Jump to content

TAMD30, lekker kjølevæske fra påfyllingslokk.

Worry II

Recommended Posts

Det renner stadig fra påfyllingslokket på ferskvannskjølinga mi.

Kan det være at jeg har luft i systemet ? Forsvinner den av seg selv, eller må jeg lufte denne ? Det ser ut som at den sirkulerer og jeg får varmtavann i vv tanken som er koblet på denne kretsen.

Det kan virke som at jeg har hellt på for mye, men men det slutter ikke å renne selv om jeg har tappet ut en del kjølevæske.. Jeg skifter kjølevæske hver år, men dette har ikke vært noe problem før. Noen som har vært borte i det samme ?

Hei, hadde samme problemet på min TAMD30.Her var det ikke lokket, men platen lokket er festet i, denne er skrudd med 4 skruer i varmeveksler.Det visste seg at alu.platen var blitt buet pga. Stor avstand mellom boltene.Løste dette med en større pasning og pakningsstoff.Sjekk om dette gjelder din motor og.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

..lekkasje i varmeveksler..sjøvann kommer inn i ferskvannskretsen.

Mye tyder på at det er dette som er tilfelle hos meg :sad:

Er det noen her som er kjent med hvor muligheten for denne lekkasjen kan være?

Sitter og ser på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18148B.aspx , men er det noen her inne som kjenner TAMD30A så godt at de kan si hvor lekkasjen er?

Det kan jo ikke være så mange muligheter ? Eller er dette noe jeg bør få LaSa til å fikse?

Takknemlig for all hjelp og råd jeg kan få ..

Mye tyder på at det er dette som er tilfelle hos meg :sad:

Er det noen her som er kjent med hvor muligheten for denne lekkasjen kan være?

Sitter og ser på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18148B.aspx , men er det noen her inne som kjenner TAMD30A så godt at de kan si hvor lekkasjen er?

Det kan jo ikke være så mange muligheter ? Eller er dette noe jeg bør få LaSa til å fikse?

Takknemlig for all hjelp og råd jeg kan få ..

Hadde samme problem på en gammel AQAD motor. Har du tatt en liten "smak" på vannet? Kjente en distinkt saltsmak på mitt den gangen så det var ikke vil. Prøvde noe lurium en kunn helle på som skulle tettet men liten effekt.

Er det i varmeveksler er det vel "bare" å bytte veksleren?

HeI igjen, du må løsne intercooleren/innsugningsmanifolden først, så er det 3 skruer mener jeg og huske for å løsne varmeveksleren. Veldig enkelt dette.sailing.gif

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...