Jump to content

Har noen erfaring med Storebro 340 Biscay?


fernanda

Recommended Posts

Hei folkens

 

Vi var å tittet på en Storebro 340 Biscay, med 2xVolvo 41B motorer. Disse motorene har gått snaue 600timer, garantert. Båt og motor er ca. 20år gamle og ser bra ut

 

Er det noen som kan gi meg noen råd om denne båten? Hva bør jeg være obs på, hva må jeg se opp for, sjøegenskaper, erfaring med motorer osv...

 

Vi er i allvorlig kjøpemodus nå, og trenger derfor noen gode og velmente råd.

 

Vi ønsker å gjøre endel med båten, men det er jo bare gøy, og jeg lover å opprette en egen prosjekt/hente tråd, med bilder, om det blir denne skuta.

 

Takk for all hjelp.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med disse båtene, men jeg synes denne er flott: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30579518 Tror også disse 60 motorene er klart å foretrekke fremfor disse 40 motorene.

 

forøvrig så er det ganske stor forskjel på 40 og 41 motorene, selv om grunnkonstruksjon er veldig lik

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jepp, enig. Volvo 60-serien er et helt annet kaliber enn 41-serien og ville nok passet bedre i en slik båt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Storebro RC 31 Biscay med 60 motorer. Nå er det ikke store forskjellen til en 34 foter, men det jeg kan si er at det er trangt i motorrommet med 60 motorer.

Med 40 motorer blir nok båten litt undermotorisert.

Med 60 motorer i 31 foteren, blir det omvendt. Den er overmotorisert, og som halvplaner går den lett i helplan ved 25 knop.

Da er båten som en smørklatt i varm panne. Jeg er ikke nødt til å gå så fort, så med 60 motorene har jeg kraftreserver. Båten trives best rundt 15 knop, noe den også er konstruert for.

Det man skal passe på er treverket rundt frontvinduene, sidestolpene og under vinduene. Her kan det være råte.

Selv har jeg byttet fineren under frontvinduene med hel mahogny. Samme gjelder treverket på akterdekk, her måtte jeg bytte alt.

Lykke til, det er en kjempebåt.

På 70 tallet var den sjøens Mercedes.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Storebro 340 Adriatic samme båt uten loft og denne båten trenger Volvo sine 61 motorer da den går tungt i vannet.

 

Skal du kjøpe en med 41 motorer bør du se nøye på disse da de lever et tungt liv i denne båten og er gått brukt

 

Min mening er at denne båten trives best i rundt 22-24 knop som marsfart og dette klarer du ikke med en 41 motor som topp fart engang så her bør du vurdere nøye.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Storebro RC 31 Biscay med 60 motorer. Nå er det ikke store forskjellen til en 34 foter, men det jeg kan si er at det er trangt i motorrommet med 60 motorer.

Med 40 motorer blir nok båten litt undermotorisert.

Med 60 motorer i 31 foteren, blir det omvendt. Den er overmotorisert, og som halvplaner går den lett i helplan ved 25 knop.

Da er båten som en smørklatt i varm panne. Jeg er ikke nødt til å gå så fort, så med 60 motorene har jeg kraftreserver. Båten trives best rundt 15 knop, noe den også er konstruert for.

Det man skal passe på er treverket rundt frontvinduene, sidestolpene og under vinduene. Her kan det være råte.

Selv har jeg byttet fineren under frontvinduene med hel mahogny. Samme gjelder treverket på akterdekk, her måtte jeg bytte alt.

Lykke til, det er en kjempebåt.

På 70 tallet var den sjøens Mercedes.

 

Nå er det snakk om en Storebro 340 fra ca 1990 og ikke en Storebro Storø 34 fra 70 tallet hehe

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for mange gode svar.

 

Dette er snakk om en fra 90 tallet ja, hvor hele båten utvendig er i plast, unntatt noen lister i Mahogny. Slik som denne:

Storebro 340

 

Synes denne båten er knall fin, og vi er vant til 6 knop, og har det ikke travelt, så er villig til å prøve disse 41 motorene.

 

Men takknemlig for alle svar.

 

Og ja, den 34 fotern med vindskjerm, er nydelig. Har kikket endel på denne selv, men får ikke med meg fruen på en med mahogny i overbygget. Tror jeg sprengte henne i forbindelse med en restaurering av en seilskøyte for noen år siden, så nå må det være hovedsaklig plast utvendig iflg. fruen.

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Vi falt for denne for 3 år siden og har ikke angret, disse er også levert med 61 motorene med 306 hk som du vil se på disse ligger de lavere i vannet grunnet tyngden, vi har 41 b motorer gjør 22,7 knop på maks og 17 -19 på 3200 rpm, du kan sammenligne motorisering med Nimbus 4004 og Princess 35, Nimbusen går kansje 2 knop raskere.

 

Du får en utrolig romslig fly som du må på langt større båter for å få lik, kjempeplass inne, det eneste jeg kunne ha tenkt annerledes er avdelt dusj, det er mye treverk å tørke etter en dusj inne :)

 

Veldig servicevennlig, alt elektrisk sirlig godt merka.

 

En båt du blir glad i :)

 

Ring om det er noe ueg kan bidra med

 

Steinar

90061073

Link to post
Share on other sites

Da er første bud overlevert skriftlig, følte det var best.

 

Er ganske spent nå....

 

Takk for alle gode råd, fra et som alltid, utmerket båtforum! :thumbsup:

 

En hentetråd, og prosjekt tråd kommer selvsagt om det blir handel.

:smiley::worry::sweat:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...