Jump to content

Ardic vannvarmer produserer luft i annlegget?


Magne A.

Recommended Posts

Hei.

 

Prøver å sette igang en eldre men ubrukt ardic dieselvarmer (vannvarmer)

Har laget vannsløyfe , kunn en enkel sløyfe som går innom varmtvanntank og to ovner, lang men enkel sløyfe.

Varmeren er en 4,8 KW varmer fra ca 85...

 

Kjører sirkulasjonspumpen til jeg ikke hører mer luft, stenger og lukker en kuleventil for å fremprovposere bevegelser i luftlommer med sukksess!

 

Når varmeren starter og går litt er det igjen luft i vannsystemet, Synes dette er litt rart og lurer faktisk på om det er en defekt i varmeren som gjør at denne presser luft ut i vannet, men det kommer ikke vann inn i forbrenningskammer da dette vel ville ha vært synlig i form av damp i eksos!!!

 

Noen tips av vannvarmeguruer ??

Link to post
Share on other sites

Ekspansjonstanken (fra en volvo :-)) som høyeste del av systemet, selve varmeren sitter lavest, det er riktignok en del opp og ned på en slik lang sløyfe men det virker jo som det blir bra etter kjøring av sirkulasjonspumpe og en masse bobling i ekspansjonstanken.....

Link to post
Share on other sites

Har du et anlegg som du er helt sikker på er 100% utluftet, som har rett væskenivå etc. og som tar inn luft under drift så er det naturligvis ikke tett. Lekkasjen kan være ulike steder som vekslere med høyere trykk på motsatt side enn vannsiden eller evt. lekkasje på sirk. pumpens mekaniske tetning som gjør at den tar inn luft under drift. På ovner er det jo aldri høyere trykk på luftsiden enn vannsiden så her skulle du evt. hatt vannlekkasje ut. Ville dobbelsjekket at jeg faktisk hadde fått ut all luften først slik at det ikke står lommer i radiatorer etc. Muligens trykktestet anlegget i neste fase.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige svar, på en eller annen måte suges det luft inn i systemet men kun når varmeren går...

Når jeg tenker meg om har jeg i enden av sløyfa lengst bort fra selve varmeren en ovn med lufteskruer og denne ble jeg lurt av.

Hvis jeg åpnet spesielt den øverste av disse hørtes en susing før det kom ut frostveske som jeg første tenkte var luft som kom ut men som viste seg var luft som ble sugd inn..... hmmm,

Link to post
Share on other sites

Tviler på at luft blir sugd inn når varmeren går, derimot opparbeides det trykk i vannsløyfen når varmeren går. Har samme varmeren Ardic 091 DM selv og den fungerer veldig bra, men hadde noen problemer med lekkasje i sløyfa til og begynne med og det var takket være økt trykk som avslørte utette koblinger.

 

Et tips når det gjelder denne vannvarmeren: kjør den på lampolje! Da unngår du soting i brennkammeret og ubehagelig dieseleksos hver gang varmeren kobler ut når den har oppnådd riktig temp.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på at luft blir sugd inn når varmeren går, derimot opparbeides det trykk i vannsløyfen når varmeren går. Har samme varmeren Ardic 091 DM selv og den fungerer veldig bra, men hadde noen problemer med lekkasje i sløyfa til og begynne med og det var takket være økt trykk.

 

Men da ble vel problemet at du fikk lekasje ut av systemet ?

(Hos meg vil økt trykk føre til at nivået i ekspansjontanken stiger for mye og forteller at noe er feil)

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil takke for svarene jeg fikk av dere, noen av dem satte meg på rett spor og tror nå feilen er funnet !

Et skjøtestykke på den lengste slangen frem til ovn fremme i båten hadde en dårlig slangeklemme som hadde skjært seg idet jeg trodde den var strammet riktig til, denne slipper faktisk luft inn og gir ikke lekasje da jeg tydelig har mer motstand på sugesiden av pumpen enn på trykksiden, noe som vel egentlig ikke burde så mye...

 

Takker igjen for at vi har et slikt glimrende forum :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...