Jump to content

Påhengs for lavt montert? Askeladden 525 Optimax 115ghk

snowrawe

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg en Askeladden 525 Excel med en 115hk Mercury optimax motor.

Var ganske mye sjø når jeg testet den så fikk ikke testet toppfart, nå når jeg har hatt den en mnd ser jeg at jeg bare får 38,5gps knop.

Ser flere har oppgitt 42knop med stålpropell og 115hk?

Står en Turningpoint Access 13.25x19" stålpropell på men da driver jeg å stanger i turtallsperren når jeg når max fart.

Har bestilt en Laser II 20"

Filmet også motoren for å sjekke høyden, men syns den virker for lavt montert når man ser på vannet over antikavitasjonsplaten.

(motoren står et hull over nedeste mulige monteringshull) Altså den er løftet et hakk

Du må sjekke med Askeladden hva som er riktig proppel! jeg har en 585 som er bredere tyngre og lengre og den gjør 35 på max. med 115 4takt har vært oppe i 36 med bare to ombord. Jeg har originalproppel. Du bør få mere enn 38,5 ja

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 uker senere...

Har fått montert på en Laser II i 20" nå

har nå målt med gps snittfart (medstrøm, motstrøm) 40.0knop ved 5600rpm ca.

Ser ut til at antikavitasjonsplaten ligger høyere i vannet også nå.

Ikke noe problem å få i plan med 4stk baki båten.

Noen med erfaring med setback/lift plater?

Jeg kjører med Merc 80efi, tror den har samme undervannshus, og har den ca. 3cm over bunnen på båten. Hadde den ett hakk høyere før, men da trakk den fort luft på høy trim og kraftig sving. Mer stabil oppførsel nå.

Slik jeg har den, er plata ca i vannlinja eller litt over når i plan. Får forøvrig 34kn på en Ryds 510, litt lettere båt enn Askeladden.

TA

• 2 år senere...

Er bare å løfte motoren et hull og prøve.

Med stålpropell så funker det som regel helt fint, og kanskje mere fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er greit å se oversiden av kavitasjonsplayen i marsjfart, da har vi stort sett rett monteringshøyde, men ikke så høyt at propellen slipper for et godt ord når vi tar en tørn til ene eller andre siden.

Og tenk sikkerhet når vi skal undersøke dette, la en person sitte bak i båten og se på kavitasjonsplaten mens den andre kjører båten, ikke gjør dette alene under marsjfart.

Eller som videoen viser, bruk et gopro kamera eller lignende.

4-blads propell, uansett om det er alu eller stål, tåler som regel et hull høyere enn 3-blads uten å slippe for lett i sving.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...