Jump to content

Bruksområder av saltsyre på båt og hvor anskaffes dette?

Polarn

Recommended Posts

Var innom apoteket i dag hvor jeg trodde båtfolket kjøpte saltsyre, men den gang ei. De kunne skaffe, men da kostet 1 liter 524,- :eek:

Redigerte emnetittelen: Lurer også på hva dere bruker dette på.

Rur er det jeg skal bruke det på som sitter beinhardt.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Obs, Biltema, fargehandlere, jernvare, byggvarehus osv... Og så vidt jeg husker er prisen mellom 50 og 100 kroner for 1 liter 30%. Og siden du redigerte spørsmålet, så bruker jeg det mot rur, gul vannlinje, rustne sjakler, rustent verktøy osv. . .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg mener det kostet 98,- for en liter på Jernia sist jeg kjøpte.

Da heter den noe som "Avfetting av mur" eller noe i den duren. 30% saltsyre og brukes til det samme som Lars.H. beskriver.

Gul kalkavleiring på skrogsiden, er borte på et blunk. Skyll med masse vann i etterkant. Sterke saker, så gjør alt for ikke å få det i øynene.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Brukes 30% saltsyre rent? Eller blandes det ut?

Hvordan påføres det? Siden det er Såppas sterke saker kan det være greit å vite..

Jeg blandet det ikke ut og på skrogsiden brukte jeg en Våtmop på langt skaft.

Tok hele høyden og ca 3-4 meter bredde om gangen før jeg spylte rent, før jeg gikk på neste parti med ny syre på moppen.

Moppen, er ikke helt seg selv etterpå, så den kan kastes.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Saltsyre er utmerket til å fjerne rur på en bronsepropell. Og jeg mener at andre her (arrester meg dersom jeg husker feil) også har brukt det med hell på propell av lettmetall som aluminium. Ruren koker bort i løpet av et minutt eller to, og skyller en derefter godt av med vann, kan da ikke metallet i propellen ha tatt skade på så kort tid?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har med hell brukt auto-glym felgvask. Det finnes to typer, en med og en uten saltsyre. Den med får du bl.a. på sprayflaske. Den er ment å bruke på felger av lettmetall, herunder aluminium. Meget effektiv til rustfjerning også. Spray på og jobb med en egnet børste. Ellers kjenner jeg en kjemiker som bl.a. kunne fortelle at han solgte saltsyre til rengjøring av ventilasjonskanaler, jernbanevogner (med aluminiumskarosseri) og storkjøkken. Ellers har jeg hørt at strip-all skal være bra saker.

Teakoljesøl er jeg usikker på om det tar, der har jeg brukt "barber-blader" sånne som bilglassmontører bruker for å fjerne lakk og annet fra glassruter. Finnes på bl.a. biltema sammen med en liten holder. Jeg bruker de uten holderen. Ellers bruker jeg MEK (methyt-ethyl-keton) noe ala aceton. Sterkt løsemiddel som man skal være forsiktig med på endel plast-typer. Men rust fjerner du lett med felgrens, jeg skulle bytte flærfeste foran på en MB W210. der er skåla sveiset fast på utsiden av rammevangen i hjulhuset og dette var fullt av gravrust. Skrapte med kniv og spruta på felgrens og børsta med stålbørste. Synd jeg ikke tok bilder for det blei helt som speil!

Hvor får du kjøpt MEK, DieselDahl? Da jeg for mange år siden jobbet i NRK brukte vi teknisk sprit som var denaturert med 2% Metylisobutylketon til å rengjøre elektriske kontakter og lydhoder på båndspillere (og så var den utmerket sammen med en skvett Zalo og litt vann på vindusspyleren!).

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...