snurresprett Startet 19.April.2012 Link til dette innlegget Startet 19.April.2012 Er det noen som har erfaring med den nye 3 literen fra Mercruiser? den skal være på 150HK, men ser at den noen andre steder står til 135HK som den gamle 3 literen.. Men er det noen som har en ? eller har prøvd en? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 noen som har vært borti VP 3.0GXI da? Volvo laget denne i et år også sluttet de.. merkelig! litt redd det kan være vanskelig og få tak i deler til volvoen.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Volvo Penta 3.0GXi har 150hk mens forgasserutgaven har 135hk. Deler er ikke noe problem til Volvo'n, enda, men ettersom det ble solgt litt få av de motorene er det vel ikke sikkert det blir like enkelt i fremtiden, og det er da kun snakk om deler til injectionsystemet (coilene koster rundt 40k pr. stk.) ettersom generelle motordeler fåes hvor som helst GM deler selges. GM firer'n er en gammel og velprøvd konstruksjon som har vært produsert med forgasser i rundt 50år, så motoren i seg selv er det ikke noe galt med. Meeen, i 2009 kom både Merc og VP med injection modeller av 3 litern, og i 1. januar 2010 valgte VP å stanse produksjonen av GXi/Gi motorene på grunn av problemer med injectionsystemet, og det sier vel kanskje sitt ? MerCruiser sitt MPI system er enklere, og bruker ikke de samme spesialtilpassede innsug/eksos manifoldene, og har derfor også bare 135hk. MerCruiser har fortsatt å selge sine motorer, men det har vært problemer med de også. Hovedproblemet helt fra starten av, var at man hadde en del erfaring med MPI (Volvo sitt system er i utgangspunktet også ett MPI system) fra V motorene til GM, men når man slang dette på firer'n i 2009 hadde man ikke forventet at det skulle føre til en hel del problemer, særlig med injektorhavari da det vistnok er noe med grunnkonstruksjonen av firer'n som gjør det vanskelig å unngå oppbygging av karbonbelegg rundt injektorene eller noe sånt, mener å huske det var ett av problemene, og ja, det var flere problemer. Min mening er at det er en grei motor, særlig med forgasser, den har tross alt blitt produsert hos GM i et halvt århundre, men ville vært skeptisk til en slik med injection, og heller vurdert 4.3 litern, som fungerer betydelig bedre både med og uten MPI og ikke er så veldig mye større, selv om den er endel bredere og veier en del mer. Volvo har også trukket 3 liter forgasser motoren fra de fleste markeder (unntatt deler av EU ?), og mye av det som fortsatt selges er bare restlageret, slik at mye tyder på at denne sannsynligvis vil fases ut etterhvert også, og man vil satse kun på GM V-motorer i stedet. Det skal også sies at det er mange som har 3.0MPI motor som ikke har hatt noen problemer, og MerCruiser sine har vel fungert greit, selv om det vistnok har vært en del flere garantisaker enn det man er vant til fra V motorene i følge det jeg har lest rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Hei, Supert, har forsøkt og lese litt rundt omkring, men det står veldig lite om de! sikkert logisk når de ikke var i salg i mer enn et år. Jeg har en båt på handa med den motoren, men jeg tror jeg legger det på hylla.. er redd dette kan være vanskelig og bli kvitt senere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.