Jump to content

Mercruiser Bravo - Shimsing og trykktesting


Frøken Fryd

Recommended Posts

det er kanskje å stramme til den har dreiemotstand på ca 1 Nm ?

altså den kraft som treng for å dreie akslingen ?

slik var det iallefall på bildet mitt, det er en differensial til en Jeep med klemring mot lageret på pinjongen.

1-2 Nm skulle det visst være i rotasjonsmoment.

 

På mutteren skulle det derimot være 200-350 Nm. Dvs. man skulle merke av posisjonen til mutteren før demontering og så trekke til samme punkt og så helst ørlite til, ved bytte av tettering uten skifte av klemring.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Strammet mutteren til akslingen hadde 1Nm motstand når jeg snurrer den fritt, dette virket korrekt så jeg antar jeg har funnet ut av det, skal kontrollmåle den andre akslingen før jeg demonterer den så jeg har noe å sammenligne med. Skrudde først håndfast sammen mens akslingen stod i drevet, regner med man sentrerer på denne måten, deretter lot jeg den henge fritt i skrustikk (i mercruiser-toolet) og tightet til motstanden ble 1Nm. Lys i tunnellen nå!

Link to post

ja da begynner det kanskje å bli rett.

se oppdatert innlegg fra meg :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

vil ikke klaringene bli endra mindre ved driftstemperatur?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stadig nye oppdagelser, jeg fikk problemer med å sette inn akslingen, trodde først at den ikke hadde sentrert skikkelig men uten clutchen gikk den helt inn.

Etter mye målinger frem og tilbake, samt googling kom jeg over denne.

De nye tannhjulene har kraftigere gods på tennene, virker å være en forsterket utgave. Når jeg setter det øverste og nederste tannhjulet over hverandre og måler total høyde finner jeg at de gamle er 1mm høyere per del. Samme resultatet får jeg om jeg legger konen mellom. Jeg tolker dette som at jeg bytter fra gammel type til ny type. I buletinen jeg linket til finner man på side en at shmisene på ny type er rundt 1mm tynnere. Da må jeg få tak i nye shims, det er jo lett på en søndag...

Spørs om jeg ikke må be om nåde fra opplagssjefen, god natt :giggle:

Link to post

Ikke så enkelt det der.

Er det bravo X/dieseldrev du hadde fra før av da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har fått tak i shims men det var ikke nok. Må ha nye lager siden den indre diameteren på de nye shimsene er mindre enn de gamle.

I tillegg tar tannhjulene borti sleeve-ringen som sitter i lokket og nedi drevet. Virker som at det også vil ta borti om jeg fjerner den sleeve ringen, har målt meg frem til at det er rundt 1mm for høyt i forhold til tannhjulet. Har ikke tatt av sleeve ringen enda. Synd det ikke er noen her inne som har gjort jobben før.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...