Jump to content

er det flere typer bukkhorn til 290 v8 ? (bilde)


Superkul

Recommended Posts

dscf7205.jpg

 

har kjøpt komplett motor og 290 sp drev og skvatt litt når jeg så knea på bukkhorna

er dette kappet av da det før satt på y rør for fri eksos???

deretter satt på avkappet da det ble fjernet igjen??

 

har ett bukkhorn på hånda som er helt og røret går helt til manifoilen/riseren

men er det flere typer bukkhorn???

for sikkerhetskyld er det forskjell på 290 dp og sp og passer 280 rør???

Link to post
Share on other sites

Hei,

vanskelig å se alt. Dette er vanlig å gjøre går man inn med ett Y-ledd for å montere for eks. silent choice (fri eksos). Men kan ikke se noen andre uløp for det, da burde du hatt to hull enten i akterende eller ett på hver side. Men ja, kan tyde på att bukkehornet har blitt brukt til noe slikt. For øvrig er helt sikkert bukkehornet tett som det nå er rigget da silent choice egentlig medfører enda en gummibelg på hver av sidene. Alternativt kan bukkehornet ha blitt kappet fordi man har gått inn med forhøyede risere. Det gjøres for å unngå tilbakeslag av vann. Som sagt vanskelig å være skråsikker når man ikke vet mer om historien eller bildene viser mer.

Link to post
Share on other sites

Ja det er forskjellige typer, AQ290 har blant annet en tidlig og en sen utgave med forskjellig boltmønster i innfestningen til transomplaten, og det er greit å få akkurat det riktig.

Den tidlige utgaven er den mest vanlige. og den er lik som AQ280.

 

Litt usikker på om denne er kappet eller ikke, men mener å huske at alle variantene er hele helt opp til og med bøyen, og at det ikke skal være to skjøter (en før bendet, og en inn til riser), men dette røret hører egentlig innunder motortypen mer enn drevtypen, så det kan være at dette har vært originalt til en eller annen motor, uten at jeg kan si å ha sett den varianten før (til AQ290 drevet), kun de som er hele helt opp.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adeneo, 290a drevet har ikke samme bolt mønster som 280 plata. Jeg mener dette røret er kappet men det er nokså vanlig. Det som man skal se etter er tæring skader. Etter det jeg kan se av boltene ser dette ut til og være tidlig modell Disse y-pipene har vært nummeroverførte en rekkeganger.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jarle.

Det vet jeg faktisk ikke. Det er bare og måle avstanden mellom bolthullene og sammenligne mener det var noe med den nedre kanalen i røret også som ikke var likt. Det er lett og se om drevet er av tidlig type,sitter trimsylindrene rett i stolen eller er det en ekstra stol i mellom. Er det en ekstra er det tidlig model med sperrehake lik 280drevet

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe sier meg at dette er en av de aller tidligste typene, som ble brukt en del på Ford V8'ere, men også på noen GM V8'ere. Ford utgaven er litt mer "skrå" enn GM utgaven.

 

Er det en eller to små slanger ut på siden av transomfestet utvendig (nr.29 på bildet), eller ingen, og har transomfestet gummidemper øverst, som på bildet helt nederst ?

 

7201.png

 

$(KGrHqFHJEIE88cr2Pb+BPb5UWHnbw~~60_1.JPG?set_id=8800005007

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...