Jump to content

VP AQ130 slokner helt plutselig forskjellige turtallsintervaller


CptGreenvalley

Recommended Posts

Hei,

 

Sliter med noen merkelige feil i en Alicraft Norwind 18 med ny AQ130 med doble stromberg forgassere og 250 drev

 

Etter en stund med helt perfekt gange dabber plutselig motoren av seg selv. Hvis jeg ikke da er kjapp med å slippe opp gassen slokner den helt.

Det er ikke noe logikk i hvilke turtall dette skjer på og motoren er ellers meget responsiv, bortsett fra når dette skjer, og det virker som det skjer oftere og oftere.

Setter jeg den i fri og ruser opp litt virker det som den kommer seg igjen

 

Det eneste som ikke har vært skiftet på denne motoren er coilen så i dag kjøpte jeg ny i håp om at dette kanskje ville bedre situasjonen men akkurat det samme skjer med ny coil.

 

Tenkte på kondens, eller vann i bensinen, dårlig bensin filter etc. ( den har det typiske Volvo Penta Filteret med glass beholder under)

 

Noen som har hørt om lignende symtomer?

Link to post

Dette virker som problemer med drivstofftilførsel. Jeg tipper du har noe dritt som skvalper rundt et eller annet sted, og som tetter for tilførselen.

 

Den letteste måten å gjøre et grovt feilsøk er å koble en ekstern bensintank (f.eks. fra en påhenger), direkte på bensinpumpen.

 

Forsvinner problemet, vet du at problemet ligger mellom bensinpumpen og tanken (lett å fikse). Forsvinner det ikke, så er problemet på andre siden av pumpen (mer feilsøk må til).

Link to post

Kjenner ikke helt til forgasserene, men flottørfeil gi tilsvarende symptomer. Henger f.eks. flottøren av og til kan det skje at det ikke blir tilført like mye drivstoff til kammeret som det som forbrukes. Når du stopper opp litt, bruker du mindre en det som tilføres og kammeret fylles opp igjen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Fant ut av det til slutt...

 

Det satt en propp av små metalbiter og møkk i røret på vei inn til bensinfilteret, så nå er det endelig fri flyt av bensin. Når vi pumpet manuelt med bensinpumpa fikk vi større utslag enn når pumpa satt på blokka og da kom det nok bensin.... men med det mindre utslaget når pumpa var på blokka derimot var det ikke nok tilsig av bensin når vi gav på gass og innimellom heller ikke på tomgang.

 

Man skal ikke undervurdere bensintilførselen... det har vi i hvertfall lært nå... Kunne fint spart oss for en forgasser service og et stk ny bensinpumpe men men :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...