Exposure Startet 19.April.2012 Link til dette innlegget Startet 19.April.2012 Har en Becker 27 fra ca 1980, med en like gammel Yanmar YSM8. Motoren er utslitt, og jeg trenger ny. Ny innenbordsmotor blir for dyrt, og derfor uaktuelt. Har sett på forskjellige påhengere, blant annet Honda 10 hk og Tohatsu 9.8, begge 4-taktere med lang stamme. Noen som har erfaringer med disse og bruk på seilbåt? Viktig for meg er støynivå og forbruk. Ex Sitér dette innlegget D5L Link to post
Atrox Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Jeg har ingen erfaring med firetaktere, men er to ting du burde passe på når du skal ha motoren på en seilbåt - lademulighet til batteri kan være kjekt, samt at du får tak i en motor som har en propell tilpasset skyv i stedet for akselerasjon. Jeg har selv en 2 tonns seilbåt med 6 hk Yamaha med "Hi-Trust" propell og merker STOR forskjell på hvordan denne fungerer vs. standard propell, spesielt i back tar Hi-Trust-propellen mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Revurder også om du trenger lang stamme. Vurder hvor du skal montere motorfeste og ikke minst hvilket feste skal du benytte, så mål hvor lang stamme du faktisk trenger... Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 (redigert) Hei, Revurder om du vil gå vekk fra innebordsmotoren. Har du sjekket markedet i Sverige for brukt motor? Ta en telefonn til David:David, mulig han kan ta din gamle motor i innbytte. Jeg har tidligere fått god hjelp, og gode priser på brukte motorer med innbytte av min gamle motor. Fordelene med innenbordsmotor er mange, god lading, lettere å manøvrere, samt at vektfordelingen i båten blir bedre. Redigert 19.April.2012 av Fjord28cs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Exposure Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Takk for svar. Snakket i dag med en som har en sammenlignbar båt, og som nettopp har byttet ut innenbordsmotoren med en Yamaha FT8 (High Trust). Han var veldig fornøyd med de egenskapene High Trust- motoren har, spesielt under bakking (samme erfaring som deg Atrox). Så da ligger det an til å bli en Yamaha FT8 eller FT9.9. Nå som valget om hvilken båtmotor er tatt, gjenstår utfordringen å få en edruelig pris på en slik. Har sendt 6 mail til forskjellige forhandlere om prisforespørsel på Yamaha, men bare en har svart (mailen ble sendt 20.april). Er ikke forhandlerene interessert i å selge? Han som svarte kunne tilby veiledende pris... ;) Ex Sitér dette innlegget D5L Link to post
Atrox Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Revurder også om du trenger lang stamme. Vurder hvor du skal montere motorfeste og ikke minst hvilket feste skal du benytte, så mål hvor lang stamme du faktisk trenger... På en seilbåt er det vel smart med så lang stamme du bare får tak i? Ved litt bølger så vil jo gjerne hekken løftes og propellen gå ut av vannet - ergo jo lenger ned propellen er jo bedre....? Typiske motorer beregnet for seilbåt har jo gjerne enda lenger stamme enn en typisk standard langstamma påhenger om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Exposure Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Takk for svar. Snakket i dag med en som har en sammenlignbar båt, og som nettopp har byttet ut innenbordsmotoren med en Yamaha FT8 (High Trust). Han var veldig fornøyd med de egenskapene High Trust- motoren har, spesielt under bakking (samme erfaring som deg Atrox). Så da ligger det an til å bli en Yamaha FT8 eller FT9.9. Nå som valget om hvilken båtmotor er tatt, gjenstår utfordringen å få en edruelig pris på en slik. Har sendt 6 mail til forskjellige forhandlere om prisforespørsel på Yamaha, men bare en har svart (mailen ble sendt 20.april). Er ikke forhandlerene interessert i å selge? Han som svarte kunne tilby veiledende pris... ;) Ex Da ble det til slutt en Yamaha FT9,9GEL med fjernkontroll og elstart. Endte med å handle hos Åkra Båt utenfor Haugesund. Seriøs forhandler og hyggelig selger som ga en god pris. Ex Sitér dette innlegget D5L Link to post
Krimart Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 På seilbåt har men gjerne påhengeren på en brakett som løftes og senkes. Er det mulig å ha fjernkontroll med en slik brakett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.