er det bare og vente på litt varmere vær ,sånn at man kan nyte båtlivet igjen .

god båtsommer til alle.

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...