Jump to content

Skilsø 23, vann ut ved propellfeste?

Disease

Recommended Posts

Det bagerste leje i stævnrøret er vandkølet. Der er to lillefinger store huller i stævnrøret, hvor søvandet kommer ind (og ud, når båden kommer på land). Det ene ses tydeligt på Worry II's billede.

Men der står ikke meget vand i stævnrøret, og det er løbet ud på få minutter.

Der må IKKE komme vand ud mellem propelfæste og skibsskrog. (Hvor man på dit billede ser hvidt tætningsmateriale) Hvis det drypper længe her er der vand i kølen. :cryin:

Okey, tror jeg skjønner.

Så jeg skal sørge for at det er tett ved feste(blått merke på bildet) og åpent i hullet(rødt merke på bildet)?

20120419_20.44.22new.jpg

Om det kommer ut vann ved festet, er det vel bare å tette og lense ut vannet?

En annen ting som er rart er at dette skulle være ut iløpet av få minutter? Men denne båten har stått på land i 2 år. Så burde være borte nå.

Redigert av Disease (see edit history)

Okey, jeg kan ta bilde av pakkboksen senere. Men det er en slik med fett i som skal vris på. Men det kan kanskje være olje i tillegg? Men kan ikke huske å ha sett noe oljepåfylling.

Men lukter litt blanding av vann/olje/diesel. Og vi har jo søla en del ved bytting av dieselfilter, oljepåfylling etc. Så sansynligheten at dette har kommet ut via ett utett feste bak der er jo sansynlig.

Det er også en del vann i kjølen (som er selvforskylt) som ikke er lenset ut ennå.

Redigert av Disease (see edit history)

..fett i som skal vris på... Men det kan kanskje være olje i tillegg?

Jeg tror ikke du har begge deler, men om du har presset for mye grease inn i akslingen via lokket så får nok omtrent samme virkning. Ikke sikker på hvordan greasen vil se ut om den tar hele veien ned dit.. Men det ser jo ut på bildene dine, som du sier, at lekkasjen er under dette hullet..? Kan så klart være at det er utett der, men synes det hadde vært litt rart..

Hei!

Her kan du lese litt om Sleipner akselhylser, stevnlager og pakkbokser.. Selv om det ikke sitter Sleipner-utstyr i båten din, så får du i hvertfall et inntrykk av hvordan dette henger sammen.

Dersom det kommer vann innenfra kjølrommet i båten og ut ved stevnbeslaget, så har du nok en lekkasje et sted som må tettes. Båten har ikke stått med vann i kjølen vinteren gjennom slik at du har fått frostsprengning?

Er det ikke rart et det skal komme ut noe der uten at akslingen går?

Greasen i pakkboksen skal sørge for at det ikke kommer sjøvann inn i pakkboksen nå akselen går rundt. Om det lekker fra dette hullet på land, kan det være at du har en utett pakkboks, eller at greasen ikke tetter godt nok. Men siden den har stått lenge på land vil jeg nok tro at det er væske fra dørken din, ikke pakkboks/aksling. Du kunne forsøkt å sjekke at du har riktig mengde grease, for så å dreie akslingen noen runder, og se om det fremdeles lekker ?

Jeg har oljesmurt og på min kommer det også noen dråper i løpet av vinteren, men det er ganske vanelig ! (hos meg drypper det fra underkant aksling/stevnhylse, ikke fra det hullet)

Redigert av Worry II (see edit history)

Greasen i pakkboksen skal sørge for at det ikke kommer sjøvann inn i pakkboksen nå akselen går rundt.

Feil! Greasen er der kun for å smøre tetningen, som består enten av talgpakninger eller tetningsringer. Greasen har ingen tettefunksjon i seg selv. Derfor er det viktig å ikke overdrive smøringen, det er kun små mender som skal til en skjelden gang i blant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...