Jump to content

Marin stereo eller ikke


RonnyTheRunner

Recommended Posts

Tror det store spörsmålet er om du skal ha CD spiller eller ikke, tror det er egenskapene ved stöt som er den stor forskjellen. At marine enheter tåler noe mer för det hakker/hopper. Skal det ikke väre cd spiller hadde jeg köpt en vanlig standard spiller

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Så litt på dette når jeg skulle kjøpe. De billige marine spillerne har stort sett bare pakning rundt det avtagbare panelet i front til forskjell fra bilstereo. Samt at knappene er vanntette. De litt dyrere merkene har også lakkerte printkort i tillegg som hjelper veldig mye.

Felles for stort sett alle er at de har store kjøleåpninger i kabinettet så luften/fuktigheten får fri tilgang.

Fusion spillerne har "helt" lukket kabinett med egne kjøleribber støpt inn i kabinettet, men om print er lakket på disse vet jeg ikke.

En bil spiller holder nok i massevis i de fleste tilfeller så lenge en ikke får sprut på fronten. Men en får jo vanntette kassetter eller fronter å putte spillerne i også...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer også å kjøpe et nytt annlegg. Har et gammelt annlegg i AC. Dette er ikke noe annet enn bilsterio, og har sikkert fungert i tjue år.

 

Det nye jeg evt skal ha skal monteres inne i forcabinen med høytalere der inne, men også ute under kallesjen. Hva med høytalerne, bør de være "marine"?

Link to post
Share on other sites

Jeg har marine spiller fra Sony og marine høytalere. hører mest svakt på radio på koseturer eller stilleligge. bra bass i høytalerne da innerlineren fungerer som resonannskasse

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En bil har også ganske store fuktbelastninger, så bilhøytalere burde også her virke helt fint.

Men å høre skraping i høytaleren når en trykker på membranen med fingerne er jo et kjent problem. Ofte forårsaket av korrosjon på spolen. Siden korrosjon utvider seg skraper den da borti magneten.

Den kan fortsatt virke i lang tid etter at den har begynt å skrape, men lyden blir langt dårligere.

Marinhøytalere i båtkjedene koster ca samme som bilhøytalere. Så lenge en ikke skal ha kvalitet.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Marinespillere har elektronikken beskyttet på en helt annen måte en bilspillere.

Spørsmålet er om den vil bli utsatt for vann, eller ikke..

Marine spillere har som nevnt over, lakkert eller epoxybeskyttet elektronikk. Dette gjør jo at spilleren klart tåler den funktige luften + vannsprut bedre enn en bilspiller.

Ang høyttalere så er membranen laget av et ikke-vannabsorberende materiale, i motsetning til de fleste bilhøyttalerne.

 

Skal spilleren stå innvedig i en kabin osv, hadde jeg elegant hoppet over marine spillerne, da disse smaker mer enn de koster. Utvendige spillere utsatt for sjøsprøyt bør være mariniserte, evt meget godt beskyttet..

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk for Fusion, de eneste "ekte" MARINE stereo spillerne. De er helt vanntette! iPx5 Front&bak.

 

Føler de andre er middelmådig. All elektronikk har lakk på kretskort. I hvertfall de med respekt for seg selv.

 

Men se bak på såkalte andre MARINE Stereo merkene. De er helt åpne bak.

 

Derfor er et bilannlegg mer enn godt til vanlig tett båt.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er det vannsprut er det jo åpenbart at du må ha en IP 56 (Relativt vantett) spiller. Men hovedproblemet er som flere skriver her kondens. Står spilleren fastmontert i båten gjennom flere vintre og det kondenserer vann inne i den vil det skade spilleren. Lakkerte kretskort er da et must. Er man av typen som allikevel oppgraderer stereoanleg hvert 3-5 år hadde jeg gått for en billigspiller.

Link to post
Share on other sites

Er ikke alle disse printkorta til data/cd-spillere/osv belagt med epoxylakk? Husker og lest at disse var meget giftige grunnet andre regler i Kina mot Europa.

 

Joda, de er det. Jeg har også laget endel print selv, der er det også helt vanlig å legge et strøk med lakk.

 

RoHs er jo realivt nytt! Blir dårlig uten bly i loddingene når de blir utsatt for høye temperaturen.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Spilleren ligger et stykke ned på dashbord på en vertikal flate. Jeg kan ikke tenke meg at det kommer sprut der, MEN det er altså kun under kalesje og kondensproblematikken kan være reell. Blir det marin spiller tror jeg denne er bra:

 

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/lyd-og-bilde/stereoanlegg/boss-radio-i-pod-modell-mr1560-di

 

Ellers må jeg si at prisen på denne:

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/bilstereo/MVH1400UB/pioneer-bilstereo-1-din-mvh-1400ub

 

er fristende....

 

Har Iphone & Ipod og vil spille mest fra de.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/bilstereo/CDXGT252MP/sony-bilstereo-cdx-gt252mp sist sommer på tilbud hos elkj. for 298.- Fungerte meget bra sammen med kenwood marine høyttalere. Til den prisen så bekymrer jeg meg ikke veldig om den skulle ryke neste sommer pga. fukt og vibrasjoner. Høyttalerene derimot som det måtte skjæres hull,der ble det spandert på noe som var bygd for båt.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...