Jump to content

Feil Oktan


Tallisman

Recommended Posts

Ellers er det forrige man sier om tapt effekt direkte feil.

Beklager at jeg nevnte det. Det hadde ingenting med spørsmålet å gjøre.

Men nå må jeg forklare det, siden det står der. Jeg er ingen spesialist, men forklaringen jeg har lest er at høyoktan bensin brenner saktere. Dette vil igjen gi marginalt mindre effekt i en ellers lik motor.

Jeg forsøkte å finne igjen artikler på nettet som kunne underbygge, men finner det ikke i farta. Dvs. jeg finner artikler som påstår begge veier (dvs. som over eller ingen forskjell).

Link to post
Share on other sites

I spesifikkasjonene til de fleste bensinbiler er det oppgitt et minimum oktantall. På moderne biler tror jeg dette vanligvis er 91 oktan, og på eldre østeuropeiske biler mener jeg det pleide å væe 87 oktan.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Kjører eldre BMW'er fra 80 tallet med litt sylindervolum. Har alltid følt at 98 gir litt mer futt, og litt mindre forbruk.

I det siste deriblant monoton jevnt kjøring fra Sør-Norge til Nord-Norge i helga med tilhenger. Forskjellen var at på denne turen kjørte jeg tanken helt til reservetanken lyste, og skiftet annenhver gang mellom 95 og 98.

Forbruket ble konsekvent forandret ca 6-7% avhengig av hva jeg fylte. Og med minst forbruk med 98 oktan.

Siden prisen på 98 er bare ca 2,5% dyrere en 95 så skulle det tilsi at det lønner seg å fylle 98.

 

Men det var med tilhenger på en eldre bil. Jeg vet ikke hva nye biler vil få ut av det. Eller om det har så mye å si uten henger.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

De fleste BMW er optimalisert for 98-oktan, så det er ikke så rart. Gjelder både eldre og nyere modeller.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Først, det er ikke skdelig på noe vis med en skvett 98 oktan på tanken.

 

De fleste BMW er optimalisert for 98-oktan,

Varierer endel fra fabrikat til fabrikat. Kommer litt an på hvor god motorstyringen er.

Den ene doningen her går fra 91 til 120 oktan. Den bruker absolutt minst på 92. Men da er det heller ikke noe krefter i den. Det er merkbart mer krefter på 98.

Med 115 oktan, bioetanol, er det et brutalt drag i motoren, men forbruket er drøyt. Men da er vi ikke lenger på bensin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...