Jump to content

Tappeplugg på lyddemper/vannlås i eksosanlegg, erfaringer/tips?


terron

Recommended Posts

I mitt eksosanlegg i båten er det bl.a. originalmontert en lyddemper/vannlås av den typen som består av 2 rustfrie endelokk, diamenter ca. 30cm, mellom disse er det en meget tykk ca. 50 cm. lang og kraftig "gummislange". På et av disse endelokkene sitter det en avtappingplugg, sansynligvis av messing. Har lagt merke til at den i løpet av noen måneder blir grønn/lodden, men den har aldri lekket vann. Den har heller ikke vært i bruk hos meg siden jeg jo både sikrer motor og eksosanlegg med frostvæske om vinteren. Alderen på det hele er 6 år. Siden båten skal ut til helgen, så tok jeg en ekstra "sjekk" på ting og tang i går, inkl. nevnte tappesplugg - dvs. jeg kjente litt på den med en fastnøkkel. Og vips så løste hele saken seg opp i flere mindre deler. Denne har tilsynelatende fungert som anode for det store rustfrie endelokket.......... Noen som har tilsvarende erfaringer med slike tappeplugger??? Hvor ofte bytter dere dem ut, og ev. med hva. Jeg har gått til innkjøp av ny plugg i samme materiale som endelokket, samt vil nok sjekke denne litt oftere enn hvert 5 år...........

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...