Christian Maudal Startet 18.April.2012 Link til dette innlegget Startet 18.April.2012 Får ikke opp turtall på Volvo Penta D-4 225. Jeg har en Glastron 279 ( 27,5 fot), 2007 mod. Kjøpte den for et år siden. Problemet er at turtallet stopper på rundt 1800 o/min. Det sker ikke hele tiden men ofte. Virker som turbotrykket ikke kommer før 2000 o/min. Og de gangene den kommer opp på 2000 o/min så akselreder den fint. Og på full gass ligger den på 3450 o/min om jeg ikke husker feil. Jeg trodde først det var for stor propell. Men den har gått med samme propell siden den var ny så det er lite trolig. Det er stålpropeller G7 og båten veier i overkant av 3000 kg. Jeg sendte jernen til chipping og økte effekten opp til 270 hk. Men det ble igen forskjell. Minomar i Trondheim koblet til pc men fant ingen feilkoder. En som jobbet hos de mente det kunne være en en føler av noen slag uten at jeg vet det sikkert. Noen som vet hva problemet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Defekt sensor for turbotryk? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 https://baatplassen.no/i/topic/61923-er-din-d-motor-kraftloes-i-mellomregisteret-her-er-et-tips/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Velkmmen til forumet dette virker litt annerledes i grunnen, men i og med at du har chippet den kan det være verdt en sjekk for da blir den jo mer følsom for feil. Jeg vil forøvrig sterkt fraråde chipping av båtmotorer pga den konstante belastningen de jobber på. Du får ikke feilkode på deffekt ladetrykkssensor, du bare merker at motoren blir treg opp i plan. Om du har evc panel kan du lese av ladetrykket og sammenligne med spekken til vp som du finner her http://www.volvopentastore.net/files/t_d4-225_a.pdf. Har du ikke evc panel kan vp mekaniker gjøre det med vodia. Om de vil det da på en chippet motor. At turboen din slår inn på 2000 rpm høres fornuftig ut. Sensoren det er snakk om er enkel å lokalisere og å bytte. Skru av det sorte metallokket som dekker toppen av motoren. Sett akterover, ca midt på høyre side oppå motoren er det en ledning ned på en sensor. Hurtigkobling på ledning. Sensoren løsnes med pipe. Byttes og skru inn ny. Ikke stram hardt. Vp sier 1 newton, og det er håndkraft. Sensoren koster under tusen kr tror jeg. Nr 4 på tegningen her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-30-7460.aspx Redigert 18.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian Maudal Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Vil ikke deffekt sensor på turbo vises på diagnosen? Kan deffekt gjøre at det skjernoen ganger men ikke altid? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Feil på sensor vil ikke vises på vodia. De må fysisk måle sensoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.