glalaks Startet 17.April.2012 Link til dette innlegget Startet 17.April.2012 Hei. Jeg har tenkt tanken på å bytte ut min skjærgårdsjeep i en lignende båt med kabin. Grunnen er at jeg blir pappa på sensommeren og tenker at det kan være greit med et avlukke for barnet etterhvert. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette nå, men etter å ha kommet over en mulig byttehandel må saken vurderes. Båten er en galia 630 wa. Motoren er en 90 hk mercury 4takt. Noen som kjenner båten eller motoren? Jeg tenker at båten er noe undermotorisert, men hvor mye? blir det problem å komme i plan med4-5 kompiser ombord? Kan man kjøre vannski med den? Ellers ser jo båten fin ut med targabøyle og romslig uteplass. Her er en tilsvarende båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28010759 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ahamm Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 vurderer også en slik til neste år. De to rimeligste som ligger på finn nå, var også avertert i fjor til ca samme pris som de ligger for nå, så prut ivei... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
glalaks Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 ja det er en av de to det er snakk om. Båtene ser fine ut. Er mest redd for det med undermotorisering. Jeg er jo godt vant nå med 19 fot og 130 hk. Den er meget kvikk, selv med full båt. 90 hk på 21 fot blir jo motsatt vei. Men den veier bare ca 150 kg ekstra så er ikke sikkert det er så galt da? Det går vell fint an å trekke den etter en personbil? har en volvo s80 D5 som kommer til å stå for trekkinga. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 ingen som har erfaring med båt eller motor av denne typen. Skal dra å se på den i helga Er mercury 90 4takt 2004 en grei motor? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 .. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Nightlife Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Denne motoren har en tendens til å tære under powerhead. Sjekk vedlikeholdshistorikk. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 okei.. takk for tips.. Tror vedlikehold er bra. vært hos merkeverksted hver høst og ike mye brukt. ellers er vell motoren en ok motor? Ikke kjent som en problemmotor? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Om den makser på 39 knop virker den ikke være veldig undermotorisert :) 30 knop er vel greit til vannski?Praktisk og fin båt! Redigert 18.April.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 går vell ikke 39 knop med 90 hk? 35 står i annonsen, men tror det er bare så vidt. Jeg tenkte mest på når det er litt folk i båten. Vi får se til helga om det blir noe handel Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Beklager, var littkjapp ivendinga:-) var 39 med 150... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 ja.. det var vell pga annonsen.. er ikke akkurat den båten;) her er den http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34201145 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chagall Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Har ingen erfaring med akkurat denne kombinasjonen. Men er ganske sikker på at du ikke kommer stort over 30 knop med 2-3 voksne mennesker ombord. Du bør ha minimum 115 hk på denne. (Helst Optimax) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 ja jeg vet det.. blir knapt.. Men går den i plan er det nok foreløbig.. og litt kjipt om den ikke drar meg opp på vannski.. Men tror det går fint. Det beste hadde vært en 200 hk yamaha 4 takt på den:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 (redigert) Da har jeg sett båten! Den så fin ut med normal slitasje. Fine puter og kalesje. Eieren bar litt preg av uvitenhet med båt. F.eks hadde styringa "satt seg" så fikk ikke vridd på motoren. Det er vell en grei sak og smøre opp? Han blånekta på at noe var galt selv om rattet ikke gikk rundt. I tilleg skulle han vise at motoren starter. Fyrte opp motoren uten noen form for kjøling(sto på land) fikk litt vondt inni meg.. Ellers virka den grei og god plass. To gode stoler og solseng/sofa/sløyebenk bak var en fin løsning. Han mente at min båt fra 04 hadde litt mange timer da. 170 timer på 7 sesonger. Det er ikke mye? I tillegg ble det en tur innom båtmesse i leangbukta i Asker? Masse fint. Bl.a bav 48 seil, bavaria 43 sport, Windy 48. Ble en time med drømming:) Redigert 21.April.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tampeservice Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Da er det bare å bestille komplett impeller med hus hvis du går for denne båten... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 (redigert) Jeg tror du skal ha litt is i magen på denne båten, Når eier "fyrer opp motoren" uten kjøling samt at styringen sitter dønn fast er ikke noe godt tegn. Eieren sier at båten har vært på service? Du må spørre deg selv om hva slags verksted leverer i fra seg en båt med en styring som er fast korrodert? .Har eieren kvitteringer på at båten har vært på service?. 90 hk på denne båten er et minimum, den vil greie ca 30 knop, Så vær forsiktig ,og ikke kjøp for en hver pris. Redigert 22.April.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ble litt skeptisk da jeg så håndteringen av motor ja. i tilleg til styringa. Men det ha skjedd på min motor en gang også. Jeg vet at motoren er knapp. Men De fleste ligger en del over min økonomiske mulighet. Og det er sånn båt jeg vil ha. Hvorfor må impeller og impellerhus byttes? holder det ikke med bare impeller? Båten har ligget på sjøen, så er jo ikke often den er tørrkjørt vil jeg tro. En ting til. Motoren stoppa ganske fort. men den ble startet uten choke tror jeg. Han mente choken var den spaken man drar opp bak girvelgeren, men det er det jo ikke. det er å trykke inn nøkkelen. Er det normalt at en sånn motor stopper om den startes uten choke? Om han fortsatt er villig til et rent bytte tror jeg jeg går med på det. Vi får se. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tampeservice Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Impelleren snurrer med motorens turtall, dvs fra ca 700 o/m til opptil 6000 o/m. Impelleren er av gummi og snurrer inni en metallkopp som igjen sitter i et plasthus. Tørr gummi snurrende mot metall fører til høy varme på sekunder. Plasten smelter og metallet som impelleren sitter i vil vri seg og pumpeeffekten blir dårlig eller fraværende. Gummirester fra impelleren vil også kunne tette kanaler inni motoren. En båteier som gjør slikt med motoren forteller meg om resten av vedlikeholdet... Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Det er forresten vanlig at en motor stopper hvis den ikke får gå lenge nok etter oppstart med choke. Lykke til med valget, men vær skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 aha! skjønner. Om det blir handel skal jeg ha med spylemuffe. om den får en bra kjølestråle er det vell i orden? Ellers var båten bra. Så det er littkjipt om motoren er dårlig. Tillogmed senga var stor nok til mine 200 cm;) I tilleg til srayhood, kallesje rundt førerplass, og en havnepresenning. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kiekhaefer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Båten i seg selv har fått gode skussmål i div tester,så den er nok et bra kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Det er forresten vanlig at en motor stopper hvis den ikke får gå lenge nok etter oppstart med choke. Lykke til med valget, men vær skeptisk. Ok det var litt greit og høre. Jeg hadde ikke lyst ti å starte igjen, uten kjøling. Får sjekke det senere. Verado: Ja har lest det jeg finner av tester og det re stort sett positiv omtale. Masse stuerom, stor tank, og tror det fulgte med noe som lignet en galvanisert brucekopi;) Han var skeptisk til min yamaha 2 takt, så det er det som blir avgjørende for om han vil bytte. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Kan dere ikke bare bytte båt og ikke motor? Du får større, han får beholde sin antatt ikke-godt-behandlede motor? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jeg har vært inne på tanken ja. Vet noen om de vil passe over? er det mye arbeid? Må det bores nye hull i hekken? Motorene er mercury 90 hk 4takt 2004, og yamaha 130 hk v4 2takt 2004. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Utan at jeg har peiling, så tviler jeg på at det er noe stress. Honda kjører jo i disse dager kampanje med sine påhengere - de henter båten, bytter til ny motor og leverer den tilbake. Det hadde de ikke gjort om det var en komplisert prosess - men dette er jo ikke noe man løfter, så tror nok jeg hadde engasjert en båtforhandler Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.