Jump to content

1982 Evinrude 50 hk, kan den trimmes uten at det koster skjorta?


ko-stens

Recommended Posts

Lurer på om det er mulig å få litt mer futt i en eldre Evinrude 50 hk totakter uten at det koster skjorta.

 

Hva må jeg evt gjøre?

 

Det er en 82-modell.

 

Pr i dag sitter den på en 15" Flåtsund (ligner på Rana HT). Toppfarten er ikke mer enn ca 25 knop målt med gps. Ganske lite synes jeg, selv om det ikke er noen fartsbåt.

 

Nå er det lang stamme på motoren, og båten er laget for kort stamme, men jeg har bygget opp hekken noe. Skal ha den opp 4 cm til så den passer helt. Hvor mye knop kan dette utgjøre?

 

Har også skjært vekk en ettermontert kjøl. Det er rett og slett en planke som er støpt fast, ca 20 cm på det dypeste. Men denne har vel ikke stort å si på toppfart? Uansett, den er borte nå... Mister nok noe retningsstabilitet i lav fart, men det er tross alt bedre at båten legger seg inn i svingene enn ikke (som den har gjort før - livsfarlig med unnamanøver i god fart!)

 

 

Link to post
Share on other sites

tja... mener den motoren der også kom som 60hk (2 syl, 737 cc)... Men tror du vil få begrenset effekt av en slik oppgradering ift kronene det koster å bygge om til 50hk

 

Da ville jeg heller solgt den du har, og heller sett etter f.eks en 3syl 60/70hk istedet.

 

Og motor for lavt resulterer gjerne i masse vannsprut, det koster krefter som heller kunne vært brukt til å drive båten framover. Og burde hjelpe godt på motstand + oppførsel å bli kvitt planken ja

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bruke mange penger, ofre mange timer og angre på at du gjorde det etterpå. Min erfaring er at når vi amatører begynner å skifte gassere dyse om etc så ender vi opp med å bruke mye penger på å få en bra motor til å fuske. Selg og kjøp en brukt større er nå min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Har selv en 79mod 55hk av samme merke, og vet den også finnes i 60hk.

Start med å justere høyden riktig, finn rett propell for motor/båt iføle turtall på den du har i dag.

OMC (johnson/Evinrude) er etter min mening fine gamle slitemaskiner som går og går, prisene på slitedeler er ikke all verdens og bestiller du fra utlandet som feks boats.net blir det latterlig billig.

Tror nok kanskje du ville fått mer merkbar effekt med å feks overhale moteren, med å feks rense forgassere, bytte dyser, hone eller borre (hvis behov) sylindre og porter (innsug og eksos), nye stempelringer og kanskje stempler, nye reedventiler da gjerne boyes.

Kostnaden på dette behøver ikke å bli så mye som mange tror hvis du bruker litt tid på å søke på nettet etter deler, jobben er heller ikke så veldig omfattende, men husk bare nye pakninger og bolter/skruer.

 

Justering av tenning hvis denne sammen med åpning på pluggstiften ikke er korrekt, vil heller ikke være dumt hvis ikke dette er sjekket på noen år. tenningen på denne motoren sjekker du med en strobelampe og ved ca 3000-3500rpm skal tenningen stå på ca 19grader og åpning på plugg skal være 0,40

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Tok mål, og jeg må få opp motoren ca fire cm før kavitasjonsplata flukter med bunnen. Da blir det nok bedre (motoren er allerede tatt av båten, og ny metallplate er bestilt, samtidig som jeg skal bygge opp hekken litt).

 

Forbausende god motor egentlig. Den er faktisk satt sammen av tre motorer. Den opprinnelige, blokka mer eller mindre, hadde brent etter et tyveri. Forrige eier fikk tak i en litt nyere delemotor og byttet over noen deler før jeg kjøpte den. Satte over forgassere og choke. Den opprinnelige choken var manuell. Den "nye" var elektrisk (men virker ikke, så må bruke den manuelt med et rødt lite "håndtak" på). Byttet også alt elektrisk og deksler. Motoren startet umiddelbart etter ihopsettingen!

 

Adam var ikke lenge i paradis, for undervannshuset var også gåent, så det fikk jeg tak i på vestlandet. Dette er nå ti år siden, og motoren har fungert fullstendig uten feilslag siden. Pussig nok lukter det enda en blanding av svidd metall og brent plast av den! Skiftet for øvrig akslingen mellom motor og undervannshus i fjor da den gamle var slitt. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg det gamle, ødelagte undervannshuset liggende, og der var akslingen helt strøken.

 

En fantastisk god motor, og jeg har ikke så lyst å selge den egentlig, for denne vet jeg er god. En vet aldri hva man får om man selger og får tak i en annen.

 

Men det med propell skal jeg sjekke ut. Den som sitter på er original, og det finnes vel litt morsomme alternativer der. Koster vel ikke så rent lite, men skal nå se hva det blir til med farta når motoren sitter slik den skal før jeg gjør noe mer.

Link to post
Share on other sites

tja... mener den motoren der også kom som 60hk (2 syl, 737 cc)... Men tror du vil få begrenset effekt av en slik oppgradering ift kronene det koster å bygge om til 50hk

 

Hva er forskjellene på 50 og 60 hk?

 

Fant igjen instruksjonsboka, og jeg finner ikke ut hva forskjellene kan være. Ser ut til at 60 hk kan gå på høyere turtall og har litt større propell. Hva er gjort for å få de ti hk'ene ekstra?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er annet enn dyser og reedventiler som er forskjellen, for alt annet er likt, og hvis man sjekker varenummer på dysene så er disse forskjellig, det samme gjelder reedventil.

Alle andre motortekniske deler har samme varenummer på 50, 55 og 60hk.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...