bjoheim Startet 15.April.2012 Link til dette innlegget Startet 15.April.2012 hei . jeg holder på og monterer ferskvannskjøling på motoren nå,og da dukker det opp noen spørsmål. settet har ikke kjøling til raiserne ,kan jeg da bare lage en t til kjølingen til manifolderne ? ser på mange bilder at noen har plombert disse ,men vil ikke det være en fordel at disse også blir kjølt ned. ang termostat så står det i motor en 140 f ,denne bør vel byttes til 160 f ? settet heter san juan mc 313. er det str på varmevekslerer som gjør at denne ikke kan kjøle manifoldere også ? takker for svar . hilsen Bjørnar Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Sjøvannet går i raiserne og ut med eksosen.. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Ingen sett har ferskvannskjøling av risere. Det skal monteres en tett pakning mellom riser og manifold slik at ferskvannskretsen holdes adskilt fra sjøvannskretsen som går ut gjennom riserne og kjøler disse og resten av eksosløpet. Skift til den varme temostaten. Saltvannskjølte motorer har lavere driftstemperatur for at saltet ikke skal krystallisere seg og tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
DieselDahl Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Det finnes to varianter: hel-sett og halv-sett. På hel-sett er manifoldene kjølt av den lukkede kjølevannskretsen, på halv-sett er det sjøvannet som kjøler disse. Har du hel-sett går altså ferskvannet inn i bånn på manifoldene og ut øverst på dem. Pakningen mellom manifold og riser er da helt tett, sjøvannet kommer ut av varmeveksleren og inn på riserne. Har du halv-sett går sjøvannet ut av varmeveksleren inn i bånn på manifoldene, gjennom pakningen mellom manifold og riser og videre ut i eksosen. Noen motorer har manifold og riser i ett stykke. Du må antagelig bytte ut termostathuset fordi dette har utgang til kjøling av manifolder og risere. Finnes endel varianter, noen skal bare plugges. Merkelig at det ikke fulgte med installasjonsanvisning? Står kanskje det du lurer på her. Redigert 15.April.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoheim Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 hei og takker for svar :) forklarte meg kanskje litt for dårlig men det gikk både saltvann ned i manifold og en kobling direkte fra termostat og ut i raiser på denne motor, og da fikk jeg de to slangene til overs når jeg skulle sette på ferskvannskjølingen,,har nå plombert disse og ferdig med monteringen. så nå er det bare og vente på litt varmere vær ,sånn at man kan nyte båtlivet igjen . god båtsommer til alle. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Hei, Bare husk at ettermontering kan medføre problemer dersom motoren har gått lenge med saltvanns kjøling! når det plutselig kjøres glykol gjennom systemet som før har blitt kjørt med saltvann har det enkelte ganger løsnet en del rustflak som kan by på litt problemer.. bare ha det i bakhodet:) Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Er det noen som vet om noen billige verksteder å få gjort dette på??Eventuelt hva total kostnad vil bli? Tenker da på 3.0l versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Om du evt handler sett selv så kan nok en kompis som driver for seg selv ta på seg jobben med å montere.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Hvor finner jeg dette da? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Www.perfprotech.com Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Veldig proffe folk som vet hva de snakker om. Fikk pakken levert på døra på en uke. Betalte Ca 7000 inkl mva og frakt for et helsett til 5,7l. (Kjøler både manifolder og blokk) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.