Jump to content

Yamaha F60 - Feilmontert registereim?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

I vår fikk jeg det lokale verkstedet til å skifte registerreim. Uvisst om det skyldes feilmonering, høres det nå ut som om motoren ikke tenner helt riktig, og jeg mangler 13-1400 o/min på å nå fullt turtall. Verkstedet vil ta inn motoren for ny sjekk, men i påvente av dette var jeg nyssgjerrig på om noen visste om det å f.eks. bomme med en tann på ene reimskiven ville kunne gi slike symtomer? Jeg har sjekket bensintilførsel og denne virker ok. Jeg tror den går på alle sylindre, men det virker altså som om den ikke vil løsne helt. Ellers ingen ulyder, men kun dårlig effekt og noe mer røyk enn tidligere. Alle tips mottas med takk.

Redigert av Crescent 535 HT (see edit history)
Link to post

Uten å ha kjennskap til denne spesifikke motoren, vil jeg si at sannsynligheten for at reima er satt inn en tann feil er tilstede...

 

Det kan også være at de har dulta borti en konnektor for en sensor, og at motoren går i "safe-mode" eller noe sånt, men da burde du fått en indikasjon fra instrumenteringa.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jeg kjenner ikke til hvordan regreim opplegget er på din motor. Men på bil så er det et strammehjul eller to som ved hjelp av en fjær strammer regreima slik at den ikke hopper ut av tannhjula og motoren blir ødelagt. På min bil var fjæra til hjulet nesten ødelagt og jeg hadde flaks som ikke fikk ødelagt motoren.

 

Hvis det er strammehjul og fjær på din motor også noe som er sannsynlig så kan det hende at disse ikke er bra og burde vært skiftet. Da kan det være slik at hvis du kjører med motoren og stramminga av reima slipper så slår stempel opp i ventiler og medfører ødelagt motor.

 

Du har to valg. Enten den safe og kjedelig men trygge å ikke starte motor men få den kjørt på land til verkstedet. Eller ta en liten sjanse å kjøre den på vannet dit ved å sette den i gir og kjøre på tomgangshastighet dit. Da stresser du eventuelle halvdårlige eller halveis feilmonterte komponenter minst.

Link to post

Strammehjulet var undersøkt av verkstedet ifm med bytting av reim. Jeg kommer til å frakte båten til verkstedet uten bruk av motoren for sikkerhets skyld. Det jeg var ute etter var tips til evt. andre forhold som kan forårsake symtomer som beskrevet ovenfor, i fall verkstedet ikke finner noe feil med reima.

Link to post

Jeg ville snakket med verkstedet: Går de god for risikoen med å kjøre den for egen maskin så er det helt sikkert i orden.

 

En BMW jeg hadde tidligere hadde fått montert registerkjedet ei tann feil (av ukjent årsak). Dårlig effekt, tungstartet i kaldt vær og høyt bensinforbruk over hele registeret var resultatet, men når jeg fikk rettet opp i feilen fungerte alt som det skulle og motoren hadde ikke tatt skade av det. :cheers_wine:

Redigert av bjornhal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...