Windy37GM Startet 20.April.2012 Del på Facebook Startet 20.April.2012 Hei Jeg skal fikse trimsylinderne mine idag og lurer på dette med lufting etter jobben er gjort. Jeg har kjøpt et slikt verktøy og skal plukke sylinderen fra hverandre og bytte pakninger. Når dette er gjort og alt er montert sammen igjen, hvordan får jeg luftet ut? I boka til motoren står det at det skal vanlig 10-30/10-40 e.l motorolje på. Hvor nøye er det? Jeg vet ikke hva som er helt på på fabrikk, kan jeg bare helle på f.eks 10-30 og det blander seg fint? Hovedfunksjonen til oljen er vel hydraulisk kraftoverføring, ikke direkte smøring? Her er forøvring annonsen til verktøyet:VP trimsylinder verktøy mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Ingen ekspert på dette feltet , men vil tippe med 99 prosent sikkerhet at du bare skal ha på olje og kjøre et par ganger til endeposisjoner... så er all luft ute av systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Hei Jeg bare kjørte mine inn og ut et par ganger, har fungert greit siden. Men tror du muligens kommer til litt kort med det verktøyet der. Jeg prøvde med slike jeg også men endte opp med en skikkelig feit rørtang. Hadde på følelsen at hele dritten skulle ryke når jeg tok i skikkelig for å få av endelokka, men det gikk greit. Lykke til -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Uten sammenligning forøvrig så står det på min Verado utenbordsmotor at lufting skal gjøres ved å kjøre opp og ned 4ganger. Men der skal det være den røde typen automatgirolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Hvilket drev er det snakk om? Du ser på fargen hvilken type olje det er. Er den rød er det ATF-olje (automatgirolje). ATF olje er vanlig på nyere VP-installasjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Det skal brukes servo-olje, ATF på trimpumpa. Dexron II eller Dexron III står det i boka. Den er rød men den lysegule Baystar eller annen servostyringsolje fungerer like bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Hei. Har gjort samme jobb på mine 4 sylindre, kjør drevene helt ut og inn til det ikke lengre kommer luftbobler i oljetanken. Brukte ATF Dexron II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Men tror du muligens kommer til litt kort med det verktøyet der. Jeg prøvde med slike jeg også men endte opp med en skikkelig feit rørtang. Hadde på følelsen at hele dritten skulle ryke når jeg tok i skikkelig for å få av endelokka, men det gikk greit.Lykke til-Xlnt Funket strålende med verktøyet. Nå er ikke mine synlidre mer enn 8 år gamle, kanskje det betydde noe... Må skaffe litt rød olje først, før jeg kjører opp og ned. :-) mvh Bavaria32sport 2004 modell båt Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Ja det har nok noe si vil jeg tro, mine var 15 år og hullene i aluminiumen begynte å gi etter. Da ble det veldig vanskelig å få feste til verktøyet. Kjøpte du pakningene fra samme firma eller bestilte du i Sverige? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Bestilte fra samme firma.. Hvem har slike pakninger? Det så veldig standard ut? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 http://drevdelar.se selger pakninger, tror jeg betalte ca 590,- SEK for et sett. ink pakning til selve stempelet. Jeg har skrevet litt om det i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/25163-uoriginale-trimsylindere-vp-290-drev/page__p__295690__fromsearch__1#entry295690 -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.