Lars H. Startet 17.April.2012 Link til dette innlegget Startet 17.April.2012 (redigert) Hei. Jeg har en Autohelm ST4000W autopilot koblet til en Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter. Til samme kartplotter har jeg også nylig koblet til en AIT2000 AIS transponder. Men autopiloten får ikke signal fra kartplotteren etter dette. Dette oppstod da jeg måtte flytte autopiloten over fra COM-port1 til COM-port3 da COM-port1 er den eneste som håndterer signalene fra AIS'n. Hvorfor det ikke funker med autopiloten til COM-port3 vet jeg ikke. Jeg hadde den koblet der en gang for mange år siden og da funket det. Kanskje den utgangen har tatt kvelden. Både utgangen fra COM-port1 og COM-port3 er single-endet (NMEA+ og gnd), men COM-port1 inngangen er differensiell (NMEA+ og NMEA-) som AIS'n krever. Og så kommer spørsmålet mitt. Kan jeg koble autopiloten til utgangen av COM-port1 samtidig som AIS'n er koblet til inngangen på COM-port1? Der fikk jeg jo signal til autopiloten før, men da hadde jeg ingenting koblet til inngangen på den porten. Nå er det vel ikke så mange som har akkurat denne kartplottermodellen, men å ha helt forskjellige NMEA-signaler, med forskjellig baud-rate på inn (38400 baud) og ut (4800 baud) av en og samme port rent generelt, - funker det? Lars H. Redigert 17.April.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Buuump... Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Det er desverre samme hastighet inn/ut på samme port - så det lar seg ikke gjøre. Men sjekk om plotteren er satt opp til/kan sende NMEA setningene som autopiloten skal ha på COM3. Jeg har også CMAP kompatibel plotter og der må jeg spesifisere hvilke setninger COM portene skal sende ut. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
frsnd1 Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Det er riktig som GeirT sier at du ikke kan kjøre to boudrater på en inn/utgang. Se etter i menyen om plotter er satt opp for å sende autopilotsignaler på den aktuelle porten og at boudrate er satt lik på plotter og pilot. Du kan måle med et likespenningsvoltmeter på utgangene fra plotteren, når plotteren sender nmea skal spenningen hoppe mellom 5V og 0V ca en gang i sekkundet (boudrate 4800). Har du signaler ut fra plotteren så kan du prøve å bytte polaritet ( selv om du har fulgt koplingskjema etc) på ledningene. Fungerer heller ikke det så ville eg prøvd å kople inn et galvanisk skille med forsterker for å fjerne støy og øke spenningen på signalet, dette får du kjøpe hos en NAVY forhandler eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Jeg får vel koble om og teste dette litt i morgen. Da tar jeg med instrumenter inklusive oscilloskop og måler litt. Men jeg tror faktisk det er mulig med forskjellig baud-rate på inn og ut på samme port på denne plotteren, - i hvert fall i teorien. I menyen er det nemlig mulig å sette COM1 inn til 38400 baud AIS, og samme port til NMEA 4800 baud ut uten at jeg får noen protester når jeg gjør det. Når det gjelder hvilke setninger porten skal sende til autopiloten, har jeg kontroll på det. Der har jeg satt de setningene jeg hele tiden tidligere har brukt som XTE, GLL,RMC, APA, APB osv. Jeg har også god kontakt med Interphase i USA om saken. Så jeg håper jeg finner litt mer ut av dette i morgen selv om jeg har en del andre ting å gjøre i båten også som å skifte olje og forske litt i hvorfor startmotoren ikke alltid slår inn men likevel går rundt. Ellers irriterer det meg at "moderne" laptop'r ikke lenger har 9-pins d-sub kontakt for seriell tilkobling og kun USB. Da kunne jeg jo koblet meg rett på en av portene til plotteren og sett hva som foregikk der. Det blir litt voldsomt å drasse med seg en gammel stasjonær PC som har dette til båten. Men det finnes kanskje en adapter for USB til seriell RS232/RS422 å få kjøpt for en billig penge? Komplett skjema for elektronikken min slik den er i dag, finnes forøvrig her. Lars H. Redigert 18.April.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
frsnd1 Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Kjenner ikkje spessielt til din plotter.. Det vanligeste er at du har et baudrate valg på kvar port. Men om det som du sier er mulig å sette dem forskjellig så er det godt mulig det fungerer, bare å prøve å feile. Har tidligere jobbet som skipselektroniker hadde da med meg rundt en usb-seriellport adapter som fungerte utmerket her er en type http://www.cableworld.no/pc-kabler/usb-spesialkabler/usb-2.0-til-rs232-adapter-kabel-%289-polt---25-polt%29.asp?gclid=COKPiIrlvq8CFapzmAodQ0d-xQ lykke til videre=) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Hei. Takk for tipset om adapter, en slik er nå bestilt. Og kr.119 pluss porto var jo ikke ille selv om jeg etter at jeg bestilte så at jeg kunne fått den for $2,99 fra dealextreme.com! Men pytt pytt, da hadde jeg måttet vente et par uker. Så finner jeg ikke ut av dette i morgen, får jeg lage meg en overgang som passer med pinningen på kartplotter og bruke USB/RS232 adapteren for å se hva som er på de forskjellige portene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
frsnd1 Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Det høres bra ut, rekner med du har kontroll på bruk av hyperterminal til å lese nmea med osv.. Eneste du må passe på når du bruker adapter er at om du bytter usb port så endrer ofte det "virituelle" comportnavnet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Og så fungerer autopiloten igjen styrt fra kartplotteren. Jeg koblet meg på med oscilloskop på utgangen av com3 på kartplotteren, og der var det ikke noe signal. Åpnet så kontakten, og der var enten ledningen løsnet, eller jeg hadde koblet den av selv en gang tidligere ifb. noe testing. Den ble loddet på, og dermed funker det. Det enkleste er ofte det greieste. Så om jeg også kan få samme signal ut med 4800 baud på com1 der det går signal fra AIS'n inn med 38400 baud, orket jeg ikke å teste. Å bruke hyperterminal for å lese NMEA har jeg nok kontroll på, og surret med at virtuelle COM-porter endrer seg ved bytte av USB-port er jeg sørgelig klar over. Når det gjelder hyperterminal, så kan jeg faktisk ikke finne den applikasjonen på den laptop'n jeg har som kjører Windows 7 og 64 bit. Heter den noe annet der, eller er det et annet tilsvarende program jeg kan bruke på den maskinen? Eller er det bare jeg som er blitt blind? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 If you just can’t live without the original HyperTerminal in Windows XP, you can actually extract two files from your XP installation and copy them over to Windows 7 or Vista. The two files you will need are hypertrm.dll and hypertrm.exe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Takker! Nå leser Windows 7 laptop'n NMEA fra en GPS som henger ut vinduet via hyperterminal helt utmerket. Men er det et annet mer "moderne" program som kan gjøre en slik jobb? Hyperterminal driver jo og surrer med spørsmål om telefonnummer, land ol. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har ikke prøvd dem selv, kun hyperterminal. Det er så skjelden man har bruk det. Og hyperterm duger jo. Men TeraTerm og Putty er open-source verktøy. TeraTerm is an open-source terminal emulator and SSH module that supports IPv6, SSH1, SSH2, Telnet, serial ports, and file transfer protocols (XMODEM, Kermit, ZMODEM, B-PLUS, etc). Putty – Another free Telnet and SSH implementation for Windows. It also is an xterm terminal emulator. This is probably my favorite alternative to HyperTerminal. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Men TeraTerm og Putty er open-source verktøy. Bruker både TeraTerm og Putty daglig til seriekommunikasjon. Like fornøyd meg begge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Og så fungerer autopiloten igjen styrt fra kartplotteren. Jeg koblet meg på med oscilloskop på utgangen av com3 på kartplotteren, og der var det ikke noe signal. Åpnet så kontakten, og der var enten ledningen løsnet, eller jeg hadde koblet den av selv en gang tidligere ifb. noe testing. Den ble loddet på, og dermed funker det. Det enkleste er ofte det greieste. Så om jeg også kan få samme signal ut med 4800 baud på com1 der det går signal fra AIS'n inn med 38400 baud, orket jeg ikke å teste. Men nå har jeg testet det. Jeg satte ganske enkelt utgangen til 4800 baud, og da kom det klar beskjed i rødt opp på skjermen at da ville inngangen på porten også endre seg til 4800 baud. Så da vet jeg det. Jeg la samtidig merke til at da jeg holdt på med dette at jeg fikk båtens posisjon opp på plotteren selv om GPS'n (ekstern) ikke var plugget til. Det betyr vel at plotteren nyttegjør seg NMEA setningene (bl.a. RMC) som kommer fra AIS'n? Den har jo egen GPS. Dette får jeg sjekke litt mer med og uten plotter-GPS'n til helgen da vi skal på helgetur. I dag lå jeg bare i ro i havnen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
frsnd1 Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 AISen sender ut fart, kurs og pos fra egen GPS, de fleste plottere og kartprogram utnytter dette som backup gps Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.