Teerex Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 (redigert) det er kanskje å stramme til den har dreiemotstand på ca 1 Nm ? altså den kraft som treng for å dreie akslingen ? slik var det iallefall på bildet mitt, det er en differensial til en Jeep med klemring mot lageret på pinjongen. 1-2 Nm skulle det visst være i rotasjonsmoment. På mutteren skulle det derimot være 200-350 Nm. Dvs. man skulle merke av posisjonen til mutteren før demontering og så trekke til samme punkt og så helst ørlite til, ved bytte av tettering uten skifte av klemring. Redigert 21.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Strammet mutteren til akslingen hadde 1Nm motstand når jeg snurrer den fritt, dette virket korrekt så jeg antar jeg har funnet ut av det, skal kontrollmåle den andre akslingen før jeg demonterer den så jeg har noe å sammenligne med. Skrudde først håndfast sammen mens akslingen stod i drevet, regner med man sentrerer på denne måten, deretter lot jeg den henge fritt i skrustikk (i mercruiser-toolet) og tightet til motstanden ble 1Nm. Lys i tunnellen nå! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 ja da begynner det kanskje å bli rett. se oppdatert innlegg fra meg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hydrox Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Er nok riktig dette her frøken fryd, forspenningen er det for at lagerklaringer skal bli riktig ved driftstemp :) Overspenning vil ikke gi rom for smørefilm i lagrene og lagerpakken havarerer. Gudd løkk kompis, dette går veldig fint så lenge du følger kokeboken til punkt og prikke.. :D Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 vil ikke klaringene bli endra mindre ved driftstemperatur? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Måtte ut igjen med den og stramme mutteren i drevet, ble ikke sentrert godt nok når jeg strammet på utsiden. Men nå faller brikkene på plass. Hva annet kan man vel finne på natt til søndag som er morsommere??? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Stadig nye oppdagelser, jeg fikk problemer med å sette inn akslingen, trodde først at den ikke hadde sentrert skikkelig men uten clutchen gikk den helt inn. Etter mye målinger frem og tilbake, samt googling kom jeg over denne. De nye tannhjulene har kraftigere gods på tennene, virker å være en forsterket utgave. Når jeg setter det øverste og nederste tannhjulet over hverandre og måler total høyde finner jeg at de gamle er 1mm høyere per del. Samme resultatet får jeg om jeg legger konen mellom. Jeg tolker dette som at jeg bytter fra gammel type til ny type. I buletinen jeg linket til finner man på side en at shmisene på ny type er rundt 1mm tynnere. Da må jeg få tak i nye shims, det er jo lett på en søndag... Spørs om jeg ikke må be om nåde fra opplagssjefen, god natt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ikke så enkelt det der. Er det bravo X/dieseldrev du hadde fra før av da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Det er standard drev fra 96 jeg har, men tannhjulene jeg har kjøpt ser forsterket ut så det er mulig de er beregnet på diesel. Fikk ikke tak i shims i dag. Er det noen lagre der som må byttes eller kan man bruke de gamle om igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Har fått tak i shims men det var ikke nok. Må ha nye lager siden den indre diameteren på de nye shimsene er mindre enn de gamle. I tillegg tar tannhjulene borti sleeve-ringen som sitter i lokket og nedi drevet. Virker som at det også vil ta borti om jeg fjerner den sleeve ringen, har målt meg frem til at det er rundt 1mm for høyt i forhold til tannhjulet. Har ikke tatt av sleeve ringen enda. Synd det ikke er noen her inne som har gjort jobben før. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Er det noen som av avdragerverktøyet til lagerhylsene over og under tannhjulene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.