Jump to content

Mercruiser Bravo - Shimsing og trykktesting

Frøken Fryd

Recommended Posts

Skal bytte tannhjul i øvre girhus på Bravo 2, må jeg shimse noe her? Eventuellt hvordan gjør jeg det? Tannhjulene som skal på har ikke samme utveksling som de som skal av.

Skal også trykkteste drevene for å sjekke om det er lekkasje, tapper oljen og setter på manometer, men hvor stort trykk skal jeg påføre og hvor lenge må testen pågå?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hei,

Denne typen jobb er ikke bare bare og vil kreve både kunnskap og en del spesialverktøy og måleverktøy som normalt ikke er allemannseie.

Jeg ser det som umulig å gjennomføre en slik jobb uten å ha tilgjengelig dokumentasjon (verstedhåndbok) samt en viss erfaring.

Det kan koste deg dyrt å prøve dette uten å vite hva du driver med da det sannsynligvis vil føre til havari.

Lei inn en fagmann hvis du ikke føler deg trygg på denne oppgaven.

Trykktesten for Mercruiser drev kjenner jeg ikke til men for VP drev er det gjerne 5 psi initiellt og deretter ca 15 psi (1 BAR).

Sjekke for trykkdropp og spraye på såpevann på utsiden for å sjekke for lekkasjer samtidig som man roterer aksler og gearvelger. Det skal IKKE lekke.

Ser på Mercstuff at det oppgis 20 pound som testtrykk så den biten er grei, regner med nåles skal stå i ro hele veien.

Noen som har greie på shimshing? Og om det i hele tatt er behov for det?

Manualen

Edit: Ser i manualen at det er merket av nummer på baksiden av drevet som tilsvarer tykkelsen på shimsene, det tolker jeg som at shimingen er uendret ved bytte av deler.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Edit: Ser i manualen at det er merket av nummer på baksiden av drevet som tilsvarer tykkelsen på shimsene, det tolker jeg som at shimingen er uendret ved bytte av deler.

Meningen er at du måler med et mikrometer om det er slitasje, bruk nummeret som er stanset inn og sammenlign.

Så om det ikke er merkbar slitasje kan man bruke de gamle shims om igjen.

Men om du bytter så må du i allefall ha samme tykkelse som er stanset inn.

En annen viktig ting er beskrevet på side 43, preload på driv aksel.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Månerakett:::)

Slik spørsmålene her er stilt så jeg det for meg at det ikke forelå mye kunnskap/erfaring om shimming/forspenn/tannavtrykk o.s.v og da har man normalt ikke mer enn en meterstokk og i beste fall skyvelær på hylla.

Hvis man har denne kunnskapen er det normalt sett ikke nødvendig å spørre om dette på et sådant forum.

Derfor min anbefaling om å oppsøke fagfolk for jukser man nok her fungerer det sikkert men ikke nødvendigvis lenge.

Følgene av feil her er heller ikke billige.

Nok om det, jeg skal ikke skremme mer, kun et velment råd :)

Hva med å legge ned drevet slik at nøkkelen ikke har egenvekt i tiltrekningsretningen, deretter bruke en fiskevekt 1 meter ut på stangen, trekke til med 1kg? Det er helg så man må være oppfinnsom, men hva mener dere om forslaget? Kan kontrollmåle vekten først.

Eventuellt kan jeg kjøpe ett slikt verktøy hvis det ikke er alt for dyrt.

Skal på sjøen igjen allerede på søndag så her må det jobbes, måtte nesten melde pass til festen i kveld - nesten!

Pelsjegeren har kanskje rett i hva han/hun prøver og formidle.

1 pri. Servicemanual

2 pri. Kunnskap hvordan tolke manual.

3 pri. ha riktig verktøy for jobben.

4 pri. skjønne hvordan verktøy skal brukes.

Mercruiser Bravo, ble tidlig et drev som kunne handle de store v8 motorene (454-502 cid bensin)

Etter hvert kommer diesel motorer med dreiemoment mye høyere enn 1 gen Bravo var konstruert for.

Mercruiser bravo drev fra 1 generasjon forteller shim tykkelse lik preget i huset på øvre og nedre del av øvre gearhus.

Helt greit for en motor med lav effekt inntil 500nm.

Du må alltid bruke størrelse på shim`s preget i gear kasse som utgangspunkt for shimming av gearsats.

På motorer med dreiemoment over 500 nm skal man alltid bruke presisjon verktøyet fra Mercruiser for og sjekke klaringer og pinionhøyde etc.

De som overhaler Bravo drev idag sjekker alltid tannklaring uansett gen 1 eller gen 2.

"Frøken fryd"...hvis du har en bensin motor...helt ok og bruke manual. Viktig er rullemotstand på ing aksel..MAX ,3-6

lbft

3=brukte lager..6-10 =nye lager.

REG cmb

Hva med å legge ned drevet slik at nøkkelen ikke har egenvekt i tiltrekningsretningen, deretter bruke en fiskevekt 1 meter ut på stangen, trekke til med 1kg?

Det blir nok feil. Enten må man trekke til med 0,1 kg på 1 meter eller 1 kg på 10 cm for å få 1 Nm.

img_0638.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det blir nok feil. Enten må man trekke til med 0,1 kg på 1 meter eller 1 kg på 10 cm for å få 1 Nm.

img_0638.jpg

Takk for den viktige korrigeringen, jeg forstår at det er slett ikke uvanlig å bruke "fiskevekt" til en slik jobb når man ikke er mekaniker av yrke. Skulle kjøpe vekt i dag før butikken stengte og endte opp med ett sett med sløyekniv, fiskekroktang og det hele :giggle:

Det er sikkert en grunn til at du skal bytter drev i øvre kasse....

Ja bytter ikke bare på gøy, skal endre utvekslingen på drevet.

Får ikke dette til å stemme, jeg holder på å sette sammen akslingen men allerede når gummien på låsemutteren treffer akslingen passerer jeg 1Nm, hva er feil? Finner også to utgaver av manualen, en beskriver at man forspenner i mens det er montert i drevet, den andre viser at man henger den med akslingen ned på en stang og forspenner. Begge skriver 1Nm.

Strammer jeg med 1kg 10cm fra senter får jeg 5mm slark i akslingen, kan det være at forspenningen skal være momentet man bruker får å trekke mutteren på akslingen +1Nm? Altså at man øker momentet med 1Nm når man bunner mutteren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...