Jump to content

Skifting av zink, Gori foldepropell


Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg skal skifte zink på min Gori foldepropell (3-blader). Utfordringen er at jeg får knapt med tid fra jeg ankommer slippen og til jeg blir satt på vannet. Jeg er bortreist (jobb), og får ikke gjort noe med det. I pakken fra Sleipner ligger det, foruten zink, 3 plastaktige biter. Disse tror jeg skal sitte innefor zinken, på en eller annen måte. Spørsmål: Er det noen her som har skiftet ut disse plastbitene? Må jeg demontere f. eks. bladene for å få byttet disse? Og et spørsmål til; hva slags fett skal jeg smøre propellen med? Vannfast grease? På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Gummibitene er dempere og sitter bak bladene når den er full åpnen, de vipper du lett ut med et skrujern og bare trykker de nye in,

Jeg skifta disse hver andre sesong på vår gamle halvbåt som hadde Gori. så er det en liten zink som sittter i center med en liten skrue.

ellers bør du også skifte zinken rundt aksling. Og vannfast er grei.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Du skifter dem bare hvis de er helt flate eller ser ut som at de snart blir det, eller har begynnt og gå i stykker.

De er der som dempere når bladene snur rettning fremover, revers, overdrive. osv.

 

Kom på at jeg har et slikt sett liggende selv, som jeg fant etter at båten var solgt. når jeg rydda i alt som ikke skulle være med i salget.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen som er interessert i gummibitene dine, Careka. Man får kjøpt bare zinken veldig billig, mens jeg har allerede kjøpt et sett, med gummidingser, locktite og umbraconøkkel. Jeg husker ikke om det var noe gummi igjen på min prop., men jeg får se på fredag kveld. Tror jeg har "alt under kontroll" nå. Jeg har små tidsmarginer. Etter sjøsetting er det rett opp til hjemmehavn, så hjem for å pakke og rett av gårde på mandag til Karibia og 11 dagers seiling. Har nesten ikke hatt tid til å glede meg, men det ordner seg nok. Dermed var avklaringen vedrørende gummidingsene viktig. Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...