Jump to content

Galia 630 wa/ 90 hk mercury 4t 2004mod. Erfaringer med disse?

glalaks

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt tanken på å bytte ut min skjærgårdsjeep i en lignende båt med kabin. Grunnen er at jeg blir pappa på sensommeren og tenker at det kan være greit med et avlukke for barnet etterhvert.

Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette nå, men etter å ha kommet over en mulig byttehandel må saken vurderes.

Båten er en galia 630 wa. Motoren er en 90 hk mercury 4takt. Noen som kjenner båten eller motoren?

Jeg tenker at båten er noe undermotorisert, men hvor mye? blir det problem å komme i plan med4-5 kompiser ombord? Kan man kjøre vannski med den?

Ellers ser jo båten fin ut med targabøyle og romslig uteplass.

Her er en tilsvarende båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28010759

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

ja det er en av de to det er snakk om. Båtene ser fine ut. Er mest redd for det med undermotorisering. Jeg er jo godt vant nå med 19 fot og 130 hk. Den er meget kvikk, selv med full båt. 90 hk på 21 fot blir jo motsatt vei. Men den veier bare ca 150 kg ekstra så er ikke sikkert det er så galt da? :confused:

Det går vell fint an å trekke den etter en personbil? har en volvo s80 D5 som kommer til å stå for trekkinga.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Da har jeg sett båten! Den så fin ut med normal slitasje. Fine puter og kalesje.

Eieren bar litt preg av uvitenhet med båt. F.eks hadde styringa "satt seg" så fikk ikke vridd på motoren. Det er vell en grei sak og smøre opp? Han blånekta på at noe var galt selv om rattet ikke gikk rundt. I tilleg skulle han vise at motoren starter. Fyrte opp motoren uten noen form for kjøling(sto på land) fikk litt vondt inni meg..

Ellers virka den grei og god plass. To gode stoler og solseng/sofa/sløyebenk bak var en fin løsning.

Han mente at min båt fra 04 hadde litt mange timer da. 170 timer på 7 sesonger. Det er ikke mye?

I tillegg ble det en tur innom båtmesse i leangbukta i Asker? Masse fint. Bl.a bav 48 seil, bavaria 43 sport, Windy 48. Ble en time med drømming:)

Redigert av glalaks (see edit history)

Jeg tror du skal ha litt is i magen på denne båten, Når eier "fyrer opp motoren" uten kjøling samt at styringen sitter dønn fast er ikke noe

godt tegn. Eieren sier at båten har vært på service? Du må spørre deg selv om hva slags verksted leverer i fra seg en båt med en styring som er fast korrodert? .Har eieren kvitteringer på at båten har vært på service?.

90 hk på denne båten er et minimum, den vil greie ca 30 knop, Så vær forsiktig ,og ikke kjøp for en hver pris.

Redigert av Verado (see edit history)

Ble litt skeptisk da jeg så håndteringen av motor ja. i tilleg til styringa. Men det ha skjedd på min motor en gang også.

Jeg vet at motoren er knapp. Men De fleste ligger en del over min økonomiske mulighet. Og det er sånn båt jeg vil ha.

Hvorfor må impeller og impellerhus byttes? holder det ikke med bare impeller? Båten har ligget på sjøen, så er jo ikke often den er tørrkjørt vil jeg tro.

En ting til. Motoren stoppa ganske fort. men den ble startet uten choke tror jeg. Han mente choken var den spaken man drar opp bak girvelgeren, men det er det jo ikke. det er å trykke inn nøkkelen. Er det normalt at en sånn motor stopper om den startes uten choke?

Om han fortsatt er villig til et rent bytte tror jeg jeg går med på det. Vi får se.

Impelleren snurrer med motorens turtall, dvs fra ca 700 o/m til opptil 6000 o/m. Impelleren er av gummi og snurrer inni en metallkopp som igjen sitter i et plasthus. Tørr gummi snurrende mot metall fører til høy varme på sekunder. Plasten smelter og metallet som impelleren sitter i vil vri seg og pumpeeffekten blir dårlig eller fraværende. Gummirester fra impelleren vil også kunne tette kanaler inni motoren.

En båteier som gjør slikt med motoren forteller meg om resten av vedlikeholdet...

aha! skjønner. Om det blir handel skal jeg ha med spylemuffe. om den får en bra kjølestråle er det vell i orden?

Ellers var båten bra. Så det er littkjipt om motoren er dårlig. Tillogmed senga var stor nok til mine 200 cm;)

I tilleg til srayhood, kallesje rundt førerplass, og en havnepresenning.

Det er forresten vanlig at en motor stopper hvis den ikke får gå lenge nok etter oppstart med choke.

Lykke til med valget, men vær skeptisk.

:fishing:

Ok det var litt greit og høre. Jeg hadde ikke lyst ti å starte igjen, uten kjøling. Får sjekke det senere.

Verado: Ja har lest det jeg finner av tester og det re stort sett positiv omtale. Masse stuerom, stor tank, og tror det fulgte med noe som lignet en galvanisert brucekopi;)

Han var skeptisk til min yamaha 2 takt, så det er det som blir avgjørende for om han vil bytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...