Hallaron Startet 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2005 Med 2 foreldre og 2 barn + hund, er vår Maxi 77 for liten. Kikker stadig på større båter, det har egentlig ikke noe hast, men jeg har bitt meg litt merke i en Albin Singoalla. Det er en gaaaaammel båt, men den er en god del større enn hva vi har i dag og jeg lurer på å ta turen og kikke på denne båten. Spørsmålet er; er det noen som kjenner båttypen? hva mener dere om å kjøpe en så gammel båt? Noen som kjenner til seilprestasjoner til denne båten? 45 kvm duuk på en gammel tung 35 foter tror jeg ikke akkurat gir grunn til å still i onsdagsregattaene. Det er denne båten det er snakk om Albin Singoalla 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 (redigert) Gammel båt = fint. Solid laget. Ferdig med verditap. Dette eks. har også ny motor, bra for motorer er dyrt. Kikka på den sjøl jeg, men en 34 foter med LYS 1,00, trodde jeg ikke var mulig. Dette vil si at den seiler sammelignbart med en Albin Vega. Med andre ord; TREIG. Skal du bare seile langt, eller bruke støtteseil, eller av andre grunner ikke tror du vil seile så mye, så er dette noe å satse på. Ved ønske om regattaegenskaper, eller rask skjærgårdsseilas i lite vind, styr unna. Suzuki PS - du har vel sjekket SAILGUIDE ? Redigert 16.Januar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 M.h.p. seilegenskaper så er jeg jo ikke så veldig godt vant, maxi 77 er jo heller ikke neon skarpseiler, selv om denne sensynligvis er hakket tregere.. Det jeg er mest på jakt etter er en tekstildrevet kampingvogn. Selvølgelig hadde det vært fint med gode seilegenskaper også, men man kan ikke få alt, ialle fall om man har en begrenset lommebok - og det har jeg .. Med base i Arendal trenger vi jo ikke seile så langt før vi er på plass i sommeridyllen, og jeg har en idé om at denne/liknende båter vil fin for ungene. Relativt bra med plass og såpass med komfort at sjefen også vil trives... 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 M.h.p. seilegenskaper så er jeg jo ikke så veldig godt vant, maxi 77 er jo heller ikke neon skarpseiler, selv om denne sensynligvis er hakket tregere.. Det jeg er mest på jakt etter er en tekstildrevet kampingvogn. Selvølgelig hadde det vært fint med gode seilegenskaper også, men man kan ikke få alt, ialle fall om man har en begrenset lommebok - og det har jeg .. Med base i Arendal trenger vi jo ikke seile så langt før vi er på plass i sommeridyllen, og jeg har en idé om at denne/liknende båter vil fin for ungene. Relativt bra med plass og såpass med komfort at sjefen også vil trives... 1/2-Geir Da synes jeg du skal ta en titt. Har du snakket med eieren ? Som billig flytende hytte, tror jeg denne båten kan bli bra. Sålenge du ikke er opptatt av skarpseiler egenskaper. M77 en vil nok kunne oppleves som "kvikk" i forhold til denne. Ser fint holdt ut, endel nytt, bra med plass, og ny motor. Kan du leve med ulempene ( treig båt, ikke spesielt "linjelekker", tror jeg den bør være interessant.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Jepp har snakket med eieren, ville gjerne ha kikket på den, men det passet ikke for ham når jeg kunne. Tror ikke jeg gidder å reise til Eidsvold uten å ha noe jobb jeg skulle ha gjort på østlandet samtidig. får se om jeg kan få til noe. Er ikke helt sikker på at dette er båten for oss, som så mange andre her på forumet har jeg gode følelser for Maxi 95. Hadde det dukket opp en slik for 300' med ny motor hadde jeg definitivt reist og sett på den... Men de ligger gjerne 50'-100' høyere og det er ikke sikkert at sjefen lar seg overtale til det... 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Båten ligger i Fredriksstad, og ikke på Eidsvoll. Ble akkurat solgt en M95 i Molde. Tror den var skikkelig fin. Prisen var 350 om jeg ikke husker gæli. Jeg har sjøl lyst på M95, den er absolutt en "hot" kandidat når vi skal bytte ( om et par år, når Jokeren endelig er sånn JEG vil ha den.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jada Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Det er denne båten det er snakk om Albin Singoalla <{POST_SNAPBACK}> Det er noe feil i linken din. Ser du har fått med noe for mye: 'urlhttp:' Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Ja det er vel riktig det - med at båten ligger i Fredrikstad, men det blir mye det samme. Er ganske ofte innover til Oso + omegn i jobben og jeg skal en tur om en ukes tid. Hadde likt det om jeg kunne gjøre to ting på en gang. Kjører såpass mye bil at det ikke frister med 60 "unødvendige" mil. 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Det er noe feil i linken din. Ser du har fått med noe for mye: 'urlhttp:' <{POST_SNAPBACK}> jepp - litt for fort i svingene, det er denne båten det er snakk om. 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
jada Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Kjører såpass mye bil at det ikke frister med 60 "unødvendige" mil.Er det ikke noen 'baatplassen-speidere' som kunne tatt en første titt før du evt. dro selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Det er den båt, som blir kaldt "Maxi Vega" i Danmark. Det skal vistnokk være en Vega som er forstøret. Jeg har alldrig vert i en sånn, men har seilet mye i en Vega, og det er en meget bra turbåt. Vegaen er ikke noen dårlig segler, men den krever litt vind. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Krapyl Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Kanskje ikke den mest populære bruktbåten, mest på grunn av at den seiler så dårlig. Skal helst ha 10 m/s eller mer. Det sagt, fin bobåt og langtursbåt. Noen svensker seilte sin over Atlanteren og tilbake. I fjor sto det en artikkel i et svensk blad om en kar som jobbet hos HR som hadde bygd om sin Singoalla radikalt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Noen svensker seilte sin over Atlanteren og tilbake. Finner du en båt som INGEN har seilt langt med, er du god. Yamaha JOG 21`en jeg hadde, hadde vært på Shetland. Maxi 68, Misil 24 & IF boat er alle båter som har seilt langt, noen faktisk helt rundt. Er dog enig i poenget ditt, båten er mer egnet til å seile en Caribien tur, enn å stryke langs skjærgården i 5ms vind. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 For å være helt ærlig så virker selger lite motivert til å selge / vise denne båten. Det er kanskje vemodig å kvitte seg med den. I alle fall så ser det ikke ut til at det klaffer med visning for meg. Dersom jeg får en kikk kan det jo være jeg blir "frelst" og handler, men jeg venter stadig på tilbakemelding fra ham. Jeg tror jeg lar det stå slik og avventer hva han finner på. Det spørs om ikke det hadde blitt motorbåt med mast på, dersom den seiler såpass dårlig at det må 10 m/sek til for å få noe sig i den... Jeg får kikke videre. det er jo mange båter til salgs, det er bare å finne den rette. 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.