Jump to content

Erfaringer med den nye 3.0 MPI ?


snurresprett

Recommended Posts

Volvo Penta 3.0GXi har 150hk mens forgasserutgaven har 135hk.

Deler er ikke noe problem til Volvo'n, enda, men ettersom det ble solgt litt få av de motorene er det vel ikke sikkert det blir like enkelt i fremtiden, og det er da kun snakk om deler til injectionsystemet (coilene koster rundt 40k pr. stk.) ettersom generelle motordeler fåes hvor som helst GM deler selges.

 

GM firer'n er en gammel og velprøvd konstruksjon som har vært produsert med forgasser i rundt 50år, så motoren i seg selv er det ikke noe galt med.

Meeen, i 2009 kom både Merc og VP med injection modeller av 3 litern, og i 1. januar 2010 valgte VP å stanse produksjonen av GXi/Gi motorene på grunn av problemer med injectionsystemet, og det sier vel kanskje sitt ?

 

MerCruiser sitt MPI system er enklere, og bruker ikke de samme spesialtilpassede innsug/eksos manifoldene, og har derfor også bare 135hk.

MerCruiser har fortsatt å selge sine motorer, men det har vært problemer med de også.

 

Hovedproblemet helt fra starten av, var at man hadde en del erfaring med MPI (Volvo sitt system er i utgangspunktet også ett MPI system) fra V motorene til GM, men når man slang dette på firer'n i 2009 hadde man ikke forventet at det skulle føre til en hel del problemer, særlig med injektorhavari da det vistnok er noe med grunnkonstruksjonen av firer'n som gjør det vanskelig å unngå oppbygging av karbonbelegg rundt injektorene eller noe sånt, mener å huske det var ett av problemene, og ja, det var flere problemer.

 

Min mening er at det er en grei motor, særlig med forgasser, den har tross alt blitt produsert hos GM i et halvt århundre, men ville vært skeptisk til en slik med injection, og heller vurdert 4.3 litern, som fungerer betydelig bedre både med og uten MPI og ikke er så veldig mye større, selv om den er endel bredere og veier en del mer.

 

Volvo har også trukket 3 liter forgasser motoren fra de fleste markeder (unntatt deler av EU ?), og mye av det som fortsatt selges er bare restlageret, slik at mye tyder på at denne sannsynligvis vil fases ut etterhvert også, og man vil satse kun på GM V-motorer i stedet.

Det skal også sies at det er mange som har 3.0MPI motor som ikke har hatt noen problemer, og MerCruiser sine har vel fungert greit, selv om det vistnok har vært en del flere garantisaker enn det man er vant til fra V motorene i følge det jeg har lest rundt omkring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...