Jump to content

reparasjon av VP trimsylinder - lufting?


Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg skal fikse trimsylinderne mine idag og lurer på dette med lufting etter jobben er gjort. Jeg har kjøpt et slikt verktøy

21_37018908.jpg

og skal plukke sylinderen fra hverandre og bytte pakninger. Når dette er gjort og alt er montert sammen igjen, hvordan får jeg luftet ut? I boka til motoren står det at det skal vanlig 10-30/10-40 e.l motorolje på. Hvor nøye er det? Jeg vet ikke hva som er helt på på fabrikk, kan jeg bare helle på f.eks 10-30 og det blander seg fint? Hovedfunksjonen til oljen er vel hydraulisk kraftoverføring, ikke direkte smøring?

 

Her er forøvring annonsen til verktøyet:VP trimsylinder verktøy

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg bare kjørte mine inn og ut et par ganger, har fungert greit siden.

Men tror du muligens kommer til litt kort med det verktøyet der. Jeg prøvde med slike jeg også men endte opp med en skikkelig feit rørtang. Hadde på følelsen at hele dritten skulle ryke når jeg tok i skikkelig for å få av endelokka, men det gikk greit.

 

Lykke til

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hvilket drev er det snakk om?

 

Du ser på fargen hvilken type olje det er. Er den rød er det ATF-olje (automatgirolje). ATF olje er vanlig på nyere VP-installasjoner.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Men tror du muligens kommer til litt kort med det verktøyet der. Jeg prøvde med slike jeg også men endte opp med en skikkelig feit rørtang. Hadde på følelsen at hele dritten skulle ryke når jeg tok i skikkelig for å få av endelokka, men det gikk greit.Lykke til-Xlnt

Funket strålende med verktøyet. Nå er ikke mine synlidre mer enn 8 år gamle, kanskje det betydde noe... Må skaffe litt rød olje først, før jeg kjører opp og ned. :-)

 

mvh

Bavaria32sport

2004 modell båt

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ja det har nok noe si vil jeg tro, mine var 15 år og hullene i aluminiumen begynte å gi etter. Da ble det veldig vanskelig å få feste til verktøyet. Kjøpte du pakningene fra samme firma eller bestilte du i Sverige?

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

http://drevdelar.se selger pakninger, tror jeg betalte ca 590,- SEK for et sett. ink pakning til selve stempelet. Jeg har skrevet litt om det i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/25163-uoriginale-trimsylindere-vp-290-drev/page__p__295690__fromsearch__1#entry295690

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...