snurresprett Startet 17.April.2012 Link til dette innlegget Startet 17.April.2012 driver og kikker på diverse daycruisere mellom 18-22fot.. men blir litt satt ut når jeg ser priser på foreks brukte Ibiza 19" fra 1996 med påhengsmotor på 135hk.. som ligger til 150" + +.. hvor stor risiko tar man når man kjøper en slik motor? er redd for og kjøpe meg problemer... ønsker daycruiser av typen Ibiza eller noe Amerikansk i samme størrelses ordenn.. gjerne så nytt som mulig og med "nød" cabin :) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Hei!En liten detalj som er greit å vite.Helt klart en fordel og velge den minste motoren i sin serie.Dvs.med lavest effektuttak.Feks. yamaha v6 serie er 150,175 og200 bygd på samme 2,6 liter blokk.Her er 150hk klart å foretrekke som bruktkjøp.Samme med 115,130,140hk av samme merke. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 takker og bukker;) slikt er kjekt og vite.. men hva tror du om en motor som er ifra 1996? er det gambling og handler det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Båtkjøp er alltid gambling. Men båt og motor fra 1996 burde ha mange gode år igjen om den har blitt vedlikeholdt skikkelig. Så dette er ikke noe å være redd for etter mitt syn. Men så har jeg aldri hatt så ny båt heller, min nåværende er fra 1978.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Ibiza 19 m/135hk (Mercury/Mariner?) fra 1996 til over 150' er alt for dyrt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
snurresprett Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 hva bør det ligge på da? markedet er vel det som bestemmer? er ingen under 149' desverre Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Hvis du ellers liker båten får du legge inn et bud på det du vil gi. enten aksepteres det eller ikke. Til sammenligning betalte jeg 150¨ for min sessa 19 foter 2004 med yamaha 130 2t. den hadde gått 150 timer og "som ny" Ibiza er så klart et mere annerkjent merke, men jeg synes nå det er bedre med noe nytt og etter min mening bedre design. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 En 19 fots Ibiza fra 1996 er vel enten en Sport versjon som er en skjærgårdsjeep med et bra skrog, men veldig smal (2 meter) og med lite plass. En 135hk på denne er mere motor enn man trenger. Alternativt er det vel en Touring som har et lettdrevet bredt skrog, men slår alt for mye etter mitt syn, men en fin tuslebåt i skjærgården med familien. 135hk på denn er også unødvendig stor motor. For 150' bør man få en 18/19 fots skjærgårdsjeep/Bowrider fra 2003/2007 og med en moderne fire-takter, fortrinnsvis Yamaha eller Suzuki. Jeg har selv en Morgan 5250 m/90hk Suzuki fra 2007 og har forsikret denne for 175' som realistisk sett er hva den er verdt. Den er ikke til salgs! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
snurresprett Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 En 19 fots Ibiza fra 1996 er vel enten en Sport versjon som er en skjærgårdsjeep med et bra skrog, men veldig smal (2 meter) og med lite plass. En 135hk på denne er mere motor enn man trenger. Alternativt er det vel en Touring som har et lettdrevet bredt skrog, men slår alt for mye etter mitt syn, men en fin tuslebåt i skjærgården med familien. 135hk på denn er også unødvendig stor motor. For 150' bør man få en 18/19 fots skjærgårdsjeep/Bowrider fra 2003/2007 og med en moderne fire-takter, fortrinnsvis Yamaha eller Suzuki. Jeg har selv en Morgan 5250 m/90hk Suzuki fra 2007 og har forsikret denne for 175' som realistisk sett er hva den er verdt. Den er ikke til salgs! Det er en 19 Touring :) og som jeg sa litt lenger oppe så er mitt førstevalg en båt hvor det er mulighet og overnatte. Jeg liker Ibizaen også pga seteløsningen. Det er ingen solseng direkte men muligheter pga hjørnesofaen :) 135 er kanskje mye? men ønsker at båten skal klare 35-40knop.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 135 er ikke for mye. Jeg har 130 på min. Som er litt lettere. Veldig sprek med full gass, men må da ikke gi maks hele tiden. Greit om man har med 6 kompisser ibåten pluss en på vannski bak og båten likevell spretter opp i plan;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
snurresprett Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) obs.. feil sitert.. Redigert 18.April.2012 av snurresprett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 En 19 Touring er en grei båt og med sosial sittegruppe og god kvalitet. I mine øyne er kabinen for trang for overnatting og båten for flat i bunn. Jeg sier ikke at 135hk er for mye, men unødvendig mye siden du får den lett i plan fullastet med full båt med mindre og det skal ikke mye skvalp til før 35/40 knop i den båten vil oppleves som svært ubehagelig. Du vil heller ikke ha noe problem med vannski/wakeboardkjøring med mindre motor enn det. Seks kompiser ( i tillegg til seg selv) og en bakpå på vannski er aktuelt for enkelte, men kanskje ikke for et flertall? Er man ikke da uansett over båtens belastning - usikker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Du kan bli like mye plaget med en båt fra 2000 som fra 1990 eller 80 for den skyld. Noen motorer er "problemmotorer", andre "lever evig". Uansett om noen har en "supermotor" fra 2002 så kan 10 år med dårlig vedlikehold og dålig behandling lett gjøre denne dårligere en motorer som er myyyye eldre. Ikke for å skremme deg vekk fra båt, det er ikke meningen, men pass på at du ikke bruker det du har tilgjengelig til innkjøpet for utgifter kommer bestandig på brukt. Er ikke uten grund at båt omtales som "det hullet i havet man kaster penger i" ( eller tilsvarende). Få med deg en person med peiling hvis du ikke føler du har nok kunnskap å ta av, betal omså et verksted noen kroner før du bruker myye penger på et usikkert kjøp. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Ibiza 19 er en fin-fin båt med stor motor, ganske morsomt skrog. Når det gjelder gamle motorer så er de det de er - altså bensinsluk, muligens dårlig vedlikeholdt, og med defekter du ikke oppdager før du har eid den en stund. Det enkleste er er å følge tommelfingerregelen om å ikke kjøpe suki 2t, være skeptisk til Merc 2t, og at Yamaha 2t er som regel helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Se heller på ibiza 20 touring om du vil ha overnatting. Ibiza 19 touring har vel primært et stuerom og ikke lugar. Utvendig og løsningsmessig på utearal ser de to neste like ut, men 20 foteren har inngang under trappa til en lugar med toalett. 19 foteren har en skapdør inn til noe som kan benyttes som lugar. Samme prisklasse ser det også ut for å være. Ibiza 20 touring har dypere V-bunn og er en bedre sjøbåt.Det finnes helt klart også skrog som er bedre enn 20 touring, men den er ihvertfall bedre enn 19 foteren.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg er helt enig med deg mouche. Jeg mener bare at det ikke er en negativ ting at det er litt stor motor.. med min båt ligger jeg i plan på 3500 rpm.. da er det behagelig lydnivå og forbruk. 115 er vell optimalt på denne båten. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Se heller på ibiza 20 touring om du vil ha overnatting. Ibiza 19 touring har vel primært et stuerom og ikke lugar. Utvendig og løsningsmessig på utearal ser de to neste like ut, men 20 foteren har inngang under trappa til en lugar med toalett. 19 foteren har en skapdør inn til noe som kan benyttes som lugar. Samme prisklasse ser det også ut for å være. Ibiza 20 touring har dypere V-bunn og er en bedre sjøbåt.Det finnes helt klart også skrog som er bedre enn 20 touring, men den er ihvertfall bedre enn 19 foteren.. Hadde en 20 Touring fra 1995 i tre sesonger. Monterte toalett i den, men du skal være myk og ikke for høy for å benytte dette. Hadde en kollega som var 196 cm lang og han brukte tid på å få "tømt tanken", og da han kom ut av "kabinen" så så han ut som om han hadde vært med på et slagsmål! Nei, beklager, men Ibiza har ikke fått til hverken brukbar toalettløsning eller særlig overnattingscomfort på disse Touringene etter mitt syn. Noen år etter 1995 så hevet de vel dekket noe som ga noen centimeter mere høyde i kabinen, men fortsatt en romslig lagringsplass og ikke særlig mere. Var heller ikke voldsomt imponert over sjøegenskapene siden den slo for mye i forhold til alternative båter i samme størrelse, dog bedre enn 19 foteren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg er helt enig med deg mouche. Jeg mener bare at det ikke er en negativ ting at det er litt stor motor.. med min båt ligger jeg i plan på 3500 rpm.. da er det behagelig lydnivå og forbruk. 115 er vell optimalt på denne båten. En kamerat av meg har en 19 Touring med Yamaha F100. Maks fart ca 32 alene i båten, og med folk i båten oppleves den treg. Tror nok 115 hadde fungert endel bedre ja. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snurresprett Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 takk for alle gode råd.. 20fotern er vel kanskje hakket bedre med tanke på hvordan den er i vannet og plassen under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Min 20 touring har mercury 135 v6. Den gjør 40 knop på gps og gjør greit 35 knop med 7 voksne ombord. Båten er ikke noen ideell overnattingsbåt og har heller ikke det ypperst skroget. Innredningsløsningen med åpent dekk bak er derimot noe av det beste som er laget etter min mening ibiza 19 har tilnermet samme løsning. Da kan den også brukes til fisking, sette teiner etc uten å være engstelig for å skitne til puter og benker samtidig som den er en fullverdig daycruiser. Trimflaps er vedig nyttig på denne båten. askeladden har også en lignende innrednings løsning på et par båter. Til overnatting er vel eksempelvis skibsplast 655 en mye bedre løsning. Skrogmessig er ibiza 22 veldig bra, men desverre en annen prisklasse.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.