Skuddet Startet 16.April.2012 Del på Facebook Startet 16.April.2012 Har akkurat vært å sett kjapt på en snekke med 1.8 bmc motor i. Selger sier den er saltvannskjølt, men når jeg ser i motorrommet så står det en bowman bl18 manifold der. Er ikke det en varmeveksler? Kan det være at selger har missforstått litt, og at dette er en ferskvanns kjølt motor? Bilde av motoren Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Ferskvann Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Dette er en varmeveksler - altså ferskvannskjølt !Men du kan jo bruke selgerens argument når du pruter ! Sitér dette innlegget Link to post
Skuddet Svart 16.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2012 Flott! Da blir det båtkjøp :) Sitér dette innlegget Link to post
Skuddet Svart 16.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2012 Hvordan er forøvrig levetiden på en slik veksler? Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Jeg har en Hanto 24 fot med BMC 1,8-motor. Samme varmeveksler (Bowman) som den du viser bilde av. Min er fra 1978, så levetiden er det ikke noe å utsette på. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
patrol30 Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Et lite tips er å ta ut kjøleren og gjøre den ren, dvs stake opp de små røra i kjølerøret. Dette gjorde jeg hvert 4 år, og samtidig byttet frostvæske, da holder den i årevis. Det går jo saltvann gjennom sjøvannspumpa og varmeveksleren for å kjøle motoren, mulig det er det han mener er saltvannskjølt. Uansett så er min erfaring med BMC at dette er knallgode motorer som bare går og går. De har et problem med at glødepluggene kan brenne seg fast i toppen, slik at spissen knekker, og de må bores ut. Dette løser man ved å smøre litt kobberpasta på de, før man skrur dem inn, bare et tips. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Kan nok tenkes at selger har rett likevel.Det er ingen sak å kople om til ordinær sjøvannskjøling om rørbunten i veksleren har sviktet en gang i tiden. Jeg ville nok sjekket innholdet i varmeveksleren først, om der er frostveske eller sjøvann for å sikkert verifisere hva som sirkulerer i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Det ville isåfall være skikkelig dumt, man må iallefall plukke ut termostaten for at motoren ikke skal tette seg igjen i kjølekanalene. (salt krystaller) Denne motoren er heller ikke bygget for saltvannskjøling så det vil ikke funke noe særlig over tid. Ellers en super motor, slitesterk og med billige deler. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.