Worry II Startet 16.April.2012 Link til dette innlegget Startet 16.April.2012 Det renner stadig fra påfyllingslokket på ferskvannskjølinga mi. Kan det være at jeg har luft i systemet ? Forsvinner den av seg selv, eller må jeg lufte denne ? Det ser ut som at den sirkulerer og jeg får varmtavann i vv tanken som er koblet på denne kretsen. Det kan virke som at jeg har hellt på for mye, men men det slutter ikke å renne selv om jeg har tappet ut en del kjølevæske.. Jeg skifter kjølevæske hver år, men dette har ikke vært noe problem før. Noen som har vært borte i det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Hei, hadde samme problemet på min TAMD30.Her var det ikke lokket, men platen lokket er festet i, denne er skrudd med 4 skruer i varmeveksler.Det visste seg at alu.platen var blitt buet pga. Stor avstand mellom boltene.Løste dette med en større pasning og pakningsstoff.Sjekk om dette gjelder din motor og. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Takk for svar, Sun 33, men tror du at det er plata om det renner fra lokket? Rant det fra lokket hos deg, eller kom det ut i overgangen på "plata" ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Hmmm.. Kan det være at lokket rett og slett har defekt ventil ? Jeg bestiller opp et nytt (845879 hos VP) og ser om det løser saken.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Hei, Du har ikke fylt opp for mye kjøleveske da? Velkjent fra TMD 40 motoren Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jo, men jeg har tappet ut en del, så jeg trodde problemet var løst. Men lekker fremdeles.. Kan jo være at det kommer ned på riktig nivå etter hvert. Det kan jo være at problemet er noe annet enn lokket også.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Jeg har pumpe du kan låne om det blir mye Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Hos meg rant det i overgangen, ikke i lokket. Men lokket kan ha slakk fjær, slik at den ikke gir nok mottrykk Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Kurt Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 Det kan også være lekkasje i varmeveksler slik at sjøvann kommer inn i ferskvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Det kan også være lekkasje i varmeveksler slik at sjøvann kommer inn i ferskvannskretsen. Det er vel dette jeg er mest beskymret for at kan være tilfelle Noen her som har opplevd dette og utbedret feilen ? Redigert 17.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Er det ikke større trykk på ferskvannsiden, enn saltvannet da ? Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 ..lekkasje i varmeveksler..sjøvann kommer inn i ferskvannskretsen. Mye tyder på at det er dette som er tilfelle hos meg Er det noen her som er kjent med hvor muligheten for denne lekkasjen kan være? Sitter og ser på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18148B.aspx , men er det noen her inne som kjenner TAMD30A så godt at de kan si hvor lekkasjen er? Det kan jo ikke være så mange muligheter ? Eller er dette noe jeg bør få LaSa til å fikse? Takknemlig for all hjelp og råd jeg kan få .. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Mye tyder på at det er dette som er tilfelle hos meg Er det noen her som er kjent med hvor muligheten for denne lekkasjen kan være? Sitter og ser på denne http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18148B.aspx , men er det noen her inne som kjenner TAMD30A så godt at de kan si hvor lekkasjen er? Det kan jo ikke være så mange muligheter ? Eller er dette noe jeg bør få LaSa til å fikse? Takknemlig for all hjelp og råd jeg kan få .. Hadde samme problem på en gammel AQAD motor. Har du tatt en liten "smak" på vannet? Kjente en distinkt saltsmak på mitt den gangen så det var ikke vil. Prøvde noe lurium en kunn helle på som skulle tettet men liten effekt. Er det i varmeveksler er det vel "bare" å bytte veksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Er det i varmeveksler er det vel "bare" å bytte veksleren? Takk for kjapt svar 350CC-drømmer (kun med drev) Da snakker vi om del nr 1, ikke sant? Housing med varenummer 838532 ? (15.180,-) Eller er jeg helt på jordet ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Takk for kjapt svar 350CC-drømmer (kun med drev) Da snakker vi om del nr 1, ikke sant? Housing med varenummer 838532 ? (15.180,-) Eller er jeg helt på jordet ? Nja...ville heller sett på 858639. Dette er jo selve vekseleren og sannsylig sted for lekasjen av saltvann mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 I C ! Det går saltvann inni denne ! Eller ? Det er vel denne jeg leser om at sitter som fxxx.. om den må byttes Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Det går nok ikke å få ut varmeveksleren (858639) slik den står i dag. Jeg finner ingen illustrasjon på hvordan hele denne beholderen (838523) er festet, så jeg sliter litt med å finne ut av det Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 HeI igjen, du må løsne intercooleren/innsugningsmanifolden først, så er det 3 skruer mener jeg og huske for å løsne varmeveksleren. Veldig enkelt dette. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Veldig enkelt dette Ser du har grei erfaring, Sun 33 https://baatplassen.no/i/topic/43418-tamd-30-ladeluftkjoeler-problemer/ Av med denne, så ser jeg de 3 skruene, ikke sant? Vil være takknemlig for alle tips, da jeg skal holde på med dette utover kvelden i dag.. Redigert 18.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Her går saltvannet ja. Men smak på vannet først. Bør smake salt med så mye lekkasje fra lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Lagde en drink med vann/frostvæske og sammenliknet med det som var i tanken. Det smakte ganske likt! Har kjørt med gear i fri i en time uten påfyllingslokk på Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Lekker mindre nå! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Lagde en drink med vann/frostvæske og sammenliknet med det som var i tanken. Det smakte ganske likt! Har kjørt med gear i fri i en time uten påfyllingslokk på He, he....det smakte tenker jeg. Gode nyheter uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Denne maskinen er ganske robust, men jeg akter ikke å si høyt at jeg kommer til å erstatte henne neste vinter. Jeg vil bare ha denne sommeren med arbeidsjernet i sving! Vil ikke koste på ti-tusner på noe som skal erstattes :-( Denne ble renovert i 2002 for 73k. Men deletilgang begynner å bli dårlig :-( Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Erstatte hele båten med en nyere en kanskje......? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.