Jump to content

Motorisering av Tehri 6020 Nordic

bris

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Tehri 6020. I dag har jeg en Tohatsu 9.9 totakter som er oppjustert til 15 hk. Den går såvidt greit i plan med to personer. Når jeg har med et par garnkasser med fangst er det slutt på planinga.

Derfor skal jeg bytte motor. Har noen erfaring med 20 hk firetakter, denne er bare så vidt tyngre enn den jeg har i dag. Hvis jeg går opp til 25 hk går vekta også opp ca 20 kg. 30 hk blir litt dyrt synes jeg.

Kjernespørsmålet blir derfor: blir det skikkelig merbart bedre kraft med 20 hk vs 15 hk? Eller må jeg ta sikte på enda større motor tross vektøkningen.

Håper at noen har gode forslag. Regner egentlig med at de som har en Pioner 15 også kan dele erfaringer da den er ganske lik mht. motorisering.

Vennlig hilsen

Øyvind Betten

Hei,

jeg har hatt en slik båt, var først utstyrt med en Mariner 25 Hk 2 takt, denne motoren er relativt sprek og båten veier jo ikke mer enn 200 kg så den hadde ingen problem med å få den opp i plan.

Opplevde vel egentlig at båten ikke taklet kreftene så bra, det er en stødig fiskebåt men særlig fartsegenskaper har det skroget ikke. Min gikk på nesa hvis man kjørte noe særlig over 20-25 knop, justerte masse for å få vekk dette men ble aldri kvitt det. Dessuten hadde jeg trøbbel med at propellen kaviterte endel ved raskt pådrag, prøvde litt forskjellige propeller og ble noe bedre ved bytte. 25 Hk'ern hadde krefter i massevis for det skroget, men det var jo en totakter. Du bør nok ikke ha noe særlig mer vekt enn 60-65 kg på hekken. 2 takteren veide 52 KG.

Hvis de ikke har endret på noe er max motor 25 eller 30 hk tror jeg.

Jeg solgte båten av andre årsaker til en kamerat, tror han satt på en 20 hk firetakter.

Kan ringe han og spørre om hvordan dette funket hvis du er interessert.

Jon

da fikk jeg endelig snakket med han.

Han har en 15 hk 4 takt på den, går såvidt i plan med 2 personer. Har du litt utstyr ombord så blir det fort for mye vekt.

Han anbefalte vel en gammeldags 2 takts av de siste som ble solgt, sprek og med ikke for høy vekt når du skal løfte den av og på motor.

Det er jo mange fine motorer tilsalgs men en 20 eller 25 hk 4 takt er tung. Evinrude etec er også tung og det er en 2 takter med innsprøytning.

Jon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...