Tallisman Startet 15.April.2012 Link til dette innlegget Startet 15.April.2012 Jeg var uopmerksom og fylte 5 liter 98 oktan Blyfri Bensin i stedenfor 95 oktan dette ble fylt på en bensinkanne Nå lurer jeg på om jeg kan slå denne Bensinen på min Bil som jeg fyller 95 Oktan bensin på. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) 98 går fint på hvilken som helst motor som går på 95. Teoretisk skal det bli litt lavere effekt, om ikke motoren kan justere seg selv til å utnytte høyere bankefasthet. Så, svaret er ja. Redigert 15.April.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 JA det går utmerket. Ingen problemer overhodet. Ellers er det forrige man sier om tapt effekt direkte feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Ikke noe problem å blande Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Ellers er det forrige man sier om tapt effekt direkte feil. Beklager at jeg nevnte det. Det hadde ingenting med spørsmålet å gjøre. Men nå må jeg forklare det, siden det står der. Jeg er ingen spesialist, men forklaringen jeg har lest er at høyoktan bensin brenner saktere. Dette vil igjen gi marginalt mindre effekt i en ellers lik motor. Jeg forsøkte å finne igjen artikler på nettet som kunne underbygge, men finner det ikke i farta. Dvs. jeg finner artikler som påstår begge veier (dvs. som over eller ingen forskjell). Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) I spesifikkasjonene til de fleste bensinbiler er det oppgitt et minimum oktantall. På moderne biler tror jeg dette vanligvis er 91 oktan, og på eldre østeuropeiske biler mener jeg det pleide å væe 87 oktan. Redigert 16.April.2012 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Jan E. Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Kjører eldre BMW'er fra 80 tallet med litt sylindervolum. Har alltid følt at 98 gir litt mer futt, og litt mindre forbruk. I det siste deriblant monoton jevnt kjøring fra Sør-Norge til Nord-Norge i helga med tilhenger. Forskjellen var at på denne turen kjørte jeg tanken helt til reservetanken lyste, og skiftet annenhver gang mellom 95 og 98. Forbruket ble konsekvent forandret ca 6-7% avhengig av hva jeg fylte. Og med minst forbruk med 98 oktan. Siden prisen på 98 er bare ca 2,5% dyrere en 95 så skulle det tilsi at det lønner seg å fylle 98. Men det var med tilhenger på en eldre bil. Jeg vet ikke hva nye biler vil få ut av det. Eller om det har så mye å si uten henger. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
CSL Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 De fleste BMW er optimalisert for 98-oktan, så det er ikke så rart. Gjelder både eldre og nyere modeller. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mulligan Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Først, det er ikke skdelig på noe vis med en skvett 98 oktan på tanken. De fleste BMW er optimalisert for 98-oktan, Varierer endel fra fabrikat til fabrikat. Kommer litt an på hvor god motorstyringen er. Den ene doningen her går fra 91 til 120 oktan. Den bruker absolutt minst på 92. Men da er det heller ikke noe krefter i den. Det er merkbart mer krefter på 98. Med 115 oktan, bioetanol, er det et brutalt drag i motoren, men forbruket er drøyt. Men da er vi ikke lenger på bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 (redigert) Bare en fordel å gå opp på oktantall, men gå aldri under minimum. Da risikerer du detonasjon pga.trykket i forbrenningskammeret og skade på motor. Hvilket kjøretøy har du Mulligan, ble nysgjerrig på det du skrev. Redigert 16.April.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Anbefaler ikke flere å kjøre 98okt. eller høyere noen tanker innimellom da? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 kommer jeg til å merke forskjell på min 1.4 polo om jeg fyller 98 istede for 95? den hadde 60 hk(!!!) da den var ny Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tallisman Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Takk til dere som har svart da heller jeg Bensinen på tanken på min BMW 06mod Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Glalaks: NEI, kun psykisk isåfall :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 ... å økonomisk Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 okei hehe.. Det var egentlig det jeg trodde også. Med en polo er det like viktig med det psykiske da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.